שאל את הרב

שופטים

הרב ברוך אפרתי הרב ברוך אפרתי 18/11/21 14:09 יד בכסלו התשפב

שאלה

ב"ה

שלום כבוד הרב

שמות פרק כג ב

לֹא - תִהְיֶה אַחֲרֵי-רַבִּים לְרָעת וְלֹא-תַעֲנֶה עַל-רִב לִנְטת אַחֲרֵי רַבִּים לְהַטּת:

ספר החינוך מצוה עז - שלא ילמד חובה מי שלימד זכות תחילה בדיני נפשות.

ומכל מקום כל זה שאמרנו שאינן דנות הוא כדעת קצת המפרשים וכדעת הירושלמי שבועות פ"ד ה"א, סנהדרין פ"ג ה"ט, שכן נמצא שם מפורש, אבל לדעת קצת מן המפרשים כשרות הן לדון, ואמרו כי מקרא מלא הוא שנאמר (ו)היא שופטה, ומה שאמרו בסנהדרין דף ל"ד ע"ב דכל שאינו כשר להעיד אינו כשר לדון, ונשים ודאי אינן כשרות להעיד כדמוכח שם ב"ק דף פ"ח ע"א, שבועות דף ל' ע"א, אפשר שיאמרו לפי דעתם זה (שאישה יכולה לדון) לפי שאין למדין מן הכללות עירובין דף כ"ז ע"א. והנראה מן הדברים ומן הסברא שאינן בתורת דין (לדון), כדאיתא (כמו שמובא) בירושלמי וכדמשמע לפי גמרין (הלימוד) דרך פשיטות.

כתוב

ואתה תחזה מכל העם אנשי חיל יראי אלהים אנשי אמת שנאי בצע ושמת עלהם שרי אלפים שרי מאות שרי חמשים ושרי עשרת:

ויאמר ה' אל משה אספה לי שבעים איש מזקני ישראל

משמע מפשט הכתוב שה' מצווה על מינוי אנשים ולא נשים.

אז איך יש מפרשים שמצדדים שאישה יוכלה לדון ?

תודה ממשה

תשובה

שלום

א. אין למדין מן הכללות בצורה גורפת.

ב. קיבלוה עליהם בשל הנבואה.

אולם למעשה נפסק בשו"ע בחושן משפט כדעה שהיא פסולה לדון.

כל טוב

כתבות נוספות