שאל את הרב

קנאת אחיות תאומות

הרב ברוך אפרתי הרב ברוך אפרתי 23/04/18 21:27 ח באייר התשעח

שאלה

יש לי אחות תאומה, בילדות הקשר היה מדהים, היא היתה העוגן שלי. עם השנים הקשר התרחק, מתקופת הצבא. התחלנו לאהוב את הריחוק הזה האחת מהשניה- כל אחת בנתה את חייה בנפרד, היתה קצת עצמאות, הרגשה של "אדון לעצמי". במקביל פרחנו, התעצבנו נפשית ופיזית. לא הסתובבנו באותם מעגלי חברים. מה שעוד קרה, זה השוואות בלתי סופיות מאנשים מחיי שפתאום הכירו אותה - "איזה יפה היא", "אחותך יותר יפה ממך", ושלל ירקות ודברים שבחורה צעירה לא מעוניינת לשמוע. כמובן שהמשפטים האלו עשו לי רע מאוד והורידו לי את הבטחון, מה שבכלל גרם לי לא לדבר עליה יותר ולא "לערבב" אותה בחיים שלי כדי למנוע את ההשוואות האלו והנפילות שלי. חייבת לציין שבילדות אני הייתי המוצלחת, היפה והחכמה עם המלא חברות. האם זה קשור לזה שאני קצת תחרותית? אבל איזה בן אדם רוצה לחיות בצל של אחיו? כשאני לא איתה אני "כוכבת"- היפה של החבורה, סטודנטית מצליחה, מחזיקה בעבודה שווה. כשהיא נכנסת לתמונה (מה שקורה לעתים נדירות כי אני פשוט לא מדברת עליה)- הכל מתמוסס. אנא עזור לי כבוד הרב לחיות חיים שקטים, מלאים, לאהוב את עצמי, ולא להתעסק בלהסתיר אותה ולחיות עם המתחים וחוסר הבטחון. מהי הצעתך אליי? תודה לך

תשובה

שלום

אני מבין את תחושותייך האנושיות.

ד' ברא אותנו עם נפש שיש בה יחסיות כלפי הסובבים אותנו, ובייחוד הדומים לנו, ויש נטיה אנושית למדוד את עצמנו ביחס לסביבה. וכדברי הרמח"ל-

"הקנאה גם היא אינה אלא חסרון ידיעה וסכלות, כי אין המקנא מרויח כלום לעצמו וגם לא מפסיד למי שהוא מתקנא בו, ואינו אלא מפסיד לעצמו.... אמנם, יש אחרים שאינם מצטערים וכואבים כל כך, אף על פי כן ירגישו בעצמם איזה צער ולפחות יתקרר רוחם בראותם אחד עולה איזה מעלה יתירה אם לא יהיה מאוהביו היותר דבקים לו, כל שכן אם מאותם אשר אין לו אהבה רבה עמו הוא, כל שכן אם יהיה גר מארץ אחרת. ותראה שבפיהם אפשר שיאמרו דברים כשמחים או מודים על טובתו, אך לבם רעה בקרבם. והוא דבר יארע על הרוב ברוב בני האדם, כי אף על פי שלא יהיו בעלי קנאה ממש, אמנם, לא ניקו ממנה לגמרי, כל שכן אם בעל אומנותו מצליח בה, שכבר כל אומן סני לחבריה (ס"ר יט), וכל שכן אם מצליח בה יותר ממנו. ואמנם, לו ידעו ולו יבינו כי אין אדם נוגע במוכן לחבירו אפילו כמלא נימא (יומא לח), והכל כאשר לכל מה' הוא כפי עצתו הנפלאה וחכמתו הבלתי נודעת, הנה לא היה להם טעם להצטער בטובת רעיהם כלל. והוא מה שייעד לנו הנביא על הזמן העתיד, שלמען תהיה טובת ישראל שלמה, יקדים הקדוש ברוך הוא להסיר מלבבנו המדה המגונה הזאת, ואז לא יהיה צער לאחד בטובת האחר, וגם לא יצטרך המצליח להסתיר עצמו ודבריו מפני הקנאה, והוא מה שכתוב (ישעיה יא): וסרה קנאת אפרים וצוררי יהודה יכרתו אפרים לא יקנא את יהודה וגו', הוא השלום והשלוה אשר למלאכי השרת, אשר כולם שמחים בעבודתם איש איש על מקומו, ואין אחד מתקנא בחברו כלל, כי כולם יודעים האמת לאמיתו ועלזים על הטוב אשר בידם ושמחים בחלקם".

שורש הנטיה הזו נעוץ בחוסר בטחון עצמי של הנפש. האדם מרגיש שהוא זקוק לאישור מאחרים על קיומו, ועל גדולתו. על כן הוא מתקנא באחרים, ומבקש להקטין אותם כדי להגדיל עצמו, ומבקש לשמוע מהם דברים המפארים אותו.

אולם, עם ישראל נדרש להיות חכם, כי היא חכמתכם, והצד השכלי באדם הוא צלם האלהים המתגלה בו ביותר.

החכמה מלמדת אותנו, שישנו פרדוקס בעניין הבטחון העצמי והגאווה-

ככל שאדם יותר בעל בטחון עצמי ומכיר את ערכו האמיתי, כך הוא עניו יותר. משום שאינו נזקק להגדיל עצמו על ידי אחרים. הוא חי בנטו, בעצמיותו האמיתית. ולחילופין, ככל שהוא אינו בעל בטחון עצמי ואינו מכיר בערך עצמו, כך הוא רודף כבוד על מנת לקבל אישור מהחברה על גדולתו המעורערת.

כיצד מגיעים לבטחון עצמי נקי? על ידי ההבנה וההכרה, שיש לך ייעוד בעולם הזה, שרק את יכולה וצריכה למלא. הייעוד הוא אלוקי, ונעוץ באשיותך. יש בך את כל האור והיכולת. את צריכה רק להביט פנימה, ולזהות את הנבטים, ולטפח אותם. המבט החוצה לא יועיל להצמיח, אלא לדכא את הקול הפנימי.

על כן, עלייך למקד את זמנך בלימוד על הייעוד האלוקי שלך, ועל הכלים שהשם שם בך בייחוד.

עושים זאת על ידי תפילה בכוונה, על ידי שיחה קבועה עם אשה חכמה שתנחה אותך בכל שבוע מעט מעט, ועל ידי לימוד קבוע של מסילת ישרים, עד מידת סוף מידת הנקיות שוב ושוב.

מי שחתום על אשיותך, גופך, וכלייך, הוא מי שברא אותך. והוא יתברך לא טעה. יש בך כל מה שאת צריכה. נותר רק להאמין ולהפנים זאת.

חיזקי ואימצי

כתבות נוספות