שאל את הרב

קושי בתפילה מתוך הסידור לאישה

הרב חנן שוקרון הרב חנן שוקרון 17/01/18 10:21 א בשבט התשעח

שאלה

שלום וברכה.

אני רוצה להעלות קושי שיש לי לאחרונה בתפילה מתוך סידור.

התפילה עצמה מיועדת לגבר - וקשרתם לטוטפות בין עיניכם ושמתם ציצית וכו׳ ... תוך כדי הנחת תפילין וכו׳.

נכון שהעיקר בתפילת שמונה עשרה יכול להיות גם עבור אישה. אך בתור אישה שרוצה להתחבר לשם, אני מוצאת את עצמי בקונפליקט למול המילים האלו שאמורות להיות הצינור עבורי לחיבור עם השם עוד לפני שאני אגיע לתפילת שמונה עשרה. עוד עניין הוא שכול התפילה היא ללשון זכר. למילים יש משמעות ומשקל רב מאוד - אם כך ? איך אומר יום יום טקסט עם תחביר גברי כאילו שאני גבר ? יש לזה השפעות רוחניות בעיניי ואני ממש בקושי למול זה.

מיותר לציין שיש לי קושי פעמים רבות למצוא חיבור למילים הסדורות מתוך הסידור , אבל הקושי המרכזי שלי הוא שאני לא מרגישה שעבודת התפילה הסדורה מהסידור נועדה לאישה אלא לגבר. הרי אין לה חיוב להתפלל 3 פעמים ביום או במניין וכו׳ ...

ואם כך מדוע חייבת אני להתפלל מהסידור ?

אני לא שואלת את השאלה הברורה ההלכתית לכך כי אותה אני כבר יודעת מזמן ומבינה. אלא מבקשת פתח עבורי- כיצד אני מתמודדת עם הנושא הזה ?

תודה.

תשובה

לשואלת שלום

יישר כח על האומץ ושימת הלב. כמיהה אמיתית לחיבור!

את מעלה קושי מובן מאוד. ההרגשה לא פשוטה.

ראשית עליי לתקן טעות נפוצה במחוזותינו (לא כתבת זאת, אך אבהיר) והיא שהאישה פטורה ממצוות תפילה. זה לא נכון. התפילה הינה מצווה מן התורה לדעת הרמב"ם, והזמנים שנקבעו ע"י עזרא הם לא מהותיים למצוות ה'עשה'. לכן התפילה אינה מוגדרת כ'מצוות עשה שהזמן גרמה', ו *נשים חייבות בתפילה*. כך נפסק במשנה, ברמב"ם ובשולחן ערוך.

בהגדרת התפילה בה חייבת האישה נחלקו הפוסקים, ומעיקר הדין חייבת בתפילה אחת. יש שפסקו שחייבת בשחרית ובמנחה.

חלק מהפוסקים הקלו (במקרה אקראי שעסוקה בילדים וכד') שיכולה לומר תפילה אחת ביום, בלשונה.

בנקודה הזו אנחנו מתחברים לשאלתך. חלק ממפרשי הרמב"ם הסבירו שלדעתו די לאישה בתפילה *ספונטנית* בכל יום, ללא טקסט קבוע. אמנם דעה זו *לא נפסקה להלכה*, אך יש בה משום אמירה ערכית עבור הנשים שפחות מתחברות לטקסט הכתוב. בשונה מגברים שהמסגרת ההלכתית המחייבת בדר"כ מסדרת עבורם את עבודת ה' בהתאם לאופיים.

כתבת שהתפילה מיועדת לגברים, אני מבין את ההרגשה בגלל הצורך במניין וכד', אבל מבחינה טקסטואלית התפילה *מתאימה לשני המינים כאחד*, שכן היא ברובה כתובה בלשון רבים "רפאנו, ברך עלינו, השיבנו..".

התפילה נוסחה ע"י אנשי כנסת הגדולה וביניהם נביאים. הנביאים, כמוסרי דבר ה' לאומה, הכירו היטב את הקשר הישיר אל הקדוש ברוך הוא. כשהם ניסחו את התפילה, בכל מילה ומילה הם טמנו סודות גדולים, רזי הקשר והחיבור אל ה' יתברך.

לסיום, עצה ברמה המעשית: עיקר התפילה הוא תפילת שמונה עשרה. אני מציע לך לקחת עיפרון דק, ולהשקיע לימוד של חצי שעה בכל יום. לכתוב לצד הסידור שלך *הערות אישיות*, 'כוונות' המתאימות לך עבור כל ברכה. איפה הברכה הזו פוגשת אותי? מה נקודת החיבור שלי? האם אני מבינה כל מילה? תוך חודש, אולי פחות, תיווצר עבורך תפילה נוגעת וקרובה שאליה תתחברי בע"ה.

בהצלחה רבה!

(מקורות: משנה ברכות ג,ג | (הלכות תפילה א,א | רמב"ן השגות לסה"מ מ"ע ה | שו"ע אורח חיים קו, א | כף החיים ע אות א | שו"ע מז)

כתבות נוספות