שאל את הרב

פר' בחוקותי - הקדשת ערך זכר לקב"ה

הרב גלעד שטראוס הרב גלעד שטראוס 19/12/17 20:14 א בטבת התשעח

שאלה

שלום רב לכב' הרב!

רציתי לשאול, בפרשת בחוקותי, בתחילת פרק כ"ז, התורה מספרת שאדם יכול להקדיש את ערכו לקב"ה והיא גם מפרטת מה הערך של כל אחד על פי גילו אלא שיש הבדל במין - הזכר מוערך ביותר שקלים מהנקבה.

השאלה היא, ולא שאני בא בצורה מתריסה חלילה, אבל באיזה אופן ניתן להסביר את ההבדל הנ"ל.

תודה רבה!

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

בס"ד

שלום רב,

רש"י קובע (פרק כ"ז פסוק ג' - והיה ערכך וגו'): "אין ערך זה לשון דמים, אלא בין שהוא יקר בין שהוא זול, כפי שניו הוא הערך הקצוב עליו בפרשה זו". כלומר ההערכה אינה לפי ערך 'מכירה בשוק', אלא קביעה שרירותית שתלויה בגיל בלבד.

עם זאת אפשר למצוא כיוון להבנת החישוב של ההערכה בפרוש רש"י (פסוק ז - ואם מבן שישים שנה וגו'): "כשמגיע לימי הזקנה האשה קרובה להיחשב כאיש, לפיכך האיש פוחת בהזדקנו יותר משליש בערכו, והאשה אינה פוחתת אלא שליש בערכה. דאמרי אינשי: סבא בביתא פחא בביתא. סבתא בביתא סימא בביתא וסימנא טבא בביתא".

כלומר גם אם לא מדובר על הערך הכלכלי של אדם ספציפי, יש בתורה התייחסות ל'שווי' של אדם כגורם כלכלי בבית. לכן הערכים מגיעים לשיא בין גיל עשרים לשישים.

מעל גיל שישים יורד ערכה של הנקבה לשליש מערכה הקודם ואילו אצל הזכר נפילת הערך היא לסכום שהוא פחות משליש - זה העניין שמסביר כאן רש"י, לעת זקנה יש יתרון לנשים על פני הגברים.

מתוך כל הדיון הזה נראה שגבר מביא למשפחה תרומה כלכלית גבוה יותר מאישה, לכן ערכו גבוה יותר.

גם כיום עדיין ההכנסה הממוצעת של גברים גבוה מזו של נשים - לצערי!

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות