שאל את הרב

פאזל בשבת

הרב חנן שוקרון הרב חנן שוקרון 20/03/18 19:32 ד בניסן התשעח

שאלה

מה דעת הרב בעניין הרכבת פאזל בשבת? האם יש חילוק בין קטנים לגדולים?

תשובה

צהריים טובים לשואל,

*הלכה למעשה לשאלתך:* דעתי היא שלילדים *אפשר להקל*. יחד עם זאת, מן העיון בסוגיה דעתי היא ש *ראוי למבוגרים לנהוג איסור בדבר* ואין לסייע בהרכבת פאזל בשבת.

הרחבה בקצרה:

דבר נהדר הוא לשחק עם הילדים ולנצל זמן עם המשפחה בשבת. יש שסברו שבשבת הזמן עם הילדים הוא רק לימוד תורה, דעתי אינה כך אלא אני סבור שגם בפנאי ומשחק בחיק המשפחה יש ערך עצום, בטח בדורנו. ואין כאן המקום להאריך. בטח כשמדובר בעיסוק שמפתח את יכולותיו הקוגנטיביות של הילד ולא במשחקי הבל.

השאלה היא באילו משחקים אפשר לשחק ללא איסור, ומאילו ראוי להימנע.

בשאלת *הרכבת פאזל* אנחנו מוצאים לכאורה שתי מלאכות: בונה וכותב.

לגבי *בונה* פשוט שאין כאן איסור, משום שמלאכת בונה מוגדרת כתקיעת חלקים *בחוזק*. ולכן רחוק מאוד לענ"ד לדמות זאת לפאזל.

מלאכת *כותב* האסורה היא כתיבה שיוצרת מציאות חדשה בעולם, כמו אדם שכותב מילה על דף. אין הבדל בין מילה לציור, שהרי גם הוא יצירה אסורה בשבת. השאלה בפאזל, האם גם *קירוב* של חלקי ציור/מילה שנכתבו לפני שבת, נחשב יצירה. וגם אם לא, האם יש בכך כותב מדרבנן.

המקרה הקרוב ביותר לפאזל המופיע בראשונים הוא ספר שכתבו מילים על צדי דפיו, כך שבשעת הפתיחה האותיות נמחקות ובסגירה הן מתקרבות ו'נכתבות'. הרמ"א מתיר, ה'לבוש' אוסר, במשנה ברורה ובלוית חן הכריע להקל.

אלא *שפאזל חמור* במובן מסויים מספר שנפתח ונסגר, משום שבפאזל החלקים *מהודקים* זה לזה. וכן כתב הט"ז. מצד שני אפשר לומר *שפאזל קל* יותר משום שכשהספר פתוח אין בכלל אותיות, והסגירה יוצרת ממש, מה שאין כן בפאזל *שגם בחלקים יש חלקי תמונה*. וכן כתב 'אבני נזר'.

לכן להלכה, משום שמדובר בספק בדין דרבנן, אפשר להקל לקטנים לשחק בכך. יחד עם זאת, הן משום חומרת השבת, הן משום החשש הבסיסי במשחקים בשבת, והן משום ריבוי האפשרויות, וכן הנטייה מלימוד הסוגיה והמסורת בזה, למבוגרים אני מורה להחמיר בדבר.

למראי מקומות והרחבה, ניתן לפנות בפרטי (בעקבות השאלות הרבות בענייני פסח, מתנצל מראש שהמענה לא יהיה מיידי).

*יהי רצון שנזכה לילדים חכמים ומפותחים, אוהבי ה' ותורתו!*

כתבות נוספות