שאל את הרב

מיתת גדליה בראש השנה - כשריפת בית אלוקינו - ד"ת קצר לצום גדליה

חדשות כיפה חברים מקשיבים 23/09/17 17:29 ג בתשרי התשעח

שאלה

מה הקשר בין צום גדליה לבין ראש השנה, מה בגלל שגדליה נרצח היום אז צמים עליו וכך סתם בטעות נכנס צום גדליה לעשרת ימי תשובה?

צום גדליה נכתב בפסוקם יחד עם צומות אחרים שבאים על חורבן בית המקדש, והגמרא מסבירה שזה משום שמיתת צדיקים דומה לשריפת בית אלוקינו, האם כל מיתת צדיקים היא כמו שריפת בית המקדש? אם כך הרי כל שנה יש לנו כמה וכמה שריפות של בית המקדש, כמעט כל השנה צריך לצום, זה נכון? מתי נאכל?

נסביר את הדברים:

בגמרא נאמר שאנשים הודיעו לגדליה שישמעאל מתכנן לרצוח אותו, גדליה לא הסכים להאמין לאנשים שהודיעו לו את זה, משום שהוא אמר שאסור להגיד ככה על יהודי וזה לשון הרע, למעשה, ציינו בגמרא שלמרות שזה לשון הרע, כששומעים לשון הרע יש לחשוש למה ששומעים, גם אם לא מאמינים. כלומר, גדליה היה צריך להעמיד שומרי ראש, בגלל החשש שאולי ישמעאל הרוצח רוצה לרוצחו, ולא להתעלם מהאזהרות שהוזהר. ההמשך ידוע - הטעות הזו עלתה לעם ישראל באובדן הישוב היהודי שנשאר בארץ ישראל, ועם ישראל נפוץ והתפזר לכל עבר.

למעשה בפסוק לא נאמר מתי גדליה נרצח, ורק נאמר שהוא נרצח בחודש השביעי, מה שמביא פרשנים רבים לומר שהוא נרצח בראש השנה, מדוע דווקא בראש השנה?

הסיבה היא שבראש השנה, אנחנו מתקרבים לכל האנשים, אנחנו רוצים להיות הכי כלליים שאפשר, להיות חברים של כולם, להיות בסדר עם כולם, להתקשר לכולם לאחל שנה טובה. כך הקב"ה ידון אותנו כמו הציבור, ונחתם יחד עם הציבור לטובה.

אבל, מצד שני אנחנו צריכים לזכור תמיד כי ההבנה שאנחנו כלליים ורוצים לאהוב את כולם, היא כוללת בתוכה את זה שאנחנו אוהבים את כל עם ישראל, גם אדם שלא חושב כמונו, אבל עדיין אנחנו צריכים לדעת לחשוש מפני אנשים, לדעת היכן הגבול עובר, אנחנו צריכים לשמור על עצמנו, מבחינה גשמית ורוחנית, להציב את הגבולות הברורים שלנו, וזאת על מנת שלא יקרה לנו מה שקרה לגדליה בן אחיקם, את זה צום גדליה מראה, עם ישראל יכול להשמר רק אם הגבולות הברורים בין אהבה לזולת לבין הגנה על עצמי מפני הקלקולים שיש באחר נמצאים. לכן שקולה מיתת צדיקים כזו, לשריפת בית אלוקינו, למעשים בעיתיים שעלולים להתפשט אם לא נלחם נגדם.

בעזרת השם נזכה לאהוב את כל עם ישראל באמת, וגם לדעת לשמור על עצמנו מפני הקלקולים שנמצאים בעולם.

צום מועיל

עקיבא

חברים מקשיבים

תשובה

כתבות נוספות