שאל את הרב

לרקוד בגשם ולרקוד עם התורה - דבר תורה לשמחת תורה

חדשות כיפה חברים מקשיבים 12/10/17 19:39 כב בתשרי התשעח

שאלה

בגמרא בתענית נאמר "גדול יום הגשמים כיום שניתנה בו תורה". מפתיעה מאוד ההשוואה הזו? וכי יש קשר בין הדברים? במקרה או שלא במקרה בשמחת תורה, בחג שבו אנחנו שמחים על התורה אנחנו גם מתפללים על הגשם. נראה שיש קשר בין הדברים.

ירידת הגשמים היא אירוע משמח משום שהמים הם הצורך הבסיסי של חיינו, אם לשתייה ואם לחקלאות. יום שיורדים בו גשמים הוא יום הנותן לנו חיים ואולי אפשר לומר יום מאושר. ההשוואה בין התורה למים כאן ובמקומות אחרים מבהירה כי התורה היא צורך חיוני בחיינו ובלעדיה לא נוכל לחיות ולגדול מבחינה רוחנית ואולי גם פיזית. התורה מרווה את נפשנו ומאפשרת לנו להוציא מהכוח אל הפועל את כוחותינו בכל תחומי החיים. זהו הממד הראשון בהשוואה הזו – הגשם והתורה הם סם חיים.

יתרה מכך, הגשם איננו סתם מים. אינו מעין או נהר אלא יורד עלינו מלמעלה ואין אנחנו בוחרים את עוצמתו ואת התזמון שלו. הגשם יכול להיות חזק וזועף, שלא לומר כמעט אלים. בוודאי לא פעם נרטבתם מכף רגל ועד ראש כשבדיוק יצאתם מהבית מאורגנים היטב ליום לימודים עמוס...

והתורה גם היא כזו. יורדת מלמעלה למטה, ניצבת בעוצמתה מולנו ולעיתים אנחנו מרגישים שטיפות החוכמה שבה מאיימות להטביע אותנו ולכלות את אישיותנו. לעיתים אפשר להרגיש את החשש מהמפגש עם התורה כמו החשש לצאת החוצה ביום גשום, "אולי נחכה לאחר כך, אולי יתבהר" לוחש לנו הקול שבנו. אנחנו לא תמיד מוכנים לצאת אל הגשם מחשש שניפגע ומעדיפים את החמימות האביבית והקיצית על פני השפע החורפי.

הגשם גם מונע לפעמים את המפגש עם הרחוב, עם הנעשה בחוץ. מה טוב יותר מכוס תה חם ביום גשום, מתחת לפוך? גם בתורה יש פן המבודד אותנו מהנעשה בחוץ. יש איזושהי הסתגרות מסוימת בעולם אחר המתבונן על העולם החיצוני מבעד לעדשה עמומה בחלקה ואולי לפעמים אפילו אטומה.

ילדים אוהבים לרקוד בגשם, אין להם הפחד של להירטב ואינם מרגישים איום על בריאותם. המגע עם הטיפות הנופלות מלמעלה ילד הרוקד בגשם בדרך כלל פושט ידיו, נושא עיניו למעלה, מחייך, קופץ ומשפריץ לכל עבר.

האם נוכל לרקוד בגשם התורה? האם נצליח לצאת לשפע העצום הזה שלעיתים מאיים עלינו? האם נוכל לצאת, לפשוט ידיים לשאת עיניים למעלה ולרקוד בשמחה עם התורה? האם נצליח להשתעשע בתורה, להשפריץ קצת על סביבתנו ולצמוח?

חג שמח וחורף טוב ומלא בגשמי ברכה,

רינת וחברים מקשיבים.

"לקוח וערוך מדבריו של הרב אורי ליפשיץ"

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות