שאל את הרב

כתובה שאבדה

הרב הלל מרצבך הרב הלל מרצבך 19/11/17 22:21 א בכסלו התשעח

שאלה

נודע לי מחמותי שהכתובה שלנו אבדה. אנו נשואים 16 שנים ולא ברור מתי אבדה הכתובה. חמותי טוענת שמעולם הכתובה לא היתה אצלה ולא קיבלה אותה אחרי החופה... האם יש חובה הלכתית שתהיה כתובה פיזית כמסמך?

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום וברכה,

בדרך כלל נהוג ש"אם הכלה" שומרת את הכתובה, ולכן כדאי שתשאלי את אמך האם הכתובה אצלה?

אכן, אם הכתובה אבדה לכם זו בעיה. כי אסור לזוג לחיות יחד כשאין לאישה כתובה.

בשעת הצורך, יש סומכים על העתק הכתובה החתום, שנשאר כנהוג בלשכת הרבנות שבה נרשם הזוג לנישואין; אך יש השוללים זאת משום שאין זו הכתובה עצמה. (הדבר תלוי גם בשאלה האם העתק הכתובה נמסר בשעת החופה מהחתן לכלה בפני העדים, או שנמסרה רק הכתובה.

בפועל, כשכתובה אבדה צריך לכתוב "כתובה דאירכסא", יש לבקש מהרבנות המקומית לסדר לכם.

זה תהליך פורמלי די פשוט, הם מחתימים שני עדים כשרים, שומרי תורה ומצוות, שאינם קרובי משפחה אליכם. ולאחר מכן מבצעים בפועל את מסירת הכתובה החדשה, וכך יתוקן הדבר.

עד לסידור הדבר של הכתובה החדשה, על האיש להקנות לאישה חפץ ששווה סכום כסף מכובד (לפחות 2000 ש"ח בערך) שיוחזק על ידי האשה כמשכון מול שיווי הכתובה. עד למתן השטר החדש. לדוגמה, להקנות את הרכב לטובת האישה.

שתזכו לזוגיות טובה לאורך ימים ושנים,

בהצלחה רבה,

הלל

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות