שאל את הרב

כשרות החלב במחלבות רובוטיות

הרב חנן שוקרון הרב חנן שוקרון 05/09/17 13:17 יד באלול התשעז

שאלה

שלום רב,

אני כותבת עבודה סמינריונית בנושא כשרות החלב ורציתי לדעת

על סמך מה מתירים את החלב שנחלב במחלבה רובוטית בשבת?

האם חלב שנחלב במחלבה רובוטית בבעלות נכרי, החלב ייחשב לחלב עכו"ם למרות שאין שם מגע יד אדם? תודה מראש.

תשובה

לשואלת שלום רב,

בהצלחה רבה בכתיבת העבודה. אשמח לקראהּ לכשתסיימי.

ניתן סקירה על סוגיית החליבה בשבת, רוב המקורות מצויים בספרו של החזון אי"ש.

מלאכת החליבה בשבת היא לרוב הראשונים *אסורה מן התורה* (משום מלאכת דש, או קצירה, או ממחק, או בורר, או טוחן, או גוזז). אולם הימנעות מלחלוב יממה שלמה, גורמת לפרה סבל וצער רב ואף עלולה להזיק לה. לפיכך נפסק בשלחן ערוך (סי' ש"ה סעיף כ') על פי שו"ת המהר"ם מרוטנבורג: "מֻתָּר לוֹמַר לְעַכּוּ''ם לַחְלֹב בְּהֶמְתּוֹ בְּשַׁבָּת מִשּׁוּם צַעַר בַּעֲלֵי חַיִּים שֶׁהֶחָלָב מְצַעֲרָהּ, *וְהֶחָלָב אָסוּר בּוֹ בַּיּוֹם*".

להלן מגוון הפתרונות לחליבה בשבת:

א. כמו שכתב מרן בשו"ע, *על ידי גוי*. החשבון ההלכתי הוא כזה: כיון שצער בעלי חיים הוא מדאורייתא ואמירה לעכו"ם אסורה רק מדרבנן, הרי שנדחה איסור אמירה לגוי משום צער בעלי חיים.

וכך כתב הראי"ה קוק זצ"ל (אורח משפט סי' ס"ד): "החליבה בשבת קודש היא חילול שבת נורא, ואין שום דרך כי אם *לחלוב בשבת ע"י נכרי* כמו שעשו אבותינו מעולם".

ב. פתרון נוסף (עדיפות נמוכה יותר): הרי אם כל הסיבה היא צער בעלי חיים, אז כדי לצמצם באיסור אפשר לחלוב לאיבוד, ואז זו מלאכה שאינה צריכה לגופה, ולחלק מהדעות מותר.

ג. אחד הפתרונות שהציע החזון איש: להשתמש במערכת החליבה החשמלית בשבת. איך זה פותר את הבעיה? הרי חליבה ע"י מכונה אסורה כשם שאסור לחלוב בידיים, כיון שבשעה שמחבר את המכונה בהיותה פועלת לעטיני הפרה מיד מתחילה החליבה, והרי זו חליבה בידיים בכח ראשון. הפתרון הוא *שנחלוב לאיבוד* בהתחלה. פתרון מעשי – שני כדים במכשיר, כד אחד עם משהו פוגם שאליו החלב עובר בהצמדת המכשיר, לאחר זמן – שינוי יעד החלב לכד רגיל. (ואמנם בספרו סימן לח/נ"ו, הסתייג מכך להלכה).

יחד עם זאת, אם המכונה מתוכנתת שבאופן אוטומטי לאחר שחולבת לאיבוד היא ממשיכה וחולבת גם שלא לאיבוד הדבר אסור, כיון שכבר בתחילה יש להחשיב את חיבור המכונה לפרה כפעולת חליבה גמורה כיון שמעשה זה בעצמו עתיד להביא לחליבה שלא לאיבוד.

ד. מוסיף לכתוב החזון איש, שמותר לחלוב בדרך *גרמא* במקום הפסד וצער בעלי חיים. לדוגמא: אם נחבר את הצינורות לפני שהחלה המכונה לעבוד, כך שלאחר ששעון השבת יפעיל את המכונה היא תתחיל לחלוב מאליה.

אולם בשנים הראשונות, לא היתה אפשרות מעשית לשימוש במכונות מסוג זה, כיון שלא היה ניתן לחבר את הצינורות לפרה בזמן שהמכונה כבויה, משום שהחיבור לפרה התבצע בעזרת הואקום שנוצר בזמן פעולת המכונה, וכשהמכונה לא עבדה לא היה גם אקום ששמר על חיבורה.

ה. בשנים האחרונות פותחו רפתות רובוטיות שפועלות ללא מגע אנושי כלל. לבהמה מחוברים חיישנים שמגלים מתי היא רוצה וצריכה להיחלב. ובאופן אוטומאטי הפרה מופנית למכונת החליבה. הצינורות מתחברים אליה בעזרת קרני לייזר שמזהים את העטינים ומתחברים אליהם אוטומאטית. נראה לומר שחליבה באופן זה *ודאי מותרת* בשבת במקום צער בעלי חיים והפסד. והיא עדיפה מחליבה באמצעות גרמא.

לגבי מה שכתבת על חלב עכו"ם- הפתרון הפשוט הוא שיש יהודי ש"עומד על גביו", כשהנכרי מושגח, אין חשש שהוא יערב בחלב הפרה חלב בהמה טמאה. ועוד, כתב הרב משה פיינשטיין שיש רגולציה ובקרת איכות על החלב המשווק ולכן אין לחשוש.

בהצלחה בלימודיך ובמעשי ידייך

כתובת המייל: hanan.bsd@gmail.com

כתבות נוספות