שאל את הרב

העיניים של הלב - דבר תורה לפרשת תולדות

חדשות כיפה חברים מקשיבים 16/11/17 22:00 כז בחשון התשעח

שאלה

הפרשה הזאת מגלה נסתרות. נכנסת למעמקי האדמה ודולה משם מים. הפרשה משרטטת מעט מדמותו של יצחק אבינו. דמות נעלמה. אנחנו יודעים הרבה יותר על אברהם ועל יעקב. יצחק מידתו דין וכולו מלא רחמים. יצחק, שנותן את עצמו מנחה לה' בעקדה, שרק בדרך אליה הוא מגלה שאותו הולכים להקריב במעמד הזה. יצחק, שנושא תפילה בשדה עם השיחים והאילנות, שכפיו פרושות בתפילה ועיניו נשואות לשמים. בפרשה הזאת יצחק חופר בארות.

המשך, יצחק מתעוור, ותכהינה עיניו מראות ורבקה יודעת שהוא הולך לברך את הבנים כי אין אדם יודע את עתו. והיא קוראת ליעקב כדי שיעמיד פנים שהוא עשיו ויקבל את הברכה הגדולה הזאת. ואנחנו תמהים למה רבקה לא מכינה קפה ומזמינה את יצחק למטבח ויושבת איתו בארבע עיניים ואומרת לו: יצחק, תעשה טובה תברך את יעקב. עשיו הוא רשע גדול. אין לך מה להשקיע בו בכלל. זה סופי. הוא לא יהיה הממשיך שלנו בעולם. לא ממנו יבנה בית אברהם.

למה היא בוחרת להסתיר מיצחק את הדבר הזה? גם ככה יצחק חי בלי לראות והיא יכולה פשוט לדבר איתו, אין כמו שיחה מלב אל לב. וברור שאם רבקה רק היתה אומרת משהו ליצחק הוא היה שומע לה ולא היתה מתרחשת כל התרמית הזאת שהכאיבה גם ליעקב וגם לעשיו.

הנצי"ב , ר' נפתלי צבי יהודה ברלין, מפרש שמרגע המפגש בין יצחק לרבקה כשהוא חוזר מבאר לחי רואי אחרי תפילת מנחה שהוא מתקן, אחרי שהוא יוצא לשוח בשדה, לדבר דיבורים של תפילה והתקרבות היא רואה אותו ונפעמת היא לא יכולה לדבר ונופלת מעל הגמל ומאז כל החיים שלה היא חיה במקום של לצידו של איזה איש גדול אני חיה? לא מגיע לי. איזה עוצמות וגודל ובאיזה אהבה הוא עוטף אותי ואוסף אותי אליו. אז היא לא מדברת כי היא נפעמת כי היא יודעת שכל צעד של יצחק הוא קדוש. עיניו כהות ורבקה יודעת הכי טוב מכולם שאם יש בן אדם בעולם הזה שיודע לראות זה יצחק. היא רואה אותו חופר ומוצא מים ומגלה מה קיים וגנוז עמוק בפנים בעולם הזה. היא אומרת: יצחק רואה הרבה יותר טוב ממני, הוא רואה דברים שאני לא רואה בכלל. לכן אני אנסה להסיח את דעתו ולגרום לו לברך את יעקב. אם ה' ירצה זה יצא לפועל ואם ה' ירצה ללכת בכיוון של יצחק הוא יגלה לו את הכל ויצחק יברך את אשר ירצה הוא.

רמב"ן, אומר דבר מדהים. רבקה לא מספרת ליצחק הרבה הרבה לפני את הסודות שמתחוללים בתוך הגוף שלה. ויתרוצצו הבנים בקרבה. היא עוברת ליד ישיבות ויעקב מפרכס לצאת, היא עוברת ליד פאבים וסוחרי סמים וחנויות אלכוהול ומרכז קעקועים ועשיו מפרכס לצאת. אז היא הולכת לשם בן נח. והוא מגלה לה שיש שני לאומים, שני עמים בתוכה והם רבים זה עם זה בנחלת שני עולמות. רבקה חוזרת הביתה אומר רמב"ן, ולא מגלה דבר ליצחק. היא שותקת. למה? כי היא יודעת שיצחק הוא נביא הרבה יותר גדול משם בן נוח. ואם הוא צריך לדעת את העניין הזה של הבנים והכוחות המנוגדים ביניהם וההתרוצצות הזאת ה' יודיע לו. יצחק הוא הכי מחובר לשמים שיש. אומרת רבקה לעצמה. לכן אני משאירה את המידע הזה אצלי ונראה מה ה' רוצה שהוא ידע ומה לא.

שבת שלום וחודש טוב ושמח!

נועה וחברים מקשיבים

תשובה

כתבות נוספות