שאל את הרב

האם סיפור מעמד הר סיני הוא הוכחה ליהדות

הרב הלל מרצבך הרב הלל מרצבך 13/01/18 23:31 כו בטבת התשעח

שאלה

יש טענה שסיפור מעמד הר סיני הוא הוכחה לנכונות היהדות כי היו עדים לו מיליוני אנשים.

אבל כל אותם מיליוני אנשים קיימים רק בתוך הסיפור שבתורה, ואף אחד מהם לא הותיר לנו עדות עצמאית.

יש גם טענה שסיפור מעמד הר סיני עבר מאב לבנו ולכן חייב להיות אמת.

אבל יש הרבה מיתוסים בעמים רבים שעברו מאב לבנו, שלא עולה על דעתנו שהם אמת.

אותם מיתוסים הומצאו בנקודת זמן מסוימת על ידי מישהו ואז נפוצו בעם והפכו חלק ממסורתו.

מה דעת כבוד הרב?

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

שלום וברכה,

שאלה טובה וחשובה שאלת.

ספר הכוזרי כתב שאירוע מעמד הר סיני וסיפור יציאת מצרים הם משמשים כיסוד האמונה בקב"ה.

(יש לציין שישנם הוכחות נוספות לביסוס האמונה בקב"ה).

יסוד הדברים הוא לא הסיפור סתם, אלא תיאור מדויק של מאורע היסטורי, שהמתאפיין במספר דברים מיוחדים:

א. עם שלם ראה וחווה את האירוע כולו (בניגוד לנצרות ואסילאם שמדברים על חוויה / התגלות של אדם פרטי). עם ישראל כולו היה שם, והדגישו בפניו כל הזמן: "אתם ראיתם כי מן השמים דברתי עמכם". קשה להטעות עם שלם במה שהוא ראה, שמע, חווה.

(אגב, גם הנצרות וגם האיסלאם מתייחסים לתנ"ך כספר קדוש, ומאמינים בו).

ב. עם ישראל העביר את המסורת המדויקת לדורות הבאים. כל סיפור יציאת מצרים ומתן תורה הועברו לפרטיו המדויקים מדור לדור. אב העביר לבנו שנה אחרי שנה בלי הפסקה, תוך אזכור האירועים כל יום כמה פעמים (קריאת שמע, ברכת המזון, מזוזה, תפילין, שבת, חגים ועוד). וכמובן בליל הסדר שבו אנו מספרים את הסיפור שלנו לילדים שידעו בדיוק מה חווינו.

יש לציין, שיש לרבים מעם ישראל אילן יוחסין עד אדם הראשון. ואנו יכולים להגיד בכל שנה בהיסטוריה האנושית, אלו גדולי ישראל חיו ואלו ספרים נכתבו באותם שנים.

ג. מתן תורה זהו אירוע מחייב ודורש מאתנו לקיים מצוות הגיוניות וגם שאינן הגיוניות בשכל אנושי (כגון: ערלה, כלאיים, שטענז ועוד).

החובה לקיים מצוות לא פשוטות ולא מובנות מעידה שהסיפור התקבל רק מתוך אמונה מוחלטת שזה דבר הא-ל, ולא סתם סיפור שמישהו סיפר. ניתן לשכנע אדם להאמין בשטויות כל עוד זה לא מחייב אותו יותר מדי. אך אין לשער שאנשים יסכימו יום אחד להתחייב לקיים מצוות דורשות ולא קלות (כגון לשמור שבת בעידן העתיק) רק בגלל "סיפורי עם" הטוענים שהם (או אבותם) חוו משהו שהם לא חוו (ולא קבלו במסורת).

בנוסף, יש לציין שמי שרוצה יכול להכחיש כל דבר - יכול לעשות זאת.

לדוגמה: בימינו (ה'תשע"ח) יש הטוענים שלא הייתה בכלל שואה. טענה זו הולכת ומתרחבת משנה לשנה, אפילו שיש לנו עדיין ניצולי שואה חיים, סרטים על השואה, מחנות ריכוז עומדים, תמונות ועוד. משמעות הדבר, שאם רוצים ניתן להכחיש כל אירוע היסטורי אפילו שקרה ממש לא מזמן. הכוח לשמר את השואה הוא הסיפור מדור לדור. והכוח לשמר את זיכרון יציאת מצרים ומתן תורה הוא הסיפור והאזכור שלו מדור לדור, אודות אירוע ההיסטורי הגדול ששינה את פני האנושות.

לסיכום:

ההבדל בין סתם מיתוסים שעוברים מדור לדור (בדתות שונות), לסיפור שלנו הוא במספר דברים:

א. אצלנו זה עם שלם שחווה, ראה, שמע. (ולא אדם פרטי).

ב. החוויה הזו מחייבת במצוות לא קלות (דבר המוכיח חזק את אמיתות הדבר).

ג. יש תארוך מדויק של כל המאורע ההיסטורי (יום, חודש, שנה).

ד. יש מסורת מדויקת של האירוע מאז ועד היום. הכוללת תזכורת יומית (שמע ישראל ועוד), שבועית (שבת) ושנתית (חגים, פסח) של אותו מאורע.

שנזכה להתחזק באמונה גדולה.

בהצלחה רבה,

הלל

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות