שאל את הרב

האם ה' מקשיב לנו?

הרב חנן שוקרון הרב חנן שוקרון 17/01/18 11:24 א בשבט התשעח

שאלה

שלום הרב :)

רציתי לדעת איך אפשר לדעת אם ה' בכלל מקשיב לנו?

למשל כשאני מתפללת אני לא מרגישה שאני מדברת אל מישהו - אני לא מרגישה שמישהו מקשיב לי... איך אפשר לדעת אם הוא באמת מקשיב?

שוב תודה רבה ! :)

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

תשובה

לשואלת שלום,

כל הכבוד על השאלה הנהדרת, המבטאת קושי של רבים.

האם ה' מקשיב לתפילותינו?

אני רוצה לספר לך סיפור קצר מאתר ברסלב:

"נסעתי עם חברתי נעמה במכוניתה תוך שהיא נואמת לי שעה ארוכה על רצונה להגיע למקום מסוים עוד היום. לפי תחושתי, לא היה כדאי לה לנסוע לשם באותה העת, אבל מי אני שאתערב ואקלקל לה את החגיגה המפוקפקת, חשבתי. אותה נסיעה, פשוטה הייתה אמורה להיות, אך הסתבכה מרגע לרגע יותר ויותר באורח פלא. מהמקום אליו רצתה להגיע לא ענו לה שעות ארוכות, פקקים, עיכובים ביציאה מן העיר ועוד המון מניעות. במהלך השעות הללו, תוך כדי התגברות מייגעת על הקשיים הבלתי צפויים, חברתי לא מפסיקה לדבר עם ה' ולבקש ממנו שיעזור לה. באחת התפילות הנרגשות, נכבה המנוע של מכוניתה לפתע, והרכב שלה שבק חיים.

לאחר שהתאוששה והתגברה על ההלם הראשוני בכתה לי בכאבה: "אוף. למה ה' לא עונה לי? כל כך ביקשתי ממנו שיעזור לי, התחננתי, אבל הוא לא מתייחס אלי, לא שומע את תפילתי".

הסיפור הזה מלמד אותנו שלעיתים יש לנו שמיעה סלקטיבית. ה' תמיד עונה לנו, אבל אנחנו בוחרים למה להקשיב ולאילו דברים לסתום אוזנינו. עושים סלקציה. כביכול ה' לא עונה לנו. אבל האמת היא, להבנתי, שהוא עונה לנו *תמיד*. אנחנו רק צריכים ללמוד להיות פתוחים ולהקשיב גם לתשובות שלא תמיד אנו רוצים לשמוע. לאלה שלא בדיוק תואמות את ציפיותינו. לפעמים אנו נעולים על כך שיש רק תשובה אחת נכונה, והיא מה שאנו רוצים, כמובן.

ה' ענה לתפילה של הנהגת בסיפור. הוא עזר לה. הוא אמר לה באופן ברור וחד משמעי: אל תסעי לשם. למענך. אבל היא לא רצתה להקשיב, לא רצתה לשמוע, לא רצתה להבין.

ה' עונה לנו כל הזמן, אך האם אנו תמיד פתוחים לשמוע ולקבל את תשובותיו?

זה הזכיר לי את הבדיחה הידועה על אותו איש שטבע בים, וצעק לה' שיושיע אותו. הגיעה אוניה ואומרת לו: אתה צריך עזרה? האיש אומר "לא, ה' יעזור לי!"

מגיע מטוס נוחת לידו ושואל האם הוא צריך עזרה, והאיש בשלו, מסרב ומחכה שה' יעזור לו.

עברו כמה שעות והאיש מת. עלה לשמים ושאל את ה', נעלב, למה הוא לא עזר לו. ענה לו ה': "שלחתי לך אוניה ומטוס, מה עוד רצית שאעשה?"...

לפעמים אנו מחכים לישועה כפי שאנו רואים אותה בעיני רוחנו, כאילו רק תשובה אחת נכונה, ושוכחים שאלפי דרכים לו למקום להושיע אותנו ואל לנו להיות מקובעים, אלא להתחיל להקשיב לו באמת.

ה' ברא את האדם, כדי שיהיה לו קשר איתו. לא מתקבל על הדעת שה' ברא עולם ואין לו שום מטרה. ולכן בוודאי הוא מקשיב, ואף עונה.

לסיום: פתחי את העיניים, חפשי את הרמזים של הקב"ה בתוך העולם, וראי נפלאות!

בהצלחה רבה!

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן

כתבות נוספות