שאל את הרב

האם המשיח יהרג?

הרב עוזיאל אליהו הרב עוזיאל אליהו 22/11/17 09:22 ד בכסלו התשעח

שאלה

שלום

מישהו אמר לי שבספר זכריה כתוב שעם ישראל יהרוג את המשיח אחרי שידע מיהו.

האם זה נכון? ואם לא מה הפירוש?

תודה מראש,

מרים

תשובה

ב"ה

שלום.

ראשית אנו מאמינים באמונה שלימה בביאת המשיח ואף על פי שיתמהמה עם כל זה נחכה לו בכל יום שיבוא".

ימות המשיח הם חידה "ואנחנו לא נדע מה שיהיה עד שיהיה".

ראי מה כתוב במדרש על זה:

וכשיגיעו ימות המשיח יעלה גוג ומגוג על ארץ ישראל לפי שישמע שישראל הם בלא מלך ויושבין לבטח. מיד יקח עמו שבעים ואחד אומה ויעלה לירושלם, ויאמר פרעה שוטה היה שגזר להרוג את הזכרים והניח את הנקבות, ובלק טפש היה שרצה לקללם ולא היה יודע שאלהיהם היה מברכם, המן היה משוגע שרצה להרגם ולא היה יודע שאלהיהם יכול להצילם,

אבל אני לא אעשה להם כן, אלא אעלה ואלחם עם אלהיהם תחלה ואח"כ אהרוג אותם שנאמר יתיצבו מלכי ארץ ורוזנים נוסדו יחד על ה' ועל משיחו, ו

יאמר לו הקדוש ברוך הוא רשע! עמי אתה מבקש לעשות מלחמה?

בחייך אני אעשה עמך כלה, מיד יוריד עליו אבני אלגביש שהם גנוזות ברקיע ויגוף אותם מגפה גדולה, שנאמר וזאת המגפה אשר יגוף ה' את כל העמים אשר צבאו על ירושלם המק בשרו והוא עומד על רגליו ועיניו תמקנה בחוריהן ולשונו תמק בפיהם (זכריה י"ד י"ב).

ואחריו יקום מלך אחר רשע ועז פנים ויעשה מלחמה עם ישראל שלשה חדשים, ושמו ארמילוס, ואלו הן אותותיו: יהיה קרח ועינו אחת קטנה ואחת גדולה וזרועו של ימין טפח ושל שמאל שתי אמות וחצי ויהיה לו צרעת במצחו ואזנו הימנית סתומה והשמאלית פתוחה, וכשיבא האדם לדבר אליו טובות מטה לו אזנו הסתומה ואם ירצה אדם לדבר אליו רעה יטה לו אזנו הפתוחה,

ויעלה לירושלם ויהרוג משיח בן יוסף, שנאמר והביטו אלי את אשר דקרו וספדו עליו כמספד על היחיד (זכריה י"ב י'),

ואח"כ יבא משיח בן דוד בענן שנאמר וארו עם ענני שמיא כבר אנש (דניאל ז') וכתיב בתריה ולה יהב שלטן ויקר ומלכו, וימית ארמילוס הרשע, שנאמר וברוח שפתיו ימית רשע (ישעיה י"א), ואח"כ יקבץ הקדוש ברוך הוא נדחי ישראל המפוזרים לכאן ולכאן, שנאמר אשרקה להם ואקבצם כי פדיתים ורבו כמו רבו (זכריה י' ח'), ויהיו תלוים בירושלם שבעים ושתים מרגליות שהן מבהיקות מסוף העולם ועד סופו, ואו"ה ילכו לאותה אורה, שנאמר והלכו גוים לאורך ומלכים לנוגה זרחך (ישעיה ס'). וההיכל יוריד הקדוש ברוך הוא מן השמים כמו שהראהו הקדוש ברוך הוא למשה שנאמר תביאמו ותטעמו בהר נחלתך מכון לשבתך פעלת ה'. ו

ישבו שם ישראל אלפים שנה ואוכלין את לויתן, ולקץ אלפים שנה ישב הקדוש ברוך הוא על כסא דין בעמק יהושפט, ומיד השמים והארץ נחלפים וחמה ולבנה בושים שנאמר וחפרה הלבנה ובושה החמה (ישעיה כ"ד). ומנין שביום השלישי (באלף השלישי) יהיה הדין? שנאמר ביום השלישי יקימנו ונחיה לפניו (הושע ו'), זה הדין. והקב"ה מביא כל אומה ולשון ויאמר להם למי עבדתם בעולם שהלך ולמי השתחויתם? והם אומרים לאלילי כסף ולאלילי זהב, ויאמר להם הקדוש ברוך הוא עברו אתם באש הזה ואלהיכם אם יכולין להציל אתכם יצילו. מיד הם עוברים ונשרפים שם שנאמר ישובו רשעים לשאולה כל גוים שכחי אלהים (תהלים ט').

ואח"כ ישראל באים ואומר להם הקדוש ברוך הוא למי עבדתם? מיד עונים כי אתה אבינו כי אברהם לא ידענו וישראל לא יכירנו אתה ה' אבינו גואלנו מעולם שמך (ישעיה ס"ג). מיד הקדוש ברוך הוא יצילם מדינה של גיהנם ויושבין בגן עדן ומתעדנין מפירותיה שנאמר וענוים יירשו ארץ והתענגו על רוב שלום (תהלים ל"ז). ואח"כ מחדש להם הקדוש ברוך הוא שמים וארץ שנאמר כי הנני בורא שמים חדשים וארץ חדשה (ישעיה ס"ה). והארץ שעתיד הקדוש ברוך הוא לחדשה תוציא אילנות טובות וכל מיני מגדים, והכל חיין לעולם ולעולמי עולמים. מי שעשה נסים ונפלאות בימים ההם הוא יעשה נסים ונפלאות עמנו בימים האלה ובזמן הזה ויקבץ אותנו מארבע כנפות הארץ ויוליכנו לירושלם, תבנה ותכונן במהרה בימינו, אמן. "

עד כאן זה ציטוט מן המדרש. ורבי יוסף חיים בספרו בן איש חי שנה ראשונה פרשת בשלח כתב להלכה כך:

"וכשאומר בברכת תשכון וכו' וכסא דוד עבדך מהרה בתוכה תכין יכוין להתפלל בזה על משיח בן יוסף שלא יהרג ע"י ארמילוס הרשע, דעל משיח בן יוסף אנחנו אומרים כסא דוד עבדך וכו' וכנז' בספר הכונות. "

על מנת שלא תתבלבלי מהמושגים ןתבהלי ממה שכתוב במדרש אנסה לברר לך מקצת מן המושגים הקשורים לעיניין זה.

ישנם 4 מושגי יסוד:

- עולם הבא

- ימות המשיח

- תחיית המתים

- לעתיד לבוא

1) ימות המשיח – כתב הרמב"ם בהלכות מלכים פרק יא': "המלך המשיח עתיד לעמוד ולהחזיר מלכות בית דוד ליושנה לממשלה הראשונה … וכל מי שאינו מאמין בו או מי שאינו מחכה לביאתו - לא בשאר הנביאים לבד הוא כופר אלא בתורה ובמשה רבנו".

ועל בסיס זה אנו אומרים: "אני מאמין באמונה שלימה בביאת המשיח ואף על פי שיתמהמה עם כל זה אחכה לו בכל יום שיבוא".

אותו מלך המשיח יהיה אדם חכם מאוד. יהיה לו רוח ה', רוח חכמה ובינה, רוח עצה וגבורה, רוח דעת ויראת ה', ויהיו לו יתרונות על כל מלכי העולם. על תפקידי המשיח עיין בהלכות תשובה פרק ט' הלכה ב', ובהלכות מלכים פרק יא'.

אין בין העולם הזה לימות המשיח אלא שיעבוד מלכויות בלבד, ועולם כמנהגו נוהג.

2) תחיית המתים – לדעת הרמב"ם אין קשר בין תחיית המתים לימות המשיח. וכך כתב הרמב"ם באגרת תחיית המתים: "שהקב"ה יחיה מתים כרצונו, כשירצה, ולמי שירצה, אם בימי המשיח או לפניו או אחרי מותו". (לשיטת הרמב"ן בספר תורת האדם ולשיטת רס"ג בסוף ימות המשיח יהיה דין ותחיית המתים).

3) עולם הבא – ברמב"ם בהלכות תשובה פרק ח' כותב: "הטובה הצפונה לצדיקים היא חיי העולם הבא והיא חיים שאין מוות עימהם והטובה שאין עימה רעה … העולם הבא אין בו גוף וגוויה אלא נפשות הצדיקים בלבד … אין בו אכילה ושתיה וצדיקים יושבים בו ונהנים מזיו השכינה". (לשיטת הרמב"ן אחרי המוות מגיעה הנשמה מיד לעולם הנשמות או לגן עדן או לגיהנום והעולם הבא הוא רק לעתיד לבוא אחרי תחיית המתים).

4) לעתיד לבוא – צורת החיים בעולם הזה שהיקום יעלה בדרגה אחת למעלה –

הדומם לצומח

הצומח לחי

החי למדבר

עם ישראל יתעלה לדרגה של מלאכים

ואומות העולם יתעלו לדרגה של ישראל.

ואז נגיע למצב שידע כל פעול כי אתה פעלתו ויבין כל יצור כי אתה יצרתו ויאמר כל אשר נשמה באפו ה' אלוקי ישראל מלך ומלכותו בכל משלה.

בברכה,

עוזיאל אליהו,

.

כתבות נוספות