שאל את הרב

בריאת העולם – מכאן הכל מתחיל - דבר תורה לפרשת בראשית

חדשות כיפה חברים מקשיבים 12/10/17 19:40 כב בתשרי התשעח

שאלה

הפרשה הראשונה של התורה. ובאמת מונחים בפרשה שלנו יסודות האמונה – מאיפה להתחיל להסתכל על הכל.

יסוד ראשון – העולם נברא. אלוקים עשה אותו. זה עצום. זה יסוד היסודות. למה? כי אם ה' ברא את העולם –זה אומר שיש לו תוכנית לגבי העולם. וזה אומר שיש כיוון לעולם. אם כך, אז כדאי לזרום עם הכיוון של העולם, עם התוכנית שלו. כי אם התוכנית של העולם היא ללכת לכיוון אחד ואני הולך לכיוון השני – זה הולך להיות לא נעים... כי לא כדאי להתנגש עם המציאות.. והמציאות חזקה יותר.... ולכן כדאי להכיר את התוכנית של העולם ולהתאים את עצמי אליה.

יסוד שני – לא פחות חשוב זה שאלוקים ברא את עולם. זה אומר שהעולם הוא טוב, הכי טוב, הכי הכי. אם מי שברא את העולם זה היה נגר בינוני – אז באמת העולם לא יהיה הכי הכי – כי מן הסתם הוא טעה פיספס משהו. אך אם אלוקים ברא את העולם – זה אומר שהעולם הוא מושלם. כי אלוקים לא טועה. ואם יש בעיות עדיין בעולם זה כנראה לא בגלל ה'. זה בגללינו... ולכן כדאי מאוד להשתדל ולתקן את עצמינו ואת העולם. כי זה לא סתם - יש תיקון ויש עתיד לעולם. שווה לעבוד. כי העולם לא מקולקל בבסיס. "וירא אלוקים את כל אשר עשה והנה טוב מאוד" וכל השאר? תלוי בנו. אם נצליח יהיה כאן גן עדן..

והנה מיד לאחר סיפור הבריאה יש עוד סיפור שמלמד אותנו יסוד גדול מאוד. כי בפרשה הזו באמת נמצאים יסודות האמונה. הסיפור על קין והבל.

לכאורה איזה אכזבה, קין הילד הבכור שנולד בעולם אי פעם. להורים שלו היה הכל. ה' ברא את האיש והאישה לא כילדים אלא בגיל 20 – כך כתוב במדרש עם כל היכולות של גיל 20 – מושלמים. ללא בעיות ילדות, בריאים, עם מזון בשפע הכל היה שייך רק להם. ה' דאג להם ונתן להם את כל מחסורם. והנה נולד להם בן – כמה תקוות "קניתי איש את ה'" - המפרשים מסבירים איש לעבוד את ה'. נולד ילד שיעבוד את ה'. ילד מושלם להורים מושלמים מה יכול להיות יותר מזה? כמה ציפיות.

אבל התורה מלמדת אותנו שזה לא ככה. "וישע ה' אל הבל ואל מנחתו ואל קין ואל מנחתו לא שעה", ה' דווקא מקבל את הבן השני – את הבל. ולא את קין. למרות שקין הבכור – בטח עם הרבה יכולות וחינוך הכי הכי שהיה... למה זה ככה??

התורה מסבירה לנו מה קרה שם. "ויבא קין מפרי האדמה מנחה לה'" הביא פירות לה' אבל לא הכי משובחים.. מה שיצא. אולי כי קין סמך על זה שהוא בכור ואם כך אז כבר לא צריך להתאמץ... אולי קין דווקא האמין שלא משנה לה' אם אתה מביא לו משהו משובח או לא. הרי כל הארץ כבודו והכל שלו – אז מה זה משנה לו איזה מנחה אתה מביא לו?

אבל זה בדיוק העניין שהתורה מלמדת אותנו. לה' לא משנה מה הבאת לו –יש לו הכל. אבל משנה לו מאוד שהתאמצת להביא לו, התאמצת להתקרב אליו. כי כאשר אתה רוצה בטוב - זה העיקר. כי כאשר אתה מתאמץ להביא משהו טוב – אתה מביא בעצם את עצמך. "והבל הביא גם הוא" ויש מסבירים הביא את עצמו לה'!, "והבל הביא גם הוא מבכורות צאנו ומחלביהן". הבל התאמץ והביא דברים משובחים. וה' ראה את זה "וישע ה' אל הבל", אל הבל אל המאמץ שלו אל הרצון שלו.

וכך זה בכל ספר בראשית – אברהם אינו הבכור גם לא יצחק וגם לא יעקב. וכן ראובן הבכור לא קיבל מלכות – יהודה, ולא קיבל כהונה – לוי. כי מי שלא יודע להתאמץ מי שלא יודע לבחור הוא לא הסגולה. אותו לא ה' מחפש. ה' לא מחפש מי שהכי טוב בגללש הוא נולד ככה, וזה הטבע שלו. אלא מי שהוא טוב כי הוא מצליח להתאמץ ולקדש את חייו. וזה עם ישראל. זה הסגולה עם קדוש שמצליח כל הזמן לקדש את חייו. כל הזמן ללא לאות עמל לקדש את חייו – ומצליח. אשרינו!

זה יסוד גדול.

הלוואי שנזכה ללכת עם היסודות האלו כל השנה – ואשרינו שאנו זוכים ללמוד תורה!!

שבת שלום!

חברים מקשיבים

תשובה

כתבות נוספות