שאל את הרב

אמונה דתית ליכשהי

חדשות כיפה חברים מקשיבים 02/02/18 15:38 יז בשבט התשעח

שאלה

צוות חברים מקשיבים השלום והברכה !!!ראשית חובה וזכות היא לי להודות לכם על המערך שהקמתם פה !!תודה!

ניגש לעניין

לאחרונה מציפות אותי הרבה שאלות בעניין אמנה דתית ובכלל אורח חיים כזה.

כלומר , הרהרתי בכך לאחרונה ותהיתי לעצמי על החוקיות המסורתית של אנשים להיצמד לדת כלשהי הגורמת להם לתכונה משותפת ותחושת שייכות - משמע,אמונה דתית . שאלתי היא כזו :כרגע אני חיה חיים ללא דת .( רוב המצוות המוחלט שאני מבצעת - אני מבצעת מתוך כבוד והכרת הטוב לסביבה שבה גדלתי ,סביבה שאני מעריכה בהחלט אך לא רואה את עצמי ממשיכה עם ההכרח הזה לאורך זמן. מכורח המציאות גרידא)משמע -חיים ללא היצמדות לדת או פולחן ספציפי .(אקסיומת הבסיס עליה אני חיה היא "זכותו וחובתו של אדם לעשות ככל אשר יחפוץ וכל זאת בתנאי שאין הוא פוגע בזולתו") אינני מבינה מדוע צריך להכניס דת. בעיניי הקטנות והצעירות דת מובילה אנשים לאמונת בסיס כלשהי , משם לציות ההמשך לתלות והסוף לקיצוניות.

קיצוניות לא משנה באיזה גוון ותחת איזו איצטלה מובילה להרס וחורבן. בתמצות: אינני מבינה לשם מה הדת (מלבד ה"סיבות" שציינתי קודם

בתודה והערכה על הזמן והאכפתיות

-אני-

נ.ב

אני לומדת במוסד מיוחד במינו , מטופח ומושקע,אך הצוות לא ממש יודעות איך "לאכול" את השאלות שלי...בייחוד ההורים של שמודעים לעניין וממש קשה להם , אני מרגישה שהם לוקחים את העניין אפילו באופן אישי- כאילו חוו כישלון בהעברת החינוך והמסורת... בעניין הזה אני ממש אובדת עצות- נפשי שסועה משני הכיוונים 1 איני מוצאת את מקומי בדת .2 כואב לי לראות את הורי האהובים כאובים כל כך.

תשובה

שלום יקרה מאד,

אין ספק שאת בחורה חכמה ומיוחדת.

מבעד לשאלות שלך אפשר לראות בבירור ילדה שלא רוצה למרוד ולצער אף אחד, אלא לראות את הדרך למקום האמיתי והנכון שלך.

קודם כל, נדמה לי שתורת ישראל תסכים עם הרבה מהטענות שלך.

אמונת ישראל אינה דת או פולחן, אלא הוויית חיים הניכרת מכל פינה בהיסטוריה של העולם. וטוב שאיננו רוצים להיות שייכים לפלחנים, אלא לדבר אחר לחלוטין.. בשורש הדברים שלך את שייכת לאמת.

היה לי קצת קשה לדייק לעצמי מה בדיוק השאלה שלך, מה היית רוצה לברר, ומה הן יתר ההנחות עליהן את נשענת. אבל אכתוב פה כמה שאלות למחשבה, ומוזמנת לחזור למייל שלי או לאתר אם תרצי:

1. כתבת שהנחת הבסיס שלך היא זכותו וחובתו של אדם לעשות כל אשר יחפוץ.. כל עוד זה לא פוגע בזולתו. כמה דברים: המשפט הזה למעשה מבטא תפיסת עולם שלמה שאומרת שאין אמת אובייקטיבית בעולם. (אם כל אחד יכול לעשות מה שהוא רוצה - סימן שאין איזו אמת מוחלטת שעומדת מעל המציאות ולפיה אנשים צריכים להתיישר).

(ואגב, לפי התפיסה הזו, אין באמת ערכים, וכל הערכים שלנו הם סוג של אשליה או אינטרס )

מאיפה התפיסה הזו נובעת?

מתפיסת עולם שורשית יותר, שאומרת שהעולם הזה ריק מתוכן. למה הוא ריק מתוכן? כי אין משהו מעל העולם, ז"א (חס וחלילה) אין אלוקים.

מהרגע שאנחנו מאמינים בקב"ה (אני לא יודעת איפה את מבחינת הנושא הזה ולכן אני לא מתעכבת עליו)- אנחנו מבינים שיש אמת גדולה במציאות, יש מימד נצחי של ערכים מוחלטים, והממד הזה קובע לנו מה אמת ומה שקר.

עכשיו נשאלת השאלה איך להגיע לאותה אמת, מה הקשר בין זה לבין הדתות, ומה ההבדל בין תורת ישראל לכל הדתות האחרות.

(בגדול, דתות בעולם קמו כמעין פניה לאותה כוח במציאות שאנשים הרגישו שעומד מעל המציאות (אנחנו קוראים לו הקב"ה, וגם במושג הזה צריך להבין בכלל על מה אנחנו מדברים.. אבל נישאר כרגע בהבנה השטחית).

תורת ישראל התחילה בצורה אחרת, והמטרה של אחרת, ושוב, ההיסטוריה של כל הדורות והעולם רק מאששת את זה מדור לדור.

מזמינה אותך לקרוא שני ספרים של הרב יוסף קלנר:

1. הקריטריון לאמת הקריטריון למוסר.

2. כארי יתנשא (חשוב יותר)

לא עניתי לך כ"כ כי לא ידעתי באיזו נקודה תרצי שארחיב. אומר שוב שמוזמנת בשמחה להמשיך לשאול.

עלי למעלה עלי כי כוח עז לך! הבירור שלך חשוב.

שיר

shiryozev@gmail.com

כתבות נוספות