שאל את הרב

אכילת צ'יזבורגר כשר

חדשות כיפה רבני כושרות 15/11/17 22:25 כו בחשון התשעח

שאלה

שלום כבוד הרב,

לאחרונה ראיתי כי ניתן לרכוש המבורגר מבשר כשר ועליו גבינה טבעונית, כך שאין חילול איסור בשר חלב.

רציתי לשאול האם מותר הדבר על פי התורה וההלכה, או שיש בזאת משום פרצה לתרבות רעה וחיקוי אורחות הגויים.

שיהיה יום נפלא בעזרת השם,

יצחק

תשובה

חכמים חששו, שאם אדם יאכל או יבשל מוצרי פרווה הנראים כבשריים יחד עם חלב, או מוצרי פרווה הנראים כחלביים יחד עם בשר (לדוגמה, כאשר מבשל בשר יחד עם חלב שקדים או חלב אישה), מי שיראה אותו עלול לחשוב שאין איסור לבשל או לאכול בשר וחלב יחד ולכן אסרו לעשות זאת. זהו איסור של 'מראית עין' ואיסור זה קיים, אפילו כאשר אין איש רואה את המבשל או את האוכל.

יש שכתבו שכאשר ידוע ומוכר שישנו מוצר שכזה שהוא פרווה (כגון נקניקיות סויה), אין לחשוש שמא הרואה יחשוב שהמאכל בשרי או חלבי, ומותר לאוכלו עם בשר או חלב . כיום רוב המוצרים המשווקים הנראים כבשר (בשר צמחי, נקניקיות ושניצל סויה וכדומה), וכן רוב המוצרים הנראים כחלב (חלב סויה, מלבין קפה, חלב קוקוס וכדומה) הם מוצרים ידועים ומוכרים ולכן יש שכתבו שאין איסור לבשלם או לאוכלם עם חלב. אמנם במקום בו המוצר אינו מוכר כל כך (כגון במקומות שלא נפוץ ומוכר בשר צמחי וכדומה), יש להניח סימן היכר המורה על כך שהמאכל אינו אסור (כגון שיניח על יד הצלחת את החבילה שעליה מסומן שהבשר הוא צמחי).

לעומת זאת דווקא גבינה טבעונית היא פחות מוכרת, והרואה עלול לחשוב שמדובר כאן באיסור, לכן לפי פוסקים רבים הדבר יהיה אסור למעשה, ובוודאי שאינו ראוי.

יתכן שבעתיד כאשר דבר כזה יהיה מוכר יותר ככשר יהיה ניתן לצורכו ללא חשש.

כתבות נוספות