המשא ומתן בין ישראל ולבנון נפתח

בעיירה נקורה שבדרום לבנון ייפתחו השיחות הישירות בין ישראל ולבנון, לראשונה מזה עשרות שנים, ויעסקו בקביעת הגבולות הימיים של שתי המדינות. בחיזבאללה תקפו את הרכב המשלחת הלבנונית: "פגיעה בהתנגדות"

חדשות כיפה חדשות כיפה 14/10/20 07:32 כו בתשרי התשפא

המשא ומתן בין ישראל ולבנון נפתח
יוקמו אסדות נוספות? אסדת 'לוויתן', צילום: מארק ישראל סלם, פלאש 90

זהו לא משא ומתן לשלום או לנורמליזיציה, אך נציגים משתי המדינות האויבות, ישראל ולבנון, ייפגשו היום (ד') ויפתחו משא ומתן ישיר בין שתי המדינות, לראשונה מזה יותר משלושים שנה. המשא ומתן יעסוק בקביעת הגבול הימי של שתי המדינות, על רקע מציאת מאגרי הגז העצומים בים התיכון, והמחלוקות על הפקתם.

לראשונה מזה 30 שנה: משא ומתן ישיר בין ישראל ולבנון

השיחות בין הצדדים יתקיימו כמאתיים מטר מהגבול הישראלי, בבסיס האו"ם בעיירה נקורה, הסמוכה לראש הנקרה. לצורך השיחות ובשל מגפת הקורונה הוקם אוהל ייעודי ובו ייוועדו הצדדים. השיחות יתקיימו אמנם בבסיס האו"ם, אך מי שיוביל אותן הוא נציג אמריקאי - ג'ון דורשר, לשעבר שגריר ארה"ב באלג'יריה.

ארגון הטרור חיזבאללה תקף בלילה את הרכב המשלחת הלבנונית לשיחות. בהודעה שפרסם הארגון, יחד עם תנועת 'אמל' השיעית, נאמר כי הרכב המשלחת, הכולל גורמים אזרחיים, הוא "חריגה מההסכם, פגיעה בעמדה הלבנונית וכניעה להיגיון הישראלי החותר לכל צורה של נרמול". ארגון הטרור קרא לממשלת לבנון "לחזור מיד מההחלטה ולשנות את הרכב המשלחת".


(ארגון חיזבאללה, ארכיון)

בראש המשלחת הישראלית עומד מנכ"ל משרד האנרגיה, אודי אדירי. חברי המשלחת הנוספים הם ראובן עזר, יועץ מדיני לראש הממשלה, אלון בר, ראש המערך המדיני במשרד החוץ, תא"ל אורן סתר, ראש החטיבה האסטרטגית בצה"ל, מור חלוץ, ראש מטה שר האנרגיה ואביב איאש, יועץ בינלאומי לשר האנרגיה.

גורם בכיר במשרד האנרגיה אמר אמש כי "זה לא תהליך שלום ואלה לא שיחות נורמליזציה, אלא שיחות למטרה מוגדרת מאוד של פתרון מחלוקת על הגבול הימי. אנחנו ניגשים אליהן בצורה מאוד פרגמטית וריאלית". לדברי הגורם הישראלי הבכיר, "אם הצד השני גם יבוא בגישה פרגמטית נוכל לנוע קדימה בתוך שבועות או חודשים. אם הם יבואו בגישה לעומתית זה יכול להימשך עוד עשר שנים".

השר יובל שטייניץ

שר האנרגיה יובל שטייניץצילום: פלאש 90

בראיון ל'ישראל היום' לאחר ההכרזה על השיחות אמר שר האנרגיה, יובל שטייניץ, שהוביל את המהלך בישראל, כי "הלבנונים הבינו שהם נשארים מאחור. הם במשבר כלכלי קשה עוד לפני הפיצות בנמל ביירות, ולא מסוגלים לפתח כראוי את שדות הגז הפוטנציאליים שלהם כיוון שחברות נרתעות מפעולה באזורי מחלוקת.
בנוסף, הם ראו שישראל כבר הרוויחה 20 מיליארד שקל מהמיסוי על הגז, מפחיתה ב-60 אחוז את זיהום האוויר, מקימה פורום אנרגיה אזורי בינלאומי ומוכרת גז במיליארדים לירדן ומצרים. משתי הסיבות האלה הם עלו לדעתי על העגלה".

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן