בית הנשיא אירח את גמר ה"האקתון" לזכרה של מיכל סלה ז"ל

נשיא המדינה ראובן ריבלין אירח את גמר מרתון היזמים לזכרה של סלה שנרצחה בידי בן זוגה באוקטובר אשתקד. "עלינו להילחם באילמות מול נשים, לחשוף אותה ולמגר אותה"

חדשות כיפה חדשות כיפה 20/05/20 21:24 כו באייר התשפ

בית הנשיא אירח את גמר ה"האקתון" לזכרה של מיכל סלה ז"ל
גמר האקתון לזכר מיכל סלה, צילום: מארק ניימן לע"מ

נשיא המדינה ראובן ריבלין אירח הערב (ד') את גמר מרתון היזמים (האקתון) לזכרה של מיכל סלה ז"ל לפיתוח טכנולוגיות למיגור אלימות במשפחה והצלת חיים. האירוע התקיים ביום הולדתה ה-33 של מיכל ז"ל שנרצחה בידי בן זוגה באוקטובר 2019. במרתון היזמים שנמשך שלושה ימים ונערך על גבי פלטפורמת ‪Teams‬ של מיקרוסופט, השתתפו כ-1500 מתכנתים, אשר יחד עם מומחים לאלימות במשפחה ממערכת המשפט והאכיפה, בנו מוצרים טכנולוגים מצילי חיים עבור נשים הסובלות מאלימות ואוכלוסיות נוספות הנמצאות בסיכון. במיזם תומכים גופים מובילים מתעשיית ההייטק, ומהמגזר הציבורי והחברתי.

חבר השופטים בגמר

חבר השופטים בגמר צילום: מארק ניימן לע"מ

הזוכה במרתון הוא מיזם ‏Stay Tuned, מערכת המאפשרת דיווח אנונימי של קולות המעידים על מצוקה, ישירות לרשויות העירוניות, על ידי הקלטות ותשאול בזמן אמת. המיזם נבחר מתוך שבעת המיזמים שעלו לגמר ונבחרו על ידי צוות השיפוט הבכיר: ביניהם יו"ר פורום מיכל סלה ואחותה של מיכל, לילי בן עמי, מנכ"ל בית הנשיא הראל טובי, והשר לשיתוף פעולה אזורי, גלעד ארדן. באירוע השתתפו גם בני משפחת סלה, שר הרווחה איציק שמולי ושר המדע יזהר שי.

נשיא המדינה אמר באירוע המרגש כי ״עבור נשים רבות כמו מיכל, המיזם הזה מגיע מאוחר. מאוחר מדי. אבל עבור רבות אחרות המיזם הזה יכול להיות מציל חיים. נשים בנות כל הגילאים, מכל המגזרים, חשות מאוימות. אימהות, בנות, אחיות, נשות קריירה, חברות. כל אחת מהן עולם ומלואו. עם כל רצח כזה משפחות שלמות מתנפצות לרסיסים. הילדים שלהן, ההורים, האחיות והאחים, כולם משלמים מחיר כבד. ולא רק הם. החברה משלמת מחיר. אלימות נגד נשים היא לא בעיה של נשים בלבד, היא פוגעת בכולנו, גם בגברים. היא פוגעת בנו כחברה. עלינו, על כולנו, למנוע אותה, להילחם בה, לחשוף אותה ולמגר אותה. גם בדרכים לא נעימות ולא מנומסות, גם בשימוש בטכנולוגיה מתקדמת, מתוך הבנה שאלימות נשים איננה גזירת גורל"

נשיא המדינה באירוע לזכר מיכל סלה

נשיא המדינה באירוע לזכר מיכל סלהצילום: מארק ניימן לע"מ

יו"ר פורום מיכל סלה ואחותה של מיכל ז"ל, ליל בן עמי שיתפה גם היא בתחושותיה: "מיכל לא ידעה שנשקפת סכנה כלשהי לחייה. גם אנחנו לא ידענו. מיכל היתה עו"ס, פרפר באופיה. מיכל האמינה בכל אדם. באמת. ילדת פרחים חופשיה, צבעונית, יצירתית, מלאת אהבה, נתינה, ורצון לרפא ולעזור לאוכלוסיות מוחלשות. במותה הותירה לנו שליחות להמשיך את האור שלה ולהושיט יד. איך יתכן שזה קרה? לנו? מיכלי, אחותי הקטנה, האם יכולנו להציל אותך? השאלות חורכות. לחזור בזמן לא נוכל. להתקדם בזמן - כן נוכל. לכן אנחנו פה. כדי להציל את הנרצחת הבאה"

השר לשיתוף פעולה אזורי, גלעד ארדן התייחס גם הוא למקרה המצער ואמר: "עבורי – רצח של אישה הוא אחר. לא דומה רצח של אישה בידי בן זוגה לרצח בן עבריינים! החובה המוסרית של המדינה והמשטרה היא קודם כל, ולפני הכל להגן על אותה אישה חפה מפשע שנמצאת בסכנה לפני שהיא משקיעה משאבים בהגנה על חבר בארגון פשיעה. המלחמה בטרור המגדרי קודמת למלחמה בארגוני הפשיעה! גם בתפקידי באו״ם אני מבטיח להמשיך את מחוייבותי למאבק הזה. אלימות כלפי נשים לא הומצאה בישראל. מדובר בבעיה חסרת גבולות, עיוורת ללאומים ומדינות, והיום, כשאני יוצא לייצג את ישראל מול אומות העולם אני בטוח שישראל יכולה להיות אור לגויים גם בתחום הזה, ולהוביל את המאבק והפתרונות. הכנס הראשון שאזום באו״ם יהיה כנס שיעסוק במאבק המשותף באלימות נגד נשים. את מיכל זה אולי לא יחזיר אלינו, אבל נציל נשים רבות ברחבי העולם.״

שר הרווחה, איציק שמולי נאם גם הוא ואמר: "האחריות עלי היא ברורה: לגייס את ממשלת ישראל כולה כדי להעמיד את המשאבים הנדרשים שיאפשרו הקמת מערך ליווי, מעקב והרחקת גברים אלימים, הרחבת מעטפת ההגנה על נפגעות, הידוק התיאום בין כלל הגופים ועוד. נמדד בתוצאות, לא בהצהרות. אני רוצה להודות לכבוד הנשיא שפרס את חסותו על המאבק באלימות בכלל ועל המיזם הזה בפרט במטרה ליצור עולם בטוח יותר עבור נשים. החלטתך אדוני משקפת כי מדובר בבעיה לאומית שכולנו צריכים להיות מחויבים לפתרונה."