מסורבות הגט השקופות

המספרים הנעלמים: ההשוואה בין מסורבות גט נשים למסורבים גברים מוטעית מעיקרה אבל הבעיה האמיתית מתחילה בסטטיסטיקה שלא מספרת את הסיפור המלא. פנינה עומר על ניצחון המספרים על התודעה

חדשות כיפה פנינה עומר 17/02/17 00:03 כא בשבט התשעז

מסורבות הגט השקופות
אילוסטרציה: פלאש 90, צילום: אילוסטרציה: פלאש 90

השבוע פרסמו בתי הדין הרבניים את הנתונים הסטטיסטיים בעניין אחוז סרבני הגט בקרב גברים ונשים. בראש הפרסום כותרת מפתיעה לפיה "יש יותר סרבניות גט מסרבני גט". האמנם כך?

הסטטיסטיקה של בתי הדין מבוססת על תנאי סף שקבע, כי מסורבת גט תחשב רק אישה שקיבלה מבית הדין, פסק דין להמלצה לחיוב או לכפית גט. פסק דין כזה קובע עמדה הלכתית. הבעל מחויב על פי ההלכה להיענות לבקשת הגירושין של אשתו ולתת לה גט. תנאי הסף של בתי הדין שומט למעשה את הקרקע ממהות הדיון, שכן בעל יכול לסרב לתת גט לאשתו, אולם אם אין בידה עילה חזקה מספיק מבחינה הלכתית, היא לא תוכר כמסורבת גט. היא לא תכנס לסטטיסטיקה העגומה. 1:0 לטובת הסטטיסטיקה. הסטטיסטיקה אם כך מתייחסת לסוגיה ההלכתית, אבל מתעלמת מהתופעה החברתית.

נשים יכולות להיגרר למשא ומתן בעקבות תנאים שמציב הבעל למתן גט, כאשר הוא יכול לדרוש מחיקת חוב על מזונות העבר, מחיקת חוב לביטוח הלאומי, ויתור על הכתובה, ויתור על זכויות סוציאליות, ענייני משמורת ועוד. בפועל, "משא ומתן" כזה אינו אלה סחיטת אישה בתמורה לחרותה והוא יכול להמשך על פני שנים ארוכות. אישה כזו לא נכנסת לסטטיסטיקה. 2:0 לטובת הסטטיסטיקה.

יתרה מזאת, במקרים בהם אישה מסרבת לתנאים לא לגיטימיים שהציב בעלה בתמורה לגט, היא אף עלולה למצוא עצמה הופכת ממסורבת לסרבנית רק מעצם עמידתה על זכויותיה וזכויות ילדיה, הפעם היא עלולה להיכנס לסטטיסטיקה כסרבנית גט. 3:0 לטובת הסטטיסטיקה.

זאת ועוד, ידם של הדיינים לעולם תהיה קלה יותר על ההדק כשמדובר בחיוב גט שתובע הבעל, מפני שאין להם חשש לגט מעושה כלפי אישה. החשש הזה קיים רק כאשר האישה היא זו שדורשת גט, כיוון שעל פי ההלכה הבעל צריך לתת גט "לרצונו". 4:0 לטובת הסטטיסטיקה.

בסקר שנערך לפני מספר שנים על ידי מכון רקמן , נמצא כי 7% מהנשים מתייאשות מתהליך הגירושין המייגע, מהסחטנות, מהסרבנות ומוותרות על הגירושין. חלקן אולי חוזרות לנישואיהן הרעים, אחרות חיות ללא גט בבדידות או בחטא. כל אותם תיקים נסגרים וגם אותם לא נמצא בסטטיסטיקה. 5:0 לטובת הסטטיסטיקה?

ומעל הכל חשוב להבין, כי אין להשוות כלל את ההשלכות של סרבנות גט בין גבר לאישה. בעוד שחייה של אישה מסורבת עצרו מלכת, בעל מסורב יכול להמשיך בשלו. בעל מסורב גט יכול לשאת אישה שניה, עם או בלי היתר, וחופשי לחיות לפי צו מצפונו כאשר אין כל מכשול הלכתי או משפטי לפניו, ילדיו כשרים ונשואיו שרירים וקיימים. על האישה לעומת זאת מוטל איסור הלכתי גורף לנהל מערכת יחסים עם אדם שאינו בעלה הרשמי, גם אם היא פרודה, היא תהיה אסורה על בעלה ועל בועלה, ילדיה יהיו ממזרים ופתרון מתן היתר להינשא לבעל שני אינו קיים לגביה.

אחרי 20 שנות פעילות לשחרור נשים מסורבות גט ועגונות, אותנו בארגון "יד לאישה" הסטטיסטיקה לא יכולה לבלבל. אנחנו מלוות אותן בדרכן הקשה עד לשחרור באמצעות הגט המיוחל, כאשר רבות מהן מסורבות גט לאורך שנים ארוכות. אנחנו מסייעות להן באיתור בעלים נעלמים, בעמידה מול בעלים סחטנים, מספקות להן תמיכה רגשית שתאפשר להן לשרוד את התקופה הקשה, ופועלות במגוון דרכים כדי להשיג עבורן את הגט המיוחל. אך יותר מכל דבר, אנו פועלות בכלים הלכתיים אל מול דייני בתי הדין ובסיוע בתי הדין הרבניים, כדי להביאן אל החופש בכבוד.

סרבנות גט היא מעשה בזוי מצד גברים ונשים כאחד, אולם הניסיון להראות כאילו מדובר בתופעה שאין בה אפליה מובנית כלפי האישה היהודייה, הוא מיותר ומצער ובעיקר חוטא לאמת.

הכותבת היא מנכ"לית ארגון "יד לאישה" מבית אור תורה סטון המייצג עגונות ומסורבות גט

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן