גפני, צא לי מהמקווה והנח לי לטבול כרצוני

מעבר לסוגיית הגיור ישנן אלפי נשים שמבקשות לטבול לפי מנהגן ולפי המסורת שקיבלו ואינן יכולות. אמונה קליין בר נוי מבקשת לזעוק את זעקתן

חדשות כיפה אמונה קליין בר נוי 13/06/16 19:40 ז בסיון התשעו

גפני, צא לי מהמקווה והנח לי לטבול כרצוני
פלאש 90, צילום: פלאש 90

היום בצהריים הועלתה הצעת חוק המקוואות של ח"כ גפני בפני ועדת הפנים של הכנסת, בפעם השנייה. בהצעה זו ביקש גפני לעקוף את פסיקת בג"ץ כי מסלולי הגיור הפרטיים, אשר מתחרים במערך הגיור הצולע של הרבנות, יורשו להשתמש במקוואות הציבוריים. הצעתו מבקשת לאפשר למועצות הדתיות להימנע מלהתקשר בחוזה כלשהו עם גופים פרטיים. מלבד מסלולי הגיור הרפורמים והקונסרבטיביים, וכן מערכי גיור אורתודוכסים כמו "גיור כהלכה", סיכנה הצעתו של גפני את ציבור הנשים הטובלות במקווה מדי חודש בחודשו. אמנם לאחר התיקונים שהוכנסו בהצעה בשבוע האחרון, לכאורה אין הנשים הטובלות כלולות תחת ההגדרה של "גופים פרטיים", אלא "קונות שירות", אך עדיין לשון החוק מעורפלת ופתוחה לפרשנויות יצירתיות.

כבר עכשיו, במקוואות רבים ברחבי הארץ, מתקיימת פגיעה מערכתית קשה בנשים הטובלות. נשים רבות המגיעות למקווה נאלצות לטבול בניגוד למנהגן. חשוב לציין שלא מדובר רק בסוגיה הבוערת של טבילה עם בלנית, עם חברה, או לבד. בניגוד למנהגן - כל מנהג הקשור לטבילה יכול להתבטל באופן שרירותי בשל העדפה של רב מקומי כזה או אחר. נשים שבמשך דורות היו אימהותיהן מברכות בתחילת הטבילות עלולות למצוא את עצמן נכפות לברך בזמן אחר. נשים עם מנהגים מסוימים בנוגע להסרת חציצות נאלצות להתווכח עם בלניות בכל חודש מחדש. אני עצמי נתקלתי בבלנית שסירבה לתת לי לטבול עד שנטלתי את ידי לפני הטבילה. במקרים חמורים יותר, נשים עם הידרופוביה (חרדה ממים) שהותר להן לטבול טבילה אחת משום פיקוח נפש, מצאו את עצמן טובלות שבע (!) פעמים.

הפגיעה הזו לא הופסקה כיוון שהטובלות הוצאו לכאורה מהצעתו של גפני. הדבר היחיד שנמנע בהסכמות שבין חברי הקואליציה הוא קיבוע הפגיעה בחוק. אפילו כעת, היועץ המשפטי לממשלה מסויג מההצעה כל עוד אין פתרון קיים לגיורים הפרטיים. כפי שפורסם הבוקר בכיפה, פתרון שהוצע הוא בניה של ארבעה מקוואות לרפורמים ולקונסרבטיביים, שישתמשו בהם במהלך הגיור. נציגי התנועות כבר הצהירו שאם יקבלו את המקוואות הללו, אלה יהיו פתוחים לכולם ולכולן. זוהי אמנם הצהרה נדיבה, אבל ברור לכל בר דעת שארבעה מקוואות לא יפתרו את בעייתן של אלפי טובלות בכל רחבי הארץ. אם כבר חקיקה בעניין הטבילה, יש להעביר חקיקה שתגן על זכויותיהן היסודיות של הטובלות. יש לעגן בחוק את חוזר מנכ"ל משרד הדתות מאפריל 2014, המצהיר כי טבילתה של כל אישה באחריותה הבלעדית, וכי על הבלניות לשמור על כבודה ופרטיותה. מדוע חשוב יותר לעקוף את פסיקת בג"ץ מלאכוף סוף סוף את חוזר המנכ"ל החשוב הזה?

לו היה חבר הכנסת גפני חרד באמת לקדושת היהדות ולקיום התורה והמצוות, היה מוטרד יותר מכך שאלפי נשים השואפות לקיים מצווה מדי חודש בחודשו עוברות חוויה משפילה וכואבת. מספר לא מבוטל של נשים שומרות מצוות, המקפידות על קלה כבחמורה, מצאו את עצמן נאלצות להפסיק לטבול על מנת לשמור על שלומן הנפשי ועל הזוגיות שלהן. מי שתורת ה' לנגד עיניו יניח למלחמות הגיור המגוחכות האלה, וידאג שאותן נשים יוכלו לחזור ולשמור על טהרת המשפחה, שהיא מהמצוות היסודיות ביותר של הבית היהודי. ידאג לשפר את המצב במקוואות. כי המצב כעת אינו יהודי, אינו דמוקרטי, הוא פשוט ביזיון.

ולציבור שמצווה זו יקרה לו, אני קוראת לקום ולהקים קול. אמנם נראה שהטובלות ניצלו מהחוק. ייתכן שאפילו לגיורים הפרטיים יימצא פתרון. אבל המצב במקוואות לא נוצר בעקבות הצעתו של גפני, והוא לא ייפתר על ידי ארבעה מקוואות. על הקהילה הדתית לקום על רגליה האחוריות ולזעוק כנגד הפגיעה בכבודן ובאמונתן של נשים המתרחשת מדי יום ביומו. לא הציבור הדתי ולא הציבור החרדי בארץ נוהג על פי פסיקת הרבנות הראשית. הניסיון לטעון כי זוהי הדרך ההלכתית היחידה הוא בזוי ושקרי. ההלכה רחבה ועמוקה מני ים, לכל משפחה ומשפחה מנהגים יפים וחשובים שהשתרשו בה, לכל אישה ואישה עולם דתי עשיר ועצמאי. עלינו לאפשר לכל אחת לטבול כפי מנהגה.

לא ייתכן שיינתנו ארבעה מקוואות "חופשיים", ובכל שאר המקוואות נשים תיאלצנה לעמוד עירומות מכף רגל ועד ראש, בכפיה, בפני אישה אחרת. צריך לזכור שבמדינת ישראל, כל אישה יהודיה שרוצה להתחתן כחוק צריכה לעבור טבילה. אין לנו אפשרות לבחור האם לטבול, ובכלל - למי בדיוק יש אינטרס שנבחר שלא לטבול? אי אפשר להסתמך על שיקול הדעת של ראש מועצה דתית או בעל תפקיד כלשהו. עלינו להגיע למציאות אחרת, מציאות שבה כל אישה, הנכנסת לכל מקווה בארץ, תהיה בטוחה וזכויותיה מוגנות.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן