הכח האמיתי של המשטרה

גל הטרור של החודשים האחרונים מציב לא רק את השוטרים בחזית המאבק, נשות השוטרים פותחות את הפה ומספרות את הצד שלהן בסיפור

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 13/02/16 19:15 ד באדר א'

הכח האמיתי של המשטרה
Hadas Parush/Flash90, צילום: Hadas Parush/Flash90

"אם לא הולכים על זה ביחד כמשימה משפחתית אין סיכוי. הוא שם ואני שם אתו", אומרת ל'כיפה', יוכי עמרני, שבעלה עובד כשוטר כבר שלוש וחצי שנים. "חייבים תמיכה מלאה מהבית, זה שואב וממלא את כל היותו, אם זה לא משהו משותף לכל המשפחה זה לא מחזיק", היא מוסיפה.

נשות השוטרים איתן דיברנו לצורך הכתבה רואות בתפקיד של הבעל שליחות לא פחות ממנו. "החיים שלנו סביב המשטרה כשהוא במשמרות כל הבית מתנהל לפי זה ולפי השבתות שהוא לא נמצא אך זו השליחות שלנו", אומרת עמרני שבעלה הצטרף למשטרה במסגרת תוכנית 'מאמינים במשטרה' המעודדת בחורים דתיים להצטרף למשטרת ישראל.

גל הטרור של החודשים האחרונים מציב את השוטרים בחזית המערכה, כשתפקידם למנוע את פיגועי הדקירה, לעיתים אף בגופם. עבור נשות השוטרים העניין מורכב פי כמה, "כל פעם שהוא יוצא מהבית יש פחדים וחששות. זה לא פשוט בכלל. כל טלפון לא מזוהה מקפיץ לי את הלב ויש את המחשבות גם בלילות כשאני לבד, אני אני יודעת שהוא שומר על כולנו והתפקיד שלו הוא להיות השכפ"ץ של עם ישראל" אומרת עמרני.

"מהרגע שהוא יוצא מהבית עד השניה שהוא נכנס זה רק חרדות ופחדים", אומרת גלי לדאני, שבעלה הצטרף למשטרה לפני שלוש שנים. "זו תחושת חוסר אונים במיוחד שאני יודעת בבירור שהוא נמצא בקו החזית, בשבוע שעבר הוא סיפר לי שזרקו על הג'יפ בו נסע בקבוק תבערה. הידיעה שהוא נמצא בסכנה כל הזמן היא לא פשוטה ומלחיצה מאד".

שתי המרואיינות מצהירות כי המטרה היא להגיע רחוק בתוך המשטרה, "הוא מתכוון להמשיך לקצונה בעזרת השם", אומרת עמרני ומוסיפה, "הכוונה להגיע רחוק להוביל שינויים מהותיים במשטרה שאמון הציבור בה יעלה וברוך השם שיש פידבקים טובים מאנשים שאומרים כמה צריך שוטרים כמוהו, החברים שלו וההודעות שהוא מקבל מאזרחים, אתה רואה שהוא מביא לשינוי". גם לדאני מסכימה עם היעד של כיבוש צמרת המשטרה "לא היינו נכנסים לזה סתם, רצינו לעשות שינוי ואנחנו נהיה שם עד שזה יקרה" היא אומרת בנחישות.

התפקיד הכולל באופן קבוע משמרות בשבתות וחגים, אינו פשוט כלל ודורש כאמור הקרבה. לשאלה כיצד הן מתמודדות עם המשימה משיבה עמרני בחיוך "זה לא פשוט, צריך המון כוח והכלה ואמונה בדרך הזו, בלי זה נשחקים מהר מאד". היא מתייחסת גם לסביבה החילונית של המשטרה ולכל הבעיות הרוחניות שיש במשטרה, "הסביבה ומה שבעלי נחשף אליו כשוטר שוחק מאד ואם אין לך גב של המשפחה ותורה שכל הזמן נמצאת לנגד עיניך ושומרת עליך מפני כל הפגעים הרוחניים והידיעה שאתה רוצה להביא עוד נופך משלך למשטרה, אין לך סיכוי".

גם נחי אייל יוזם התוכנית, מתייחס לבעיות הרוחניות שיכולות להיות לשוטרים הדתיים ואומר "לשמחתי המציאות מראה כי חובשי כיפות יכולים להשתלב בעבודת המשטרה בהצלחה גם תוך שמירה על חיי הלכה". אייל סבור כי העובדה כי בוגרי התוכנית כבר החלו להשתלב במסלולי קצונה במשטרה מעידה על הרצון הגדול במשטרה לשלב ציבורים נוספים בהם צעירי הציונות הדתית.

(צילום: דוברות )

"הידיעה שאני עושה את הדבר הגדול הזה למען עם ישראל מחזקת אותי", אומרת עמרני, "אני יודעת שזה צו השעה. זה ממש לא תמיד קל, אני לא יכולה לומר שאין רגעי משבר בחגים ובשבתות כשאני נותרת לבד עם ארבעה קטנטנים. אתה כל הזמן צריך להזכיר לעצמך שאתה לא סתם בן אדם שהולך ברחוב אתה בשליחות גדולה של עם ישראל".

"במקרה אחד בעלי קלט תוך כדי נסיעה בניידת אישה בהיריון שנמצאת במצוקה, הוא ניגש אליה במהירות והתברר לו כי התחילו לה צירים באמצע הרחוב כשהיא עם ילדיה. מדובר היה בהיריון של תאומים והאישה הייתה בלחץ אדיר, הייתה מבולבלת ולא הצליחה כמעט לדבר. בקושי הוא הוציא ממנה את מספר הטלפון של הוריה דאג שהיא תפונה מיידית לבית החולים כשהוא נותר עם הילדים ברחוב עד שהגיע אביה כדי לאסוף אותם. המשפחה הנרגשת יצאה מכליה כדי להודות לו על פועלו, אך הוא לא הבין מה מיוחד במה שעשה", מספרת עמרני כשהיא מציינת שזהו סיפור אחד מיני רבים של קידוש השם של השוטרים הדתיים, "כל פעם שהוא חוזר ממשמרת אני מחכה לסיפורים האלה, זה ה"דרייב" שלי מה שמעניק לי כוחות להמשיך הלאה למרות הקושי", היא אומרת.

גם לדאני מספרת על הקשיים, "יש רגעים קשים מאד שפתאום מתקשרים ואומרים לו תעלה לירושלים ואין ברירה אחרת, אך יש גם את הרגעים שהוא חוזר ממשמרות והוא מספר סיפורים של קידוש השם אמתי וזה נותן את הסיפוק והכוחות".

באופן מפתיע במקרה של לדאני המשמרות במשטרה הן הקלה, "דוד היה איש קבע אך כשראינו שבצבא הוא לא מתקדם חיפשנו משהו אחר שדרכו יוכל לתרום למדינה והוא התגייס למשטרה. כשהוא היה בצבא לא הייתי רואה אותו כלל שבתות שלמות. היום אני רואה אותו הרבה יותר מאשר הייתי רואה אותו בעבר, כך שלי באופן אישי זה אפילו קל יותר" היא מספרת ומוסיפה, "אני מנסה להסתכל רק על החיובי ואני מסתכלת קדימה שאנחנו נהיה אלה שיעשו מהפך במשטרה".

(צילום: דוברות )

השבוע התקיים ערב מיוחד לחיזוק נשות השוטרים וכ-200 נשים הגיעו למפגש אחדות אותו יזמו נשות השוטרים לאור גל הטרור, אך ההתמודדות של נשות השוטרים היא לא רק מול האיומים מבחוץ אלא גם ממעמד המשטרה הירוד והסיפורים שעולים כל העת על התנהגות השוטרים. "זה מאד מחליש מצד אחד, אך מצד שני זה רק מחזק את ההבנה כמה זה חשוב שנהיה שם וכמה חשוב שהוא יביא את הנופך שלו למשטרה. יש המון שוטרים ומפקדים מעולים במשטרה וצריך עוד כאלה", אומרת עמרני.

"זה לא קל שמלכלכים על שוטרים, אבל כשאני רואה מה שבעלי עושה כל יום וכל פעם אומרים לי בתחנת רחובות בה הוא משרת "את אשתו של השוטר שעושה קידוש השם?" זה נותן תקווה שהמצב במשטרה ישתפר", מספרת לדאני ומוסיפה, "אנחנו רוצים לשנות ואני מתחילה לשמוע דברים טובים. יש שוטרים שמתנהגים זוועה אך זה לא השוטרים שלנו. כשהם רואים איך בעלי מתנהג זה משנה גם אותם".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן