משרד התפוצות ילחם בהתבוללות באמצעות הנשים

משרד התפוצות בראשות השר נפתלי בנט יוזם תכנית למלחמה בהתבוללות שתזמין נשים יהודיות בתפוצות לביקור בארץ "שיחזק את זהותן היהודית"

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 19/11/15 13:21 ז בכסלו התשעו

משרד התפוצות ילחם בהתבוללות באמצעות הנשים
shutterstock, צילום: shutterstock

בנט מאמין בנשים היהודיות: משרד התפוצות בראשות נפתלי בנט יעביר כ-20 מיליון שקלים לטובת תוכנית המביאה לישראל נשים יהודיות מרחבי העולם, לביקור שנועד בעיקר לחיזוק זהותן היהודית. את התוכנית יזם ומפעיל JWRP - ארגון אמריקאי אורתודוקסי. מסמך פנימי של המשרד קובע כי על רקע "שיעורים חסרי תקדים של התבוללות, נישואי תערובת, אובדן הזהות היהודית וחוסר קשר למדינת ישראל, הפתרון עשוי להיות טמון דווקא בכוח הנשי של הקהילה היהודית".

במקביל החליטו לאחרונה גם המשרד לשירותי דת להרחיב את הפרויקטים בנושא "חיזוק הקשר עם יהדות התפוצות", בהיקף של כ-10 מיליון שקלים בשנה. אזורי הפעילות כוללים "יעדים נגועי אנטישמיות" כמו צרפת, גרמניה ובריטניה, וזאת לצד ארה"ב, קנדה וכמה מדינות בדרום אמריקה.

הפעילות המבורכת זוכה גם לביקורת בעיקר מאלו שחוששים מ"שיטות של ארוגני חזרה בתשובה", גורם באחד ממשרדי הממשלה המכיר את התוכניות השונות אמר ל'הארץ' כי "יש בתחום הרבה כפילויות, שרובן נובעות משיקולים פוליטיים".

בתחילת החודש אישרה ועדת המכרזים של משרד התפוצות את ההתקשרות עם ארגון ה-JWRP לצורך תוכנית "מומנטום", המתבססת בין השאר על מסע בן תשעה ימים לישראל ועל פעילות המשך לאחר מכן. "נקודת המוצא היא שהאישה היא מקור ההשפעה בבית, והיא קובעת המדיניות העיקרית, מקבלת ההחלטות על מקום המגורים, חינוך הילדים והמעגל החברתי והמשפחתי", נכתב במסמך של משרד התפוצות. על פי התוכנית, בשנים 2016-2017 יגיעו לישראל כ-5,600 נשים ב-14 משלחות. התקציב הכולל של התוכנית הוא כ-12.5 מיליון דולרים, מתוכו משתתף המשרד בכחמישה מיליון דולר.

התוכנית, המכונה לעתים "פרויקט תגלית של הנשים", מתבססת על סבסוד משמעותי של המסע לישראל. כך מקבלת כל משתתפת קצבה של כ-2,000 דולר, אך משלמת את הוצאות הטיסה. באתר האינטרנט של הארגון נכתב כי התוכנית מיועדת לנשים שאינן שומרות שבת, וכי 90% מהמשתתפות צריכות להיות אמהות לילדים מתחת לגיל 18 - במטרה להגביר את ההשפעה על הבית ועל הקהילה, שאינם בהכרח אורתודוקסיים.

על פי משרד התפוצות, הארגון "חרת על דגלו להעניק לנשים חוויה משמעותית, מעמיקה ומכוננת, שתגדיר מחדש את תפיסת עולמן כנשים יהודיות וכאמהות יהודיות". הסיור בישראל כולל בין השאר ביקורים בירושלים, בצפת ובמצדה, לצד "תובנות רבות על תחומי החיים של המשתתפות - נישואין, זוגיות, גידול ילדים, קריירה והגשמה עצמית". לאחר הביקור בישראל וכחלק מהתוכנית, משתתפות הנשים בפעולות המשך, כמו הרצאות וסמינרים, ארוחות שבת ואירועים למשפחות.

במשרד התפוצות השיבו לביקורת שהתכנית פועלת בדומה לארגוני חזרה בתשובה, כי מדובר בפרויקט "המחנך לציונות, יהדות ואהבת ישראל".