Warning: implode(): Invalid arguments passed in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/cpt/maamar/single.php on line 105
ארבעת המינים לגברים בלבד? מה פתאום?! - כיפה

ארבעת המינים לגברים בלבד? מה פתאום?!

איילת הרבתר בסך הכל רצתה ליטול ארבעת המינים, כשגילתה להפתעתה שבחלק מהחברה הדתית מדובר בנושא שנוי במחלוקת. עכשיו היא התחילה למכור ארבעת המינים לנשים ואומרת, "פורצת דרך? בסך הכל רציתי לקיים מצווה"

חדשות כיפה רעות שכטר, כיפה 26/09/15 22:11 יג בתשרי התשעו

ארבעת המינים לגברים בלבד? מה פתאום?!
ChameleonsEye---Shutterstock.com, צילום: ChameleonsEye---Shutterstock.com

כשאיילת הרבתר בת ה-16 מהיישוב אפרת אמרה לחבריה ולמשפחתה בפעם הראשונה שהיא רוצה למכור ארבעת המינים כמו הבנים, הסתכלו עליה הסובבים בפליאה, ושאלו שאלה תמימה, שלא מעט ביקורת מסתתרת מאחוריה - למה. ההפתעה הגיעה לשיאה, כשהתברר שגם בקרב הפמיניסטיות הדתיות היא נחשבת פורצת דרך.

באופן אבסורדי למדי, בעוד ששוק ארבעת המינים ידוע כבר שנים כחממה לצעירים, ובני הנוער ממלאים זרועותיהם בלולבים, באתרוגים, בהדסים ובערבות, לקראת חג סוכות ויוצאים למכור במרכזי הערים ובתי הכנסת, גם בעשור השני של המאה ה-21 השוק מורכב רובו ככולו מגברים, וכניסה לרוב לנשים אסורה, גם אם אף אחד לא יאמר זאת בקול.

"עד לפני שנה לא הייתי חושבת בכלל להיכנס לעסק הזה", אומרת איילת, ומודה כי עד לפני כשנה לא ידעה על מציאות בה בנות לא נוטלות לולב, לא כל שכן מוכרות ארבעת המינים. בשנה שעברה, במהלך מסע סוכות של הצופים הדתיים, בה היא מדריכה, היא גילתה את התופעה, בה גם כיום מעדיפות בנות רבות במגזר לוותר על המצווה, רק בגלל שהן נשים.

"כשכל הבנים הלכו ליטול לולב בסוכה, הגעתי גם. אבל הרבה מהמתפללים חשבו שזה מאוד מוזר, ואני חטפתי שוק, כי אני ידעתי עד אותו מקרה שאני מחויבת כמו הבנים. עד אז חשבתי שלמרות שזה 'מצוות עשה שהזמן גרמן' שעדיין נשים עושות את זה, כמו תקיעות שופר שכל הנשים מגיעות לשמוע בבית כנסת, אז ככה חונכתי גם לגבי ארבעת המינים".

"גדלתי בבית דתי ליברלי, אבא שלי הוא פמיניסט די גדול. אז גדלתי בבית שהבנות מחויבות בדיוק כמו הבנים, וגם את מצוות ארבעת המינים אני מקיימת בדיוק כמו אח שלי, ככה זה תמיד היה", היא מספרת. "הטיול בסוכות שינה לי את הגישה וההבנה שמה שגדלתי עליו, זה לא ממש הנורמה".

(צילום: באדיבות המצולמת)

הסיפור השאיר אותה עם הרבה הרהורים וחוסר הבנה למציאות הכל כך ברורה הכוללת רק את הגברים ולכן כשמישהו מהשכבה שלה שאל בקבוצה בוואטסאפ, אם מישהו רוצה למכור ארבעת המינים, היא ענתה בחיוב בלי לחשוב פעמיים.

"רק אחרי שהתחלתי למכור הבנתי כמה זה שונה, הבנתי שבקהילה שלי, או בכלל, אין בנות שמוכרות ארבעת המינים ועוד יותר מזה, אפילו לא קונות ארבעת המינים. זה משהו שגדלתי והתחנכתי עליו ולא חשבתי שזה מוזר למכור ארבעת המינים, רק עכשיו הבנתי שזה שונה".

גם הפמיניסטיות היו בשוק

את דרכה כמוכרת ארבעת המינים החלה איילת בפייסבוק, או יותר נכון בקבוצות הפייסבוק הפמיניסטיות הדתיות, שם הופתעה לגלות שהיא נחשבת כפורצת דרך, וכי גם שם המציאות של נשים המוכרות ארבעת מינים כאידיאל כמעט ולא קיימת.

"אנשים היו די בשוק כי זה באמת שונה, שבת תמכור, כשהצטרפתי לשיחה של אחוות המוכרים, כולם היו גברים, וכשאמרתי להם שאני גם מוכרת, הם ממש הופתעו. קיבלתי גם תגובות מופתעות בקבוצה של הפמיניסטיות, חלק התלהבו מזה וחלק חשבו שזה קצת מוזר", מספרת איילת.

"לא פניתי רק לנשים, אני מאוד פתוחה למכור גם לגברים וגם לנשים, אבל פרסמתי בעיקר בקבוצות של נשים, בעיקר פמיניסטיות, כי פשוט רציתי לתת לנשים הזדמנות, כי פשוט אף אחד לא פונה אלינו", היא אומרת. "יש סיכוי שגברים לא קנו ממני כי אני בת. התחלתי למכור מאוחר, ולכן יכול מאוד להיות שאנשים פנו אליהם קודם. אני מודעת לעובדה שיש גברים שנמנעו מקנייה אצלי בגלל שהם חשוכים, אבל אני בוחרת להאמין שזה לא היה השיקול שעמד בפניהם".

מצופה היה מאיילת, שלומדת בכיתה י"א באולפנת נווה חנה שבגוש עציון, תציע בראש ובראשונה לחברותיה מהשכבה לרכוש סט ארבעת המינים, אך דווקא כאן החליטה שלא לנסות, משום שחברותיה לא חושבות כמוה בנושאים הללו, שהן לא פמיניסטיות והדעות ביניהן חלוקות. גם במשפחתה לא היה קונצנזוס אחיד על הנושא הזה, היא אומרת.

"אבא שלי ממש תמך בעובדה שהחלטתי למכור ארבעת המינים. אצלנו בבית גם הנשים נוטלות לולב, ואנחנו לא מבינים למה החברה לא רגילה לכך. לאימא שלי לא הייתה בעיה עם העבודה החדשה שלי, אבל היא לא קנתה ממני כי היא פחות אקטיבית בנוגע לפמיניזם", מספרת איילת ומודה: "לשניהם היו ספקות כי שוק ארבעת המינים הוא שוק קשה ותחרותי".

(צילום: אילוסטרציה בלבד. למצולמות אין קשר לידיעה. Miriam Alster, פלאש 90)

לא פמיניסטית

איילת אומנם רק בת 16, אך בעוד חבריה וחברותיה עוסקים בעיקר בשאלה איזו שמלה לבשה בר רפאלי לחתונה, ואיזה שמלה לרכוש בקניון ביום שישי, היא עוסקת לא מעט בנושאים פמיניסטיים. גם בפייסבוק, אחד ממעוזי הצעירים, היא נמנית על הפעילות בקבוצות הפמיניסטיות. "פייסבוק זה מקום רדוד, ובדרך כלל יש בו הרבה מאוד זבל שאנשים מעלים על החיים שלהם וזהו. לעומת זאת, בקבוצות הפמיניסטיות הנשים עוסקות בדברים בעלי משמעות וזה מעשיר מאוד. סיפרתי להן בעבר על כך שבחנוכת הבית לבית כנסת חדש של הצופים הדתיים התנדבתי לקבוע מזוזה, והגולשות היו בסדר עם זה, ואמרו שזה ממש נורמלי. זה שימח אותי, שכחברה דתית אפשר לתת לבנות ולנשים את המקום שלכן ולהבין שאין עם זה בעיה הלכתית. היה לי טוב להראות שגם בנות יכולות לעשות דברים כאלו בלי להתבייש ובלי להתנצל".

אך למרבה ההפתעה, איילת כלל אינה מגדירה עצמה כפמיניסטית. "פעם הגדרתי את עצמי כפמיניסטית, אבל היום אני מעדיפה להגדיר עצמי כשוויונית. שוויוני הוא אדם שמאמין שלא צריכה להיות אפליה, ושצריכה להיות חלוקה שווה לכולם. בפמיניזם שמים דגש על שוויון של הנשים, ונוטים לשכוח את הגברים ודברים שקשורים בגזעם של אנשים. צריך לחשוב בצורה פתוחה, ולראות שלא רק הנשים נמצאות בתמונה.

"הפמיניזם הגיע מהבית, בעיקר מאבא שלי, אבל בעקבות צפייה בשיח הפמיניסטי בפייסבוק שיניתי את דעתי והפכתי להיות יותר מתונה. בפייסבוק גיליתי פמיניסטיות קיצוניות, בקהילה באפרת גיליתי נשים שאינן כלל פמיניסטיות, ואני באמצע, האיזון בין השניים", היא מוסיפה.

מצוות ארבעת המינים זו אחת מהרבה מאוד מצוות תחת מצוות עשה שהזמן גרמן, שנשים לא מחויבות אך יכולות לעשות אותן, את המצווה הזו איילת החליטה לקחת על עצמה באופן מלא, אבל מה עם השאר? "אני רוצה לעשות המון מצוות כאלה", היא אומרת אך מספרת שהיא נמצאת בקונפליקט. "אני במאבק פנימי, כי יש המון מצוות שאני מחויבת בהן ולא עומדת בהן ב-100%, אז זו בעיה לקחת על עצמי עוד מצוות". עם זאת, היא מוסיפה, "אני מאמינה שברגע שאין בעיה הלכתית עם מצווה מסוימת, רצוי וכדאי שנשים יקיימו אותה".

כשאני שואלת את איילת אם יש מצווה ספציפית שהייתה רוצה לקיים אותה כמו הגברים, היא חושבת כמה שניות ועונה שנרות חנוכה זה מאוד חשוב לה והיא מדליקה, ושהיא מאמינה שכולן עושות את זה גם ככה. כשסיפרתי לה שהמציאות ממש לא כזאת, ושרוב הנשים לא מדליקות נרות חנוכה היא נכנסה להלם קל ואמרה בנחרצות, "ברור שזה משהו שכולן חייבות לעשות".

השנה, בנוסף למכירת ארבעת המינים, תהיה השנה הראשונה בה איילת רכשה סט ארבעת המינים לעצמה, ולא תשתמש בסט של אביה. "אין שום איסור הלכתי שאישה תיטול ארבעת המינים. עד השנה אני השתמשתי בסט של אבא שלי או של אח שלי, אבל הרגשתי צורך שגם לי יהיה סט וכך צריך להיות לדעתי בכל בית. אין שום בעיה הלכתית עם זה. נשים לא חייבות אבל מצד שני, אין איסור.

בגלל שזו השנה הראשונה, אני מאוד מתרגשת לקיים כבר את המצווה. יש מישהי בבית הכנסת שלי שהייתה מביאה כל הושענא רבא סט משלה, ותמיד הסתכלתי עליה בקנאה. השנה גם אני אוכל להביא את הסט שלי לבית הכנסת, וזו חוויה מרגשת, כי יש תחושת שייכות עמוקה. סוף סוף אני יכולה למלא את אחת ממצוות החג באופן שלם, עם סט משלי, ואני מקווה שיצטרפו עוד נשים ושמשהו שישתנה. למה שזה יהיה שוק רק של גברים?! בואו נכלול את כולם במצווה של החג".

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן