ישיבת השומרון פיטרה מורה בשל היותה אישה

מורה לאנגלית שעבדה בישיבה במשך שנים רבות פוטרה מתפקידה ללא סיבה מספקת. לטענתה בשל היותה אישה. בית המשפט שקיבל את הטיעון קנס את הישיבה ומנהליה

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 26/08/15 13:36 יא באלול התשעה

ישיבת השומרון פיטרה מורה בשל היותה אישה
Shutterstock, צילום: Shutterstock

ישיבת השומרון, המשתייכת לישיבות בני עקיבא, פיטרה מורה רק משום שהיא אישה. עקב כך, חויבה הישיבה בתשלום פיצויים, וכך גם חויבו באופן אישי מי שהיו מנכ"ל הישיבה ומנהל התיכון בישיבה. בפסק הדין שדווח על ידי 'News1' קבעה השופטת כי הישיבה התנהלה שלא כשורה הן בתהליך הפיטורין והן בסיבתם הלא תקינה.

המורה קרן גולד עבדה במשך 32 שנים כמורה לאנגלית, רובן בישיבת השומרון - משנת 1986 ועד פיטוריה בשנת 2011. על הפיטורים החליטו מנכ"ל הישיבה דאז, פלטיאל לנדאו, ומנהל התיכון, יחזקאל דיאמנט, לדבריהם - באישורו של ראש הישיבה דאז, הרב זאב קרוב. בתיק האישי של גולד לא נמצאו מכתבי תלונה כלשהם של תלמידים והורים, ולעומת זאת - היא זכתה לתשבחות על עבודתה ואף הועסקה ערב פיטוריה ב-125% משרה.

שופטת בית הדין האזורי לעבודה בירושלים, שרה שדיאור, קבעה תחילה (18.8.15), כי גולד פוטרה ללא שימוע כדין, ולמעשה בשיחת מסדרון. היא דחתה את טענות הישיבה, לפיה היו תלונות בעל-פה נגד גולד שלא תועדו, באומרה שהעדר התיעוד הוא מינהל בלתי תקין, וככל הנראה לא היו תלונות של ממש - אם בכלל.

גולד טענה שהסיבה לפיטוריה משום שהיא אישה, וציינה שבאותה שנה פוטרו עוד שלוש מורות לאנגלית. לבית הדין הוצגה כראיה מודעה שפרסמה הישיבה, ובה צוין שהיא מחפשת מורים לאנגלית - בדגש על "מורים" (בלשון זכר). הישיבה טענה שמדובר היה בטעות סופר, אך בפועל אכן נשכרו מורים במקום המורות שפוטרו (זאת למרות שב-News1 מצאו, כי כיום מועסקות בישיבה ארבע מורות למקצועות שונים).

לאור העובדה שלא הוכחה עילה אמיתית כלשהי לפיטוריה של גולד קבעה השופטת שדיאור, כי אכן היה מדובר באפליה על-רקע מגדרי. גם אם המניע לא היה אפליה, היא מעירה, אין בכך כדי לשנות את התוצאה שאכן הפלתה לרעה את גולד בשל היותה אישה. עוד אומרת שדיאור כי יש לעקור מן השורש פיטורים שרירותיים, במיוחד כאלו שמתלווה אליהם תחושה קשה של עוול.

שדיאור הטילה על לנדאו ודיאמנט אחריות אישית לפיטוריה הפסולים של גולד, באומרה שהם העדיפו את האינטרסים של הישיבה בצורה שגרמה לגולד נזק על לא עוול בכפיה. בנוסף לכך - היא אומרת - השניים הטילו דופי בשמה המקצועי ללא כל בסיס, והם גם האחראים לכך שהיא פוטרה ללא שימוע.

בית הדין קבע, כי הישיבה תשלם לגולד 12 משכורות בשל אי-עריכת שימוע ופיצוי של 35,000 שקל בשל הפרת זכותה לשוויון. דיאמנט ולנדאו חויבו בתשלום אישי של 10,000 שקל כל אחד. הישיבה גם תשלם לגולד הוצאות משפט בסך 12,000 שקל.

מישיבת בני עקיבא השומרון נמסר בתגובה: "ישיבת בני עקיבא השומרון משתייכת למרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא כשנתיים בלבד. הישיבה הינה מופת ודוגמא לניהול בראשותה של נעמה טובלסקי ומלמדים בה לא פחות מ15 מורות. הן ישיבת בני עקיבא שומרון והן מרכז ישיבות ואולפנןת בני עקיבא רואה חשיבות עליונה לאפשר לכל אחד ואחת שמצטיינים בחינוך להיות שותפים בעשייה החינוכית ללא שום הבדלי מין".