מחאה בבני עקיבא: אומרים לא לאולטרה סגול

הורים ברחבי הארץ קוראים לבטל את תאורת האולטרה סגול הנהוגה בריקודי הבנות בשבת ארגון. יוזמת המחאה: "לא ייתכן שמגיל 9 יחשיכו את האולם כשבנות עולות לרקוד"

חדשות כיפה ענבל לרנר, כיפה 16/11/14 17:27 כג בחשון התשעה

מחאה בבני עקיבא: אומרים לא לאולטרה סגול
אילוסטרציה: בני עקיבא, צילום: אילוסטרציה: בני עקיבא

'אומרים לא לאולטרה סגול". תחת כותרת זו החלה בשבועות האחרונים מחאת הורים המבקשת להחזיר את בני עקיבא 'לימיה הטובים'. המחאה עוסקת בתופעה ידועה היטב בסניפי בני עקיבא רבים ברחבי הארץ במוצאי שבת ארגון. כאשר בנות הסניפים עולות לרקוד, התאורה מתחלפת לאולטרה סגול כך שהבנות לא יראו רוקדות בעיני הגברים, זאת לצד פתרון יצירתי נוסף המכונה 'ריקודי צלליות', כשהבנות רוקדות מאחורי סדין לבן או רוקדות ב'ריקודי פנסים' שהפכו אופנתיים בשנים האחרונות.

"לא ייתכן שמגיל 9 יחשיכו את האולם כשבנות עולות לרקוד", זועמת ורד מזומן-אביעד, תושבת פדואל ואם לארבעה, כששלושה מילדיה הם חניכי התנועה. לפני מספר שבועות היא פצחה ביוזמה והקימה את דף הפייסבוק 'אומרים לא לאולטרה הסגול, מחאת הורים'. במהלך התקופה שעברה, צבר הדף כמה מאות לייקים, אך מאחוריו, מסתבר, עומדת תנועה רחבת היקף של הורים המוחים על התופעה המקוממת.

"אני בעד צניעות אבל איך אשפר לחשוב שריקוד של ילדה בת 9 הוא בעל סאב טקסט מיני?!”, מתרעמת מזומן-אביעד, ומדגישה כי לצד המאבק, "בני עקיבא העניקה לי חוויות מדהימות כחניכה ומדריכה בתנועה, והיא תנועה איכותית ביותר"

"בזמני היה משהו נעים בדתיות בה גדלנו, היה בה משהו שפוי, מחבק ומחובר לחיים. היום, ההקצנה הדתית שמה רגלה בסניפים רבים בבני עקיבא, והמחאה קוראת לכנס את הקומונריות יחד עם המזכ"ל וראשי התנועה שיגידו בקול ברור וחד לא לאולטרה הסגול, לא להקצנה במגזר הדתי, כן לריקודים של בנות צעירות באור”.

"לא יתכן שבבני עקיבא יגידו שכל סניף יעשה כרצונו או שכל קומונרית או מדריכה תעשה את השיקולים שלה, עם כל הכבוד, הנהלת בני עקיבא היא זו שצריכה להנחות את השטח, לא השטח את ההנהלה", מוסיפה מזומן-אביעד.

עם הזמן צבר דף הפייסבוק כמה מאות לייקים, כשמאחורי הקלעים כתבו רבים לורד והזדהו עם מטרות המחאה. ביישובים רבים בשומרון, כדוגמת רבבה וקדומים, נתנו רוח גבית למהלך והזדהו עם הקריאה נגד ההקצנה הדתית בישובים.

לצד המחאה ביישובים, נראה כי התופעה קיימת גם בערים, בקיבוצים ובמושבים. “גם אצלנו נהוג העניין של ריקודי בנות בחושך", כתבה עידית מטירת יהודה למזומן-אביעד. “על בני עקיבא להוציא נייר עמדה לעניין הופעות חודש ארגון. מדריכות מגינות בלהט על המנהג הזה ומסבירות להורים למה הן מעדיפות שהחניכות ירקדו בחושך, אך אם בני עקיבא ירימו קול מלמעלה אולי דברים ישתנו".

בשיחה עם 'כיפה' סיפרה מדריכה ממודיעין, שביקשה שלא להזדהות בשמה, כי החל משבט מעפילים ולעיתים כבר בשבט מעלות (כיתה ו') אין לבנות אפשרות לרקוד באור מול גברים, דבר המכעיס הורים רבים בסניף. לדבריה, “יש הורים רבים שכועסים על כך שהבנות רוקדות בחושך, בעיקר כשמדריכות של שבטים צעירים יותר מחליטות לעשות ריקוד שכזה". בתשובה לשאלה מי החליט לקיים את הריקודים בחושך בסניף המדובר מספרת המדריכה שהדבר מקובל בסניף כבר שנים וזה גם מה שהמדריכות רוצות. לדעתה, אם המזכ"ל יאמר אחרת, שבנות יכולות לרקוד באור הם יופתעו.

מבחינת מזומן-אביעד, קיום תאורת האולטרה סגול בזמן ריקודי הבנות הוא רק סימפטום לבעיה חמורה יותר, ומהווה דוגמא לקיצוניות במגזר הדתי. “מטרת המחאה היא בהקשר רחב הרבה יותר", היא מדגישה. “המחאה שואפת להגיע לתפוצה רחבה ולנסות לאגד את האנשים שמרגישים שצריך להחזיר את היהדות למרכז, לנער את הקיצוניות שמנותקת מהחיים, לכל מי שזו האמת מבחינתו, אני קוראת לו להצטרף אלינו ולהתחיל בשינוי במגזר הדתי".

מזכ"ל תנועת הנוער בני עקיבא דני הירשברג הגיב לדברים שעלו בדף הפייסבוק של המחאה והאשים את המוחים ביצירת תופעה שאינה קיימת. "לצערי המחאה הזו טומנת בחובה סכנה ביצירת נורמה שלא קיימת, אין תופעה של אולטרה סגול כהדרת נשים! זה אולי מקרה ואולי כמה אבל מכאן ועד תופעה חברתית המרחק רב.. מדובר במקרים נקודתיים שמקורם בנורמות שקהילה או רבותיה מנסים ליצור ובמקום שהנורמות נקבעות על ידי קהילה או רבניה, ובמקרים כאלו על הקהילה, ורק עליה לקיים דיון בעניין ולא להפכו לבעיה תנועתית / ציבורית".