משרת הבלנית קוצצה: הנשים נאלצות לדחות טבילה

זעם ביישוב נווה צוף. לאחר שהבלנית הקבועה פרשה לגמלאות, קוצצה המשרה בשני שליש. כתוצאה מכך אין בלנית קבועה ביישוב, והמקווה לא פעיל בכל יום. "משחקים על גבינו משחקי כוח"

חדשות כיפה חנן גרינווד, כיפה 23/09/14 10:52 כח באלול התשעד

משרת הבלנית קוצצה: הנשים נאלצות לדחות טבילה
פלאש 90, צילום: פלאש 90

נשות היישוב נווה צוף במועצה האזורית בנימין זועמות בעקבות פגיעה משמעותית בשירותי המקווה של היישוב בעקבות קיצוץ חד בהיקף משרת הבלנית.

לאחרונה פרשה לגמלאות הבלנית הקבועה של היישוב, ובעקבות הפרישה הודיעה המועצה הדתית בנימין כי כחלק ממהלך של המשרד לשירות דת, יחול קיצוץ אגרסיבי בהיקף המשרה והשכר של הבלניות להיקף של 1/3 מהמצב שהיה היום.

מדובר על קיצוץ שנקבע כבר ב-2005, אך לא חל על הבלניות הקיימות, כך שעד עתה הבלנית הקבועה קיבלה שכר סביר. בנווה צוף המשרה התחלקה בין בלנית קבועה לבין עוזרת לבלנית, שקיבלו יחד משכורת של כ-5000 ש"ח.

לאחר שהבלנית יצאה לגמלאות, קוצץ כאמור היקף המשרה כך שבלנית חדשה שתיכנס תקבל משכורת נמוכה באופן משמעותי על עבודתה, ועל כן, בצדק, מסרבות נשים לעבוד כבלניות במקום. “קיצוץ זה יפגע קשות בזמינות ובאיכות השירות הניתן במקווה. אנו רואים בחומרה רבה פגיעה בנושא כה רגיש וחשוב", נכתב במכתב לתושבות מטעם מזכירות היישוב.

בפועל, בעקבות החוסר בבלנית, יופעל המקווה רק בימים שני ורביעי, וכן בימים שישי ומוצ"ש בהזמנה מראש. בשאר הימים מקווים ביישוב לקבל מתנדבות שיוזמנו על פי תיאום מראש, אך לדברי התושבות במקום לא מדובר בדרישה סבירה. “לא הגיוני שנצטרך להתקשר לאישה כדי להזמין אותה למקווה. ומה אם הבעל יענה? גם ככה לא נעים לנו ללכת למקווה ולא סתם קבעו שאסור לגברים ללכת ליד מקוואות נשים בלילה. עכשיו נצטרך להזמין בלנית ולהתבייש בכל פעם מחדש?”, מספרת תושבת היישוב ל'כיפה'.

תושבות נוספות מאשימות הן את המשרד לשירותי דת והן את המועצה הדתית בבנימין במשחקי כוח על גבן בנושא תקציבים, כשבפועל הן אלו שנפגעות. “במשחקי הכוח על התקציב, שעושים על גבן של נשות נוה צוף והסביבה, שני הצדדים אשמים".

לדברי תושבות היישוב, המקווה לא שימש רק את נשות היישוב אלא גם נשים מישובים סמוכים כך שהפגיעה משמעותית לכל האזור. “נשים מגיעות למקווה מכל הסביבה ועכשיו הן נפגעו. הקריטריונים של משרד הדתות לא מתחשבים בעובדה שמדובר ביישוב מרוחק אלא רק במספר הנשים ביישוב. איך אפשר לעבוד כך?”.

כרגע, ועד להודעה החדשה, בעקבות הקיצוץ החד, יצטרכו נשות היישוב לדחות את טבילותיהן, להתקשר בחשש לבלניות על מנת לבקש שיגיעו לעזור להן בטבילה, כל זאת ללא שום פתרון באופק.

תגובות:

נתן נתנזון - ראש המועצה דתית בנימין: "השינויים הנ"ל הם שינויים בקריטריונים הנוגעים להיקפי המשרד של המשרד לשירותי דת. המועצה הדתית בבנימין פועלת על פי אותם קריטריונים ופועלים לפי ההנחיות. ההקצאה לבלנית במשרה לשתי לילות בשבוע היא בהתאם למספר הנשים הטובלות ביישוב נווה צוף. המועצה בשיתוף היישוב מנסה למצוא פתרון יצירתי כדי להביא פתרון לכל נשות היישוב".

תגובת המשרד לשירותי דת:

משנת 2005 החל המשרד במהלך שמטרתו לשנות את דרך התקצוב למועצות הדתיות בכדי לנתק נראות ליחסי עובד מעביד בין המשרד לבין העובדים שמשרתם מתוקצבת. לשם כך עברנו מתקצוב שמי ואישי לתקצוב נורמטיבי.

התקצוב נקבע לפי סרגל תקינה שמפורסם באתר המשרד ובודק כמה אחוזי משרה זכאי המקווה ביחס למספר הטובלות שבו. המועצה זכאית להעסיק על פי הכללים וכדין בתקצוב זה בלנית אחת או יותר לפי שיקול דעתה.

לכן אין כאן שינוי חדש. כבר כמעט כעשור זה מתנהל כך בכל המועצות הדתיות בארץ.

בנוסף, בערך 50% משרת בלנית מספיק לפתיחת מקווה 5 ימים בשבוע כך שהורדת היקפי המשרה היא נדרשת בחלק מהפעמים וזאת כי בתקצוב הישן היו בלניות שאחוזי משרתן אושרו בהתאם למה שהן יכולות לבצע בפועל.

1. עם פרישת בלנית בתקצוב הישן, נבחן תקצוב המקווה על פי הפרמטרים החדשים כך שלפי מספר הטובלות נראה כי המועצה נדרשת עכשיו לתת שירות ומתוקצבת פחות ולכן יש האשמת שווא של המשרד.

2. לא התבצע שום שינוי בשנים האחרונות בשיטת התקצוב.

3. שליש משרה משמעו 14 שש הווה אומר 3 פעמים לכ 5 שעות המקווה אמור להיות פתוח. אם ביישוב נהוגה השיטה שהבלנית לא נמצאת בפועל במקווה אלא רק מגיעה לפי קריאה זה היקף משרה שיכול לאפשר פתיחת המקווה גם 6 ימים בשבוע.