Warning: implode(): Invalid arguments passed in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/cpt/maamar/single.php on line 105
קצינת המודיעין הדתייה זכתה בפרס הרמטכ"ל - כיפה

קצינת המודיעין הדתייה זכתה בפרס הרמטכ"ל

בין המצטיינים אשר יקבלו את פרס הרמטכ"ל היוקרתי נמצאת השנה גם א', קצינת מודיעין דתייה. בראיון בלעדי ל'כיפה' היא אומרת "גם אם הרווח היחיד הוא שהתגייסו עוד כמה דתיות אז דיינו"

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 18/04/14 18:39 יח בניסן התשעד

קצינת המודיעין הדתייה זכתה בפרס הרמטכ"ל
דובר צהל, צילום: דובר צהל

מדי שנה לקראת חג הפסח מעניק ראש המטה הכללי בצה"ל את פרס הרמטכ"ל למצטייני צה"ל, פרס שנחשב ליוקרתי ביותר, כאשר יחידות צה"ל עושות לא מעט על מנת לזכות בו. מי שהשנה משכה את תשומת ליבו של הרמטכ"ל, רא"ל בני גנץ, היא לא אחרת מאשר קצינה דתיה המשרתת ביחידה מסווגת במודיעין שהצליחה להתבלט, ולא, לא רק בגלל החצאית.

סרן א', בת 23 תושבת תל אביב, למדה באחד מבתי הספר הדתיים בעיר ובמקביל סיימה תואר במתמטיקה באוניברסיטת בר אילן - לא בדיוק המסלול האופייני לבחורה דתיה. המסלול הזה המשיך כאשר בניגוד לכל חברותיה החליטה סרן א' להתגייס לצה"ל ולאחת מיחידות המודיעין המסווגות בצה"ל. "זה לא היה טריוויאלי", היא אומרת. "חברות שלי לא עשו את זה וגם האחיות שלי והמשפחה שלי לא, הן כולן שירותו בשירות לאומי. אני החלטתי להתגייס כי האמת היא שלא ראיתי סיבה שלא. אני לא עושה דברים שכולם עושים והרבה בנות הולכות לשירות לאומי כי כולם הולכים. הרגשתי שצה"ל זה המקום הנכון לי ולאחר שהתחלתי מיונים למודיעין ה' עזר לי והתקבלתי לאן שהתקבלתי".

אז מהי אותה יחידת המודיעין אליה סרן א' התקבלה? הריאיון עם סרן א' מתקיים כאשר מצטרף אלינו איש בטחון מידע, בדיוק כדי לוודא שהיא לא תענה על השאלה הזאת. ובכל זאת, "בגדול העיסוק שלי משלב מודיעין וטכנולוגיה" היא אומרת ומנדבת עוד קצת מידע, "התפקיד של חיל המודיעין הוא להבין מה עושים 'ידידנו' באשר הם כאשר הדרכים לכך הן מאוד מגוונות. המקום שאני משרתת בו עושה את זה בצורה טכנולוגית, התפקיד שלי הוא להיות באמצע ולתווך בין המודיעין לטכנולוגיה. זה אומר לקחת את השאלות המודיעיניות שאנחנו מנסים לענות עליהן, לתפור כל הכוונים להבין אילו מיומנויות צריך לשם כך. המטרה היא לתת את התשובות האסטרטגיות שמעניינות את צה"ל. אני חושבת שאנחנו עושים את זה בצורה טובה ומדי פעם אפשר לקרוא על זה גם בעיתון".

מי שמשרת בשנים האחרונות בחיל המודיעין מגלה עליה משמעותית במספר החיילות הדתיות שמשרתות שם כך שחצאיות ירוק זית כמעט הפכו לדבר שבשגרה. "חיל מודיעין מאפשר תנאי שירות וסביבה נוחה, הוא מקום שלא מגביל מבחינה דתית", מסבירה סרן א' כיצד הפך החיל למבוקש בקרב הבנות הדתיות. "אין לי שום פעילות שאני מבצעת שמפריעה לי בהיותי דתיה. אני בחצאית כל יום ואין שום אתגר פיזי שאני לא מסוגלת להתמודד איתו. כשיש משימות פיזיות יש יותר בעיות לדתיות אבל לי אין. יש במודיעין הרבה מסלולי שירות, באופן השירות שלי אני סוגרת מדי פעם שבתות בבסיס וזה אכן מאתגר מבחינה דתית אבל יש גם מסלולים שיוצאים בכל יום הביתה. בכל מקרה, יש קצינה בדרגת סרן שכל התפקיד שלה הוא לדאוג לחיילות דתיות בחיל, זה מאוד משמעותי".

בין השורות מעלה סרן א' נקודה משמעותית נוספת שמושכת לא מעט בחורות דתיות לחיל המודיעין. "האתגר האינטלקטואלי בחיל מודיעין גדול עשרות מונים משירות לאומי", אומרת סרן א'. "אני נמצאת במקום שמאפשר להתפתח לאפיקים הכי מעניינים שיש. הצבא והמודיעין הוא גדול ועצום כך שבאמת השמים הם הגבול. אני מסתכלת על התרומה שלי שהיא גדולה מאוד לדעתי. זה מעצים את השליחות והאחריות שלי. אני קמה כל בוקר ואני בטוחה שכל בוקר אני עושה את הדבר הכי חשוב שיש. כל בוקר אני קמה ומרגישה שאין מקום אחר ואין אנשים אחרים שאני יכולה לעבוד איתם ובשבילם ולעשת משהו שיותר חשוב. זה מה שמחזיק אותי. אני עובדת מאוד קשה. אני מגיעה למצב שאני עובדת ביום כמות שעות שחברות שלי עובדות בשבוע. בסוף כשאני רואה את התוצאות של העבודה, מספר השעות ממש לא מטרידות אותי, להיפך".

מספר שבועות לפני חג הפסח התבשרה סרן א' שהיא נבחרה לקבל את פרס הרמטכ"ל על תרומתה המיוחדת לצה"ל ולביטחון מדינת ישראל. "זו זכות עצומה וכבוד גדול עבורי" היא אומרת, "כשאמרו לי שנבחרתי מאוד שמחתי והתרגשתי, זה אירוע של פעם חיים. אני חושבת שאני מייצגת משהו ייחודי. אני בחורה אקדמאית שעשתה תואר ריאלי בדרגת סרן, כך שבמובן מסוים אני מרגישה שזה לא רק אני אישית קבילתי את הפרס אלא גם מה שאני מייצגת".

אפשר לומר גם הפוך. שקיבלת את הפרס רק בגלל שאת דתיה וכי הרמטכ"ל רוצה לעודד דתיות להתגייס לצה"ל.

"אני מקווה שאני יותר מחצאית עבור צה"ל. אתה יודע מה, גם אם הרווח היחיד מכל האירוע הוא שהתגייסו עוד כמה דתיות אז דיינו. צה"ל זכה לא אני. אם אכן הסיבה היחידה שנבחרתי היא כדי שהחברה הדתית תפתח קצת יותר, מבחינתי זה בסדר ועשיתי את שלי. בסוך אני לא קמה בבוקר ועובדת קשה כדי שהמפקדים שלי ימליצו עלי ושהוועדה תבחר בי. אני יודעת שלפעמים צריכים לעלות תופעות על נס כדי שיחקו אותם וזה בסדר מבחינתי להיות מודל לחיקוי ואני מוכנה לזה. זה מספיק מבורך מבחינתי. זה כתשובה לשאלה שלך, בעומק אני יודעת שלא זו הסיבה שהעניקו לי את הפרס".

(צילום: דובר צהל)

"בסוף רואים אותי ואומרים, הנה דתייה בת 23 שאין לה שלושה ילדים והיא לא למדה עבודה סוציאלית או חינוך. יש לזה הכרה וזה נותן לגיטימציה לעוד בנות ללכת בדרך הזו. בחברה הדתית של היום המחסום לגיוס הוא לא צה"ל וגם לא התפקיד בצבא אלא המחסום החברתי. ממש כמו שהיום זה לא טריוויאלי שבחורה דתיה תלך ללמוד מקצוע ריאלי על אף שאין שום סיבה שלא. אומרים שמי שמתגייסת היא פחות דתיה על אף שרובן עושות שנת מדרשה, שנה שלמה של לימוד תורה, הרבה יותר ממה שלומדות בנות בשירות לאומי. אז אתה מבין שבעומק זה נטו חברתי. אני מאמינה שבן אדם צריך לעשות מה שהוא חושב ומה שטוב לו ולא לעשות דברים שטובים לכולם או שכולם מצפים ממנו. בסוף, אלה שפורצים דרך ומביאים שינוי זה אלה שהלכו עם האמת שלהם".

לפניות לכתב נטעאל בנדל - desk@kipa.co.il

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן