בלניות או לא להיות: "רק יחס טוב יותר יעודד נשים להגיע למקווה"

הכתבה הבאה אולי תגרום לכם להבין טוב יותר את חשיבות עבודתן של הבלניות, שמתמודדות עם סיטואציות אינטימיות המציפות נושאים כמו אלימות במשפחה ובעיות בריאותיות. קורס חדש מנסה לסייע להן

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 29/07/13 16:21 כב באב התשעג

בלניות או לא להיות: "רק יחס טוב יותר יעודד נשים להגיע למקווה"
shutterstock, צילום: shutterstock

מסתבר שמאחורי הדלתיים הסגורות של המקווה מתמודדות הבלניות עם שגרת עבודה רגישה וכלל לא פשוטה. חשיפת אלימות כלפי נשים, הפרעות כפייתיות טורדנית אצל נשים והיכולת התמודדות עם סרטן השד, הן רק חלק מתופעות אותן פוגשות הבלניות במקווה. דווקא ברגעים הכי אינטמיים, הרבה פעמים לבלניות אין באמת יכולת להיענות למצבים המורכבים אליהם הן נקלעות. קורס חדש של עמותת "עדן" מכין את הבלניות לסיטואציות מורכבות.

הקורס החדש התקיים בהשתתפות 32 (מתוך 40) בלניות במועצה הדתיות גוש עציון והוא נערך במשך חמישה חודשים, בשיתוף בין עמותת "עדן" והמועצה הדתית גוש עציון, בראשותו של הרב רפי אוסטרוף. חלק מהסיבות לקיומו התבררו במחקר שערכה ד"ר נעמי מרמון גרמוט, ממנו התברר כי לא מעט גורמים המשפיעים על החוווית המקווה בקרב נשים, כמו אסתטיקת המקווה, אך בעיקר - המפגש עם הבלנית.

מפסיקות לטבול, בגלל הבלניות (צילום: תמר הירדני, ויקיפדיה העברית)

"הבלניות הן הגורם הכי עיקרי שגורם היום לנשים להפסיק ללכת למקווה, לעבור למקווה אחר או ליהנות בחוויה זהו יחסה של הבלנית", אומרת ד"ר מרמון גרומט, יו"ר עמותת "עדן", בשיחה עם כיפה. לדבריה, "אם הבלנית כל כך מרכזית אז יש צורך שהלבניות יבינו את זה ואחרי זה גם ידיעו כיצד להתנהג ולהתמודד עם כל אותם הדברים שיכולים להשפיע על החוויה של הטובלת. אנחנו רוצים לאפשר לבלנית להעניק לטובלת חוויה משמעותית וחיובית וכזאת שתדבר אליה ותקרא לה להמשיך ולטבול".

כל בלנית בישראל המועסקת על ידי המשרד לשירותי דת והמועצות הדתיות, עוברת קורס של כ-100 שעות המכשיר אותה לתפקידה מהזווית ההלכתית בלבד. במעגל שיח בלניות שהתקיים בקורס, שיתפו הבלניות באין ספור סיפורים מורכבים הנוגעים למרכבי הכי רגישים בנפשה של האישה, סיפורים שבמרביתם לא באמת ידוע כיצד להתמודד. הקורס החדש של "עדן" נותן כלים לבלניות כדי שיוכלו להתמודד בדיוק עם אותן הסיטאציות זאת באמצעות הדרכות ושיעורים מפי מומחים לבריאות הנפש, האישה והמיניות.

"הקורס מיועד להעלות את רגישות הבלניות כלפי הטובלת", אומרת ד"ר גרומט ומפרטת: "המקווה הוא מקום בו מתגלים דברים כמו אלימות במשפחה הודות למצב שהאישה נתונה בו. הסיטואציה הזאת יכולה לגלות את הנושא בהרבה אופנים. אם אשה למשל בוכה באופן מוגזמת או לא רוצה לחזור הביתה זה משהו שצריך להדליק נורה אדומה לבלנית כיוון שהאישה כנראה יודעת מה מחכה לשם".

את מצפה מבלניות לדעת להתמודד עם הנושאים הרגישים האלו?

"ממש לא. המטרה היא קודם כל לדעת לזהות ואחרי זה לדעת להגיב בצורה נכונה אך לא כמטפלת אלא במובן של לדעת להושיט יד ולהגיד את הדברים הנכונים ושיתקבלו בצורה הנכונה ולדעת לאן אפשר להפנות נשים לעזה מקצועית. אחד הנושאים שעלו בקורס למשל זה בעיות של דיכאון אחרי לידה או אישה עם בעיות פוריות או אפילו כזאת שעברה הפלה ומגיעה לטבול במקווה. מקרים כמו נשים עם מפצעים חריגים בעור ועד שד כרות בעקבות מחלת הסרטן, הם מקרים שכל בלנית פוגשת ויותר מפעם אחת. הבלנית צריכה לזהות שמגיעה אישה כזאת ולדעת כיצד לקבל אותה ולהתייחס אליה. הבלנית לא צריכה לטפל בה ולפתור את בעיותיה של הטובלת אלא להתנהג איתה בצורה טובה וטבעית כזאת שמביעה תמיכה".

מלבד סיטואציות מורכבות, עוברות הבלניות הכשרה בכל הנוגע ליחסי אנוש. "הרב רפי השקיע בקורס כי הוא מבין שלאוכלוסיה שלו, חשוב לא רק שבלנית יודעת להטביל ללא חציצת, אלא כיצד לדבר לאישה, מה להגיד ומתי לשתוק. חשוב גם לקבל רשות מהטובלת, ושהבלנית תשאל האם את רוצה שהיא תבדוק אותך ואיך, ועוד הרבה סיטואציות", אומרת ד"ר גרומט, "יש ישובים שהרב מכריח את הבלניות לבדוק גופנית את הטובלות. גם במקרה כזה יש הבדל אם הבלנית אומרת לאישה "תביאי את הידיים" או שהיא אומרת "אצלנו נהוג לבדוק, זה בסדר מבחינתך?".

”זו לא סיטואציה נעימה לעמוד בעירום מול אישה אחרת (לבושה) והבלנית היא המפתח לחוויה - האם הטובלת תחזור הבית פגועה או מאושרת. וזו סיטואציה מאוד אינטימית והמילים של הבלנית מאוד קריטיות והכלים התקשורתיים והרגישות הזו לאיך את משפיעה על השניה זה היה דגש חשוב".

מי שאחראית להפנמת החומר ועיבודו היא ליזי רובן, מנחת הקורס, שמלבד הכנת הבלניות למשימה החשובה בפניה הן מוצבות, היה חשוב לה להעלות את ערך הבלניות בפני עצמן. "חשוב לנו שהבלניות יבינו שהן חוליה חשובה בקהילה וגם הקהילה תבין זאת. אנחנו מעריכות את עבודתן כי הן מסורות בצורה בלתי רגילה וצריך להעריך אותן".

בעמותת "עדן" מקווים שהפיילוט בגוש עציון ימשיך לעוד קורסים רבים בהם בלניות יוכשרו לא רק מבחינה הלכתית אלא לא פחות מכך גם מבחינה רגשית. אם המקווה יהפוך להיות מקום של השפלה נשית או העצמה נשית, תלוי בעיקר בהן.

לפניות לכתב נטעאל בנדל - desk@kipa.co.il