צום תשעה באב לנשים בהריון בסיכון

נשים בהריון שמעוניינות לצום חייבות לשים לב למספר היבטים רפואיים. ד"ר גיל פומפ עם טיפים מיוחדים לקראת תשעה באב

חדשות כיפה ד"ר גיל פומפ 15/07/13 11:35 ח באב התשעג

צום תשעה באב לנשים בהריון בסיכון
Vivian Chen -cc-by-nd, צילום: Vivian Chen -cc-by-nd

הריון זו בוודאי אינה מחלה, כפי שמקובל לצטט רבות בימינו, אלא לכל היותר מצב רפואי ייחודי, רצוי ומקובל, עם כללים משלו. חווית ההריון כוללת בתוכה תסמינים גופניים, נפשיים (ולרוב הדיעות, גם רוחניים) בעוצמות משתנות. די לציין את בחילות הבוקר בהתחלה ואת הכבדות והעייפות של התקופה לקראת סוף ההריון, את מצבי הרוח המשתנים ולעיתים תחושות החרדה, ואת הרגשת ההתעלות לקראת הלידה, כמייצגי תחושות הגוף, הנפש והרוח, בהתאמה.

בהיבט הרפואי הטהור, מצבים רפואיים שונים עשויים להתבטא באופן מוגבר בזמן ההריון, וניתן לבחון את יחסי הגומלין ביניהם בשאלה פשוטה של כיצד המצב רפואי/מחלה משפיע על ההריון (האם נשקפת סכנה בגללו לאם או לעובר) וכיצד ההריון משפיע על המצב הרפואי/מחלה (אם השינויים הפיזיולוגיים או ההורמונליים בהריון עשויים להחמיר את המחלה?). זהו עולם תוכן עמוק ונרחב, ודי לציין כדוגמא את האינטרקציה המורכבת בין מחלות כליה ולב לבין ההריון, וכן את הבעייתיות של חולות סרטן שד או שחלה בחשיפתן לסביבה הורמונלית הריונית. עם כל המורכבות הנ"ל, מבחינת הרופאים המבצעים מעקב הריון בכלל ובמעקב הריון בסיכון בפרט, זוהי בעייה יחסית קלה משני היבטים. ראשית, הרוב המוחלט של הנשים הינו בריא וללא מחלות רקע משמעותיות, כך שלמרות הדרמטיות בהצגת הנושא, אין מדובר בדבר שכיח. שנית, לרוב נשים עם מחלות רקע מגיעות עם אבחנה ידועה ופונות מלכתחילה לצוות הבקי בניהול אותם המקרים, כך שככלל לא מדובר באתגר אבחנתי (מבלי להמעיט מהמורכבות של הניהול והטיפול הרפואי).

מיעוט בשתיה עשוי לגרום להופעת צירים מכיון שההורמון המווסת את תחושת הצמא (מופרש בזמן חוסר בנוזלים) הוא "שכן קרוב" של הורמון האוקסיטוצין הגורם להתכווצויות הרחם.

מספר מצבים נפוצים בהריון בסיכון ומשמעות הצום כלפיהם. נשים הנוטלות תרופות בקביעות או עם מחלות רקע צריכות התייחסות פרטנית על ידי הרופא המטפל.

חשוב להדגיש שההתיחסות הינה רפואית ואינה הלכתית, ועם זאת מכיון שלא מדובר בצום יום הכיפורים, במצבי ספק יש מקום להקל (א.ג.)

יולדת שבעברה ניתוח קיסרי אחד או יותר, נמצאת בסיכון מוגבר לקרע רחמי. על כן, בהופעת צירים יש לשהות במעקב / השגחה רפואית.

סכרת הריון מאוזנת בדיאטה- שתיה בלבד. ניתן להימנע מאכילה. מטופלת בתרופות (אינסולין) - ממליץ שלא לצום

צירים מוקדמים עם קיצור צוואר (לפני שבוע 34) - חשובה שתיה מרובה (סביב 3 ליטר ליום). לאחר מכן (עד שבוע 37) ממליץ על שתייה סדירה.

בזמן הופעת צירים - ממליץ על שתיה ממותקת/ אכילה קלה. לדעתי חשוב לשמור על כוחות לקראת הלידה הפעילה.

הריון תאומים - סיכון מוגבר ללידה מוקדמת. ניתן לצום מבחינת אוכל. ממליץ על שתיה סדירה.

הקאות בתחילת/ אמצע הריון - התייבשות (אפילו קלה) מביאה להתגברות הבחילות שגורמות להתייבשות שמביאות לבחילות וחוזר חלילה. ממליץ בחום להימנע מצום.

הכותב הינו רופא בכיר חדר לידה/מחלקת הריון בסיכון בית החולים לניאדו בנתניה. סייע בכתיבת הטיפים - הרב הד"ר א. גיאת