Warning: implode(): Invalid arguments passed in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/cpt/maamar/single.php on line 105
גדולות הדור - כיפה

גדולות הדור

הן מגדלות דורות של תלמידות, סוחפות אחריהן מאמינות שמגיעות איתן לכל רחבי הארץ, והן בעיקר עושות את עבודתן בשקט ובצנעה, מבלי לבקש או לחפש פרסום. הרבניות שהפכו בשנים האחרונות לסוג של אדמו"ריות בעיני תלמידותיהן - חלקן למדניות, אחרות "רוחניקיות" ויש גם כאלו שמוכרות בתור עושות ניסים. אלו הבולטות שבהן

חדשות כיפה ריקי רט, מקור ראשון 10/10/11 15:36 יב בתשרי התשעב

גדולות הדור
עודד אנטמן, צילום: עודד אנטמן

הרבנית ברכה קאפח: גמילות חסדים
אשת חסד, מייסדת מיזם 'קמחא דפסחא' לחלוקת מזון לנזקקים לחג הפסח. פעילה במיזמי חסד וצדקה רבים. בזכות פועלה זכתה להדליק משואה ביום העצמאות וכן זכתה בפרס ישראל לשנת תשנ"ט על "תרומה מיוחדת לחברה ולמדינה".
הרבנית ברכה קאפח נולדה בתימן, ככל הנראה בשנת 1923. בגיל 11 נישאה בתימן לבן דודה הרב יוסף קאפח, מגדולי הפוסקים הישראלים. בגיל 17 עלתה עם בעלה ושלושת ילדיהם לישראל (בן נוסף נפטר בדרך). המשפחה התיישבה בירושלים. הרבנית קאפח הקימה מפעל רקמה ובהמשך פתחה את 'בוטיק קאפח' לשמלות כלה וכן הקימה את עמותת הצדקה 'סגולת נעמי'. כיום היא פועלת במגוון מיזמי צדקה. גיבורת הסרט 'הירושות שלי', שיצרה נכדתה עינת קאפח, המספר את סיפורו של הרב קאפח.

(הרבנית מלמד, צילום: מירי צחי)

הרבנית ענבל מלמד: ארץ ישראל השלמה
רעייתו של הרב אליעזר מלמד, רב היישוב הר ברכה. אמא ל-13 ילדים. פעילה בנושאי ארץ ישראל. מעורבת בעשייתו של בעלה כראש הישיבה ובהוצאות ספריו. מרצה בענייני חינוך.
הרבנית ענבל מלמד, 47, היא יוצאת קיבוץ חוקוק של השומר הצעיר. משפחתה חזרה בתשובה כשהייתה נערה ועברה לירושלים. היא התחנכה בתיכון 'פלך' ואת הרב מלמד הכירה כשהדריכה בתנועת הנוער 'אריאל' ואילו הוא מסר שיעורים למדריכים. הקדישה את מרבית חייה לגידול ילדיה ומאמינה כי נשים צריכות לעבוד פחות ולהקדיש יותר לבית. בראיון שהעניקה בעבר הביעה תקווה שיהיו יותר חברות ומשרדים שיאפשרו לנשים לעבוד בחצי משרה. כמו בעלה, גם היא תומכת בסירוב פקודה בצה"ל במקרה של פינוי. "מצוות התורה הן מעל הצבא", התבטאה בעבר. פעילה בעמותת 'ישפה' העוסקת בשידוכים במגזר הדתי-לאומי.

הרבנית בת שבע קנייבסקי: האדמו"רית החרדית
נכדתו של רב האסורים הרב אריה לוין ובתו של גדול הדור בציבור הליטאי חרדי - הרב יוסף שלום אליישיב. רעייתו של הרב חיים קנייבסקי. בגיל 79 מנהלת הרבנית בת שבע קנייבסקי אורח חיים שלא יבייש אדמו"ר מקובל. עשרות נשים מתדפקות מדי יום על הבית הצנוע ברחוב רשב"ם. הרבנית מקבלת את כולן בסבר פנים יפות ובסבלנות אין קץ. היא משיאה עצות, מעניקה סגולות ומברכת. חלק גדול מהפונות אליה עושות זאת בענייני פריון ולידה. מדי שנה רוקחת הרבנית ריבה מאתרוגים שאספה מגדולי ישראל. הריבה נחשבת סגולה ללידה קלה ונשים רבות מגיעות איתה לחדר לידה. לסובלים מבעיות בריאות ממליצה הרבנית ללמוד מסכת קינים, וליולדות היא ממליצה לומר 'נשמת כל חי'. סגולה אחרת שלה היא ישיבה ואמירת תהילים על הכיסא שבו נהג הסטייפלר, חמיה, לשבת וללמוד.

(הרבנית קנייבסקי, צילום: מירי צחי)

הרבנית ימימה מזרחי: הגורו
הרבנית ימימה מזרחי משמשת כגורו לאלפי נשים הפוקדות מדי שבוע באדיקות את השיעורים שלה. היא בעלת כריזמה אדירה, משלבת את פרשת השבוע עם ענייני דיומא, וסוד הקסם שלה נעוץ כנראה בעובדה שכל אחת יכולה להרגיש שהיא מדברת ממש אליה. במקצועה היא עורכת דין וטוענת רבנית, אך שנים שהיא כבר לא עוסקת במקצוע. בתחילה העבירה שיעורי תורה לנשים בביתה, אך כשהבשורה שהציגה עשתה לה כנפיים, הגיעו שיעוריה לאלפי נשים בכל העולם. כיום שולחת ימימה שיעור פרשת שבוע במייל וכן קובץ דפי פרשת שבוע. בעלה, הרב חיים מזרחי, הוא מקובל ירושלמי.

הרבנית מלכה בינה: תלמוד תורה לכולן
הרבנית בינה הקימה ועומדת בראש 'מתן' - מכון תורני לנשים ללימוד תורה על רבדיה השונים. בהקמת 'מתן' הייתה חלוצה בעולם ופתחה פתח להקמת מוסדות לימוד נוספים לנשים.
הרבנית בינה נולדה בארצות הברית, בת להורים פליטי שואה. כבחורה הגיעה לארץ כד ללמוד במכללה לבנות בירושלים. לאחר שהשלימה תואר שני חזרה לכאן כדי להשתקע. היא שימשה כמורה בתיכון אוולינה דה רוטשילד ובמהלך השנים החליטה להקים רשת בתי מדרש שיעודדו לימוד תורה לנשים. מסביב לשולחן ביתה אספה בינה גרעין ראשוני של לומדות. הקמת 'מתן' סימנה נקודת פריצה בכל הקשור ללימוד תורה לנשים. כיום מקיים המכון תוכניות לימוד רבות וביניהן תוכנית בת המצווה ללימוד בנות ואימהות.

(הרבנית בינה, צילום: מירי צחי)

הרבנית אסתר לבנון: המבוקשת
רעייתו של הרב אליקים לבנון שמונה השנה לרבה הראשי של השומרון, עוסקת בהדרכת כלות ובייעוץ להורים בבעיות חינוך. בוגרת אולפנת כפר פינס והמכללה בירושלים. מרצה בכירה במכון 'שלם'. הרצאותיה נחשבות מבוקשות מאוד, ונשים רבות מכל חלקי הארץ נוהרות אליהן כדי לשמוע את דבריה. הרבנית לבנון עוררה סערה לאחרונה כאשר חתמה, יחד עם 19 רבניות נוספות, על "מכתב הרבניות" הקורא לנשים יהודיות שלא לשהות במחיצת גברים ערבים.

הרבנית יפה מגנס: מרכזניקית בלב תל-אביב
מייסדת ומנהלת אולפנית תל-אביב, יחד עם בעלה, הרב יהושע. בוגרת לימודי לשון וחינוך מיוחד באוניברסיטת בר אילן. בגיל 23 מונתה לראש האולפנית, מוסד הדגל לבנות הציבור הדתי-לאומי בתל אביב. במשך 32 שנה שחלפו מאז העמידו הרב והרבנית מגנס אלפי בוגרות המשולבות בכל תחומי החיים במדינת ישראל. השניים מתגוררים בבניין הצמוד לישיבת 'מרכז הרב', בשכנות לדירתו של הרב אברהם שפירא זצ"ל. כיום, בעשור השישי לחייה, הרבנית ממשיכה להנהיג את האולפנית במרץ.

דבורה נוב: באופן טבעי
הרבנית דבורה ובעלה אילן הם ממייסדי היישוב בת עין. נוב היא תראפיסטית רב-תחומית, מרצה למחשבת ישראל, לחסידות ולפסיכולוגיה יהודית וכן מלמדת בחוג לגינון טיפולי במכללת ירושלים. לפני עשור הקימה את 'סיהרא' - מרכז ליהדות יוצרת ובית מדרש לסדנאות לעבודה פנימית. כתבה יחד עם בעלה את הספר 'כנפי רוח' - פרקים בזהות, יצירה ויחסי גוף-נפש. הרבנית נוב חזרה בתשובה בגיל 21 וכיום מנהלת אורח חיים 'ירוק' קפדני, הכולל גידול ירקות אורגניים בשטח בהרי יהודה ומיחזור. הרצאותיה ומשנתה זוכות להצלחה גדולה בעיקר בקרב הזרם 'הרוחניקי', אך עם הזמן עובר שמה ומגיע גם למרכז הארץ.

רחל קרן: מנהיגות דתית-נשית
לשעבר יו"ר 'קולך', כיום ראש בית המדרש ור"מית במדרשת עין הנציב, הקיבוץ בו היא חברה. קרן נולדה וגדלה בירושלים. אביה היה הפרופ' אפרים אורבך ז"ל, לשעבר נשיא האקדמיה הלאומית למדעים. שירתה בצה"ל במסגרת הנח"ל. בוגרת האוניברסיטה העברית בפילוסופיה יהודית ותולדות עם ישראל, בעלת תואר מוסמך בתולדות עם ישראל. בוגרת בית הספר 'מנדל' למנהיגות חינוכית. פועלת לקידום נשים כמנהיגות דתיות וכן למען גיוס בנות דתיות לצה"ל. נחשבת כמורת דרך דעתנית וידענית. מחשובות הלמדניות בעולם המדרשות.

הרבנית ברוריה זבולוני: מאמא ברוריה
הרבנית ברוריה זבולוני, אחותו של הרב יעקב איפרגן - "הרנטגן", היא דמות יוצאת דופן במגזר החרדי. היא משמשת כ'מאמא', הגרסא הנשית לבאבות. אל החצר שלה, על קו התפר שבין שוק מחנה יהודה למאה שערים, נוהרים מדי יום עשרות נשים וגברים שבאים לקבל ברכה, להתייעץ וליישב סכסוכים.
לא רק עמך ישראל מגיעים לשמוע בעצתה, אלא גם אנשי ציבור ידועים, קציני משטרה בכירים ועבריינים. בין האחרונים מיישבת המאמא סכסוכים שאפילו בית המשפט לא יכל להם. על כן זכתה לכינוי 'הבוררת'. גם רבנים חרדים מגיעים לפתחה לשמוע בעצתה. בית הדין הרבני בירושלים מפנה אליה זוגות רבים כדי שתערוך ביניהם שלום בית או שתסייע להם להגיע להסכם גירושין.

הרבנית דנה תירוש: בניין שלם
יושבת ראש מכון 'בניין שלם' בירושלים. לפני 15 שנה החלה הרבנית למסור שיעורים בנושא חיי נישואים בסלון ביתה. הביקוש והצמא הביא אותה להקים את 'בניין שלם' - מכון העוסק בהוראה, קידום והפצה של ערכי המשפחה בישראל. מדי קיץ מנצחת תירוש על כנס 'בניין שלם', אליו מגיעים אלפים כדי לשמוע הרצאות בנושאי חינוך והבית היהודי. מתגוררת עם בעלה, הרב אוהד תירוש, בשכונת קריית מנחם בירושלים.

הרבנית מלכה פיוטרקובסקי: נחמה ליבוביץ של הגמרא
הרבנית פיוטרקובסקי למדה בבית הספר 'פלך' בירושלים ושירתה כמורה חיילת בקריית-שמונה. היא בעלת תואר ראשון בחוג המשולב למדעי היהדות מטעם אוניברסיטת בר-אילן ובעלת תואר שני בתלמוד מטעם אוניברסיטת תל-אביב. פיוטרקובסקי התחילה את דרכה כמחנכת בתיכון 'פלך' ובהמשך כיהנה כראש מדרשת לינדרבאום (ברוריה). ממייסדות ז'אנר לימוד הגמרא לנשים. פעילה בארגון 'קולך'. ממייסדי פורום 'תקנה', חברת ועד של בית הספר 'מעלה' לקולנוע, שותפה לדיוני ועד הגיורים ופעילה בעמותת 'מעגלי צדק'. נחשבת ללמדנית יוצאת דופן בנוף התורני ולאחת מדמויות המפתח בעולם התורני-נשי. מתגוררת בתקוע ואם לחמישה.

הרבנית חנה הנקין: החולמת הגדולה
ראש מדרשת 'נשמת' ומקימת קו הייעוץ ההלכתי לנשים. הרבנית הנקין זיהתה את הקושי של נשים דתיות לפנות למורי הלכה כדי לפסוק בענייני טהרת המשפחה. לכן יזמה, יחד עם בעלה הרב יהודה הנקין והרב יעקב ורהפטיג, הקמת מדרשה המכשירה נשים לתת הכוונה וייעוץ בנושאי טהרת המשפחה. אלו הנשים הראשונות בתולדות עם ישראל המשמשות כתובת נשית-הלכתית לשאלות נשים בהלכות טהרת המשפחה. אל הקו הפתוח של 'נשמת' מגיעות מדי יום עשרות שאלות. על שום המיזם פורץ הדרך והייחודי מכונה הנקין בפי תלמידותיה "החולמת הגדולה".

(הרבנית הנקין, צילום: מירי צחי)

הרבנית פנינה נויברט: הצלחה במרכז הארץ
עו"ד, מרצה למחשבת ישראל ואגדות חז"ל. מעבירה שיעורים בבמות שונות וכותבת בעלוני פרשת שבוע. מכהנת לצד בעלה הרב רונן כרבנית בקהילת 'אוהל הארי' ברעננה. בתו של שר המדע והטכנולוגיה הרב דניאל הרשקוביץ ואחותו של הרב ד"ר צחי הרשקוביץ. הרצאותיה משלבות ידע מדיסציפלינות שונות - תורה, הלכה, מדע ומשפטים וזוכות להצלחה מסחררת בעיקר בקרב נשות מרכז הארץ.

הרבנית קתי מנדלביץ: מדריכת הכלות
אשתו של אסיר ציון לשעבר הרב יוסף מנדלביץ. הייתה פעילה במטה 'שומר אחי אנוכי' מטעם ישיבת 'מרכז הרב' להשבת אסירי ציון ארצה. מדריכת כלות בכירה, ומרצה לענייני זוגיות ב'מכון שלם' ובבמות נוספות. נחשבת למנהיגה נערצת בעיקר בקרב בנות ירושלים והאזור.

הרבנית דנה סליי: לימוד ברוח הרב קוק
ראש מדרשת 'הרובע' בעיר העתיקה ומי שמקפידה על לימוד ברוח הרב קוק. מרצה במסגרת 'בניין שלם' וכן פעילה בנושא שידוכים במגזר הדתי-לאומי. תלמידתה המובהקת של הרבנית חנה טאו זצ"ל, אישה פורצת דרך בזכות עצמה.

הכתבה המלאה פורסמה במגזין נשים של מקור ראשון

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן