מנהג נשים - ד"ר עליזה לביא

חדשות כיפה חדשות כיפה 08/02/12 11:08 טו בשבט התשעב

מנהג נשים - ד"ר עליזה לביא

מנהג נשים, המשכו של רב המכר המצליח תפילת נשים, מבקש להחזיר הביתה את מנהגי הנשים לאורך הדורות ממגוון הקהילות, העדות, השפות והתרבויות. הד.נ.א הנשי-יהודי נשזר מאלפי עדויות אשר נטוו לאריג יפיפה הפורש את הידע, את העשייה, את המסורת ואת הטקס.

במנהג נשים משיבה לנו עליזה לביא את הידע שאבד ומעלה על נס את משמעותה ואת עומקה של תורת הנשים היהודית. בכתיבה קולחת ועשירה שוזרת המחברת מנהגי נשים יהודיות מתקופות שונות בהיסטוריה היהודית וממרחבי התפוצות. הדמיון המפעים במנהגיהן של נשים יהודיות חוצה שפות ויבשות, והוא נמתח בין איטליה לגרוזיה ומרוקו, בין גרמניה לקוצ'ין, בין תוניס לאשכנז, ובין עיראק, פולין וצרפת.

חשיבותו של הספר אינה נעוצה רק בזיקתו לעבר, משום שהוא מחיה מנהגים שעברו על-פה מאם לבת, מסבתא לנכדה, מחמות לכלה. כולנו יכולים לאמץ מתוכו מנהגים, טקסים, תפילות ומסורות, ולהמשיך בדרכן של הנשים היהודיות שליכדו את היחיד והקהילה למקשה אחידה באמצעות עולמן הרגשי, תרבותן העשירה ועוצמתן הרוחנית העל-זמנית.

מנהג נשים מורכב משבעה שערים היוצרים את הפסיפס. הספר מסודר על-פי מעגל החיים הנשי (בת מצווה, שידוכים, נישואין, הריון, לידה, זקנה וכו') ומעגל השנה היהודי.

חלק נוסף מוקדש לנשים מיתולוגיות בזיכרון ובמעשה הנשי-יהודי. כל פרק מאופיין על ידי דמות אחת מנשות אומתנו, המסמלת את נושא הפרק ואת אופיו, כרחל אמנו, דבורה הנביאה, חנה, אסתר, רחל אשת ר' עקיבא ועוד.

מנהג נשים / ד"ר עליזה לביא,376 עמ', 118 ₪ בהוצאת ידיעות ספרים