מי המסורתי

הסידור החדש של התנועה מסורתית יצא בנוסח אשכנז, אלישיב רייכנר תוהה האם מישהו חושב ששומרי המסורת הספרדים באמת ישתמשו בו

חדשות כיפה אלישיב רייכנר 26/01/10 00:00 יא בשבט התשע

מי המסורתי

התנועה הקונסרבטיבית הוציאה סידור תפילה חדש בהוצאת ידיעות ספרים העונה לשם היומרני סידור ישראלי. בסידור החדש משמיטים הקונסרבטיבים מהתפילה קטעים לאומיים מידי לטעמם, המתארים את מפלת אויבינו, ומנגד מוסיפים תוספות פמיניסטיות בכל מקום בסידור בו מוזכרים אבותינו ולא אמותינו. הליברליות הגדולה של מנסחי הסידור מתבטאת כצפוי רק לכיוונים מסוימים, ולכן ההתהדרות בשם סידור ישראלי היא צביעות במקרה הטוב, וחוצפה במקרה הרע.


כידוע, השם העברי שבחרה לה התנועה הקונסרבטיבית הוא התנועה המסורתית אבל כמו שמו של הסידור החדש, גם כאן מדובר בהונאה. החידושים הפופוליסטיים של הקונסרבטיביים הם הרי בדיוק ההיפך משמירה על המסורת. אבות אבותינו לא הוסיפו לתפילתם ביטויים כמו "אלוקי שרה, אלוקי רבקה, אלוקי רחל ואלוקי לאה".


באופן לא מפתיע הסידור החדש הוא בנוסח אשכנזי. אמנם בסופו הוקדשו בו ארבעה עמודים לנוסחים "אחרים" של קדיש וקדושה, אבל מדובר במס שפתיים שכן בכל שאר העמודים אין זכר לנוסח עדות המזרח ומתפללים בנוסח זה יתקשו להתפלל בסידור.


לכאורה, התנועה המסורתית אמורה הייתה לנחול הצלחה דווקא בקרב בני עדות המזרח. הרי רבים מהמזרחים מגדירים את עצמם או מוגדרים על ידי אחרים כמסורתיים ולא כדתיים בגלל אי הקפדתם על שמירת חלק מהמצוות. במציאות, אבוי למי שינסה להחדיר את הסידור הקונסרבטיבי לבית כנסת ספרדי. המסורתיים המזרחים שאינם מקפידים על קלה כבחמורה מחוץ לבית הכנסת, יהדפו כל ניסיון לשנות להם את נוסח התפילה ולהכניס בו אלמנטים פלורליסטים ופמיניסטיים. גם הפמיניזם הדתי לא ממש מצליח לתפוס בציבור המזרחי. אל תנסו לחפש מזרחיות בכנסים של קולך. לא תמצאו.


בניגוד למסורתיים הקונסרבטיביים שיותר מחדשים מאשר שומרים על הקיים, המסורתיים המזרחים הם אלו שבאמת שומרים על מסורת אבות. גם אם חלקם אינם מקפידים על שמירת כל דקדוקי ההלכה, הם לא הופכים את חוסר הדקדוק הזה לאידיאולוגיה, ובניגוד לקונסרבטיבים הם לא מתיימרים להציג את התנהגותם הדתית כאידיאלית.


האבסורד הוא שמי שמייחצן את הסידור החדש של הקונסרבטיבים הוא דווקא גקי לוי שבא ממשפחה ספרדית. לוי נוהג להתגאות במתינות ובנחת הרוח של בני עדתו, אבל גם הוא מן הסתם יודע שהם לא יכניסו לבית הכנסת שלהם סידור קונסרבטיבי, ולא בגלל שהוא בנוסח אשכנזי.