חופשי ומאושר

קרן הרץ מסבירה כיצד עבדות ומגבלה הופכים לחופש אין סופי על פי עיון בשירו של ר' יהודה הלוי

חדשות כיפה קרן הרץ 03/08/07 00:00 יט באב התשסז

עבדי זמן עבדי עבדים הם -

עבד אדני הוא לבד חפשי!

על כן בבקש כל אנוש חלקו -

חלקי אדני, אמרה נפשי.


בשירו המופלא של ריה"ל ישנה סתירה פנימית: "עבד ה הוא לבדו חופשי"- כיצד יתכן עבד שהוא חופשי? הרי כל מהותו של העבד הוא השעבוד! ועוד אומר לנו ריה"ל "על כן... חלקי ה, אמרה נפשי." כפי שהוא מציג את העניין בשתי השורות הראשונות, עבד ה הוא בעצם אינו עבד- הוא חופשי ולכן הוא מבקש לעבוד דווקא את ה... האם יתכן שזו הסיבה המהותית שריה"ל רוצה להציג לנו בעבודת ה יתברך?!

ע"מ להבין את ביטויו של ריה"ל "עבד ה הוא לבדו חופשי" עלינו לחתור לבעיה מהותית המעסיקה כל עבד ה באשר הוא בשלב מסוים (או מס שלבים) במהלך חייו- האם ניתן לנו חופש בחירה או שאנחנו משלים את עצמנו ובעצם כפופים ומשועבדים לחוקים הנוקשים שהתורה צוותה אותנו בהם?

מה היא בעצם זכות הבחירה החופשית? האם היכולת לעשות כל מה שעולה לי בראש כרגע?

בחירה- כלשונה כן היא, היכולת והאפשרות לבחור בין שתי אופציות או יותר.

"החיים והמוות נתתי לפניך, הברכה והקללה- ובחרת בחיים..." (דברים ל, יט)

הקב"ה ברא את עולמו באופן כזה שאין אנו רובוטים או מכונות מכווננות לעשות רצון קוננו אלא יש בידינו היכולת לחשוב, לשקול, להרגיש, ללמוד לחקור ולדעת וכן לראות את הדברים מנקודת מבט המיוחדת לי בלבד (כל אדם מתייחס אל דברים בצורה מסוימת המיוחדת אך ורק לו- ע"פ ראות עיניו שמורכבת מעברו, ניסיונו, לימודו וכדו)

האדם נברא כיצור עצמאי המסוגל לקחת אחריות על מעשיו הנובעים מרצונו הוא.

ישנו טוב וישנו רע, מוות וחיים, ברכה וקללה- הקב"ה נתן לך תורה ומצוות ע"מ ללמד אותך ללכת בדרך הטובה אך הרשות בידך. "הכל צפוי, והרשות (לאדם לעשות כפי רצונו) נתונה" (פרקי אבות ג, טו) אתה יכול ועליך לבחור בדרך בה תלך אבל! עליך לדעת שלכל פעולה או החלטה ישנה השלכה. אין מעשה שאין עמו תוצאה. לכן התורה גם ניתנת לפרשנויות ואומרת לנו בפירוש- "על פי התורה אשר יורוך ועל המשפט אשר יאמרו לך תעשה..." (דברים יז יא)- התורה מורה לנו דרך כללית שאותה כל דור צריך לפרש ולבחור לעצמו ע"פ המציאות.

ויקטור פרנקל (ועמו תיאורטיקנים אקזיצינליסטים) טען "כל מי שיש לו איזה למה שלמענו יחיה יוכל לשאת כמעט כל איך" כאשר יש לך מטרה ואתה מאמין בה- תוכל לשאת גם בתוצאות ובהשלכות הקשות של הדרך שבה בחרת, כי אתה מאמין בה! בחרת בה מרצונך האישי מתוך אמונה וביטחון!

לכן ריה"ל רואה את עבדו של ה כחופשי. הוא אינו מחפש כל הזמן אחר משמעות ודרך ע"י ניסוי ותהיה ואי השלמה עם תוצאות מעשיו כפי שעושה האדם החי ע"פ הלך הרוחות מסביבו אשר באות וחולפות- אלו הם עבדי הזמן. עבדים לדרך שאינה דרך אמיתית אלא משב רוח חולף... "עבד ה הוא לבדו חופשי"!! יש לו דרך, כיוון ונתיב בו הוא הולך בחייו. מוכן לקחת אחריות ולשאת בתוצאות גם כשקשה מתוך שמחה אמונה ובטחון בדרכו שלו!!!

לכן גם בפסח אנו אומרים "עבדים היינו, עתה בני-חורין" - איננו עבדים של ה במובן השלילי של המילה- כפופים ונחותים מהשעבוד. אלא להיפך, חופשיים בזכות הבחירה שעשינו- לעשות רצון ה ולעבדו!! הפוך על הפוך...

עקרון הבחירה הוא עקרון חשוב גם בעניין התשובה. מי שרוצה לחזור בתשובה הרשות נתונה בידיו. הרמב"ם מדבר על עקרון הבחירה החופשית ובהלכות תשובה כותב כך

"...אבל נדע בלא ספק, שמעשה האדם ביד האדם, ואין הקב"ה מושכו ולא גוזר עליו לעשות כך... ומפני זה נאמר בנבואה, שדנין את האדם על מעשיו כפי מעשיו: אם טוב ואם רע..." (פרק ה הלכה ה)

ובהתקרב חודש התשובה..

שנזכה לבחור בתבונה ולזכות בבואו של הדוד...

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן