מצאו את ההבדלים

שתי פרסומות די דומות עלו בשבוע האחרון ברשת. אחת גרפה לייקים ושיתופים ואחת זעם וקריאה לחרם. מה ההבדל בין השתיים?

חדשות כיפה משה מאירסדורף 07/12/16 11:37 ז בכסלו התשעז

מצאו את ההבדלים
צילומי מסך, צילום: צילומי מסך

באופן עקרוני, העצה האולטימטיבית של אורי אורבך ז"ל בכל פעם שהתעוררה "סערה" על הנושאים האלו הייתה: "שתו כוס מים". לא כל מערכון של ארץ נהדרת מחייב פנייה 'זועמת' לרשות השנייה, לא כל אמירה של עיתונאי או סאטיריקן על מצווה מהתורה מחייבת את התפטרותו ולא כל פוליטיקאי שאמר משהו על איזה רב מחייבת הגשת תלונה לוועדת האתיקה של הכנסת.

אבל זה לא מסתכם בזה. לפעמים אנחנו תוקפים כדי להציב מראה מול אלו שתוקפים אותנו, לפעמים סתם כדי לפרוק את העצבים ולפעמים, אל תגלו לאף אחד, יש כאלה שגם מרוויחים מזה איזה רווח (כן, גם אנחנו באתר 'כיפה').

שתי פרסומות עלו בשבוע האחרון לאוויר. אחת של אפליקצית החדשות החדשה '360' ואחת של אתר יד 2. הפיד שלי לפחות, שיתף בהתלהבות את האחת והתפוצץ בעצבים בקריאות לחרם על השנייה. וכשראיתי את זה שאלתי את עצמי: מה ההבדל בין השתיים?

ב'360' הציגו קריקטורה של עיתונאי שמאלני, און בוגרשוב שמו, מכוסה בקעקועים, ששימי תבורי ואשתו החדשה מעניין אותו יותר מפיגוע, דתי עם כיפה סרוגה הוא מתנחל, ואין לו מושג מה קרה בט' באב.

ביד2 הציגו קריקטורה של מתנחל, גד שטיין שמו, עם דובון וחולצת פלנל משובצת, שלא אכפת לו לקבל את ארץ ישראל ביד שנייה מהחיווי היבוסי והגרגשי.

אני לא יודע להצביע על ההבדל בין השתיים, אני כן יודע להגיד מה שווה בין שתיהן: הן מפספסות את המוצר שהן מנסות למכור.

ביד2 השתמשו בדימויים מיד רביעית פחות או יותר. התסריטאי שכתב את הפרסומת הזו ככל הנראה לא ראה מתנחל כבר הרבה שנים כי ככל הידוע לי, כמתנחל רשמי ב- 12 השנים האחרונות, אנחנו כבר בטח לא מתלבשים ככה ובטח לא מדברים ככה. אם ב'ניקוי ראש' לפני 40 שנה מציגים מתנחל עם דובון ועוזי, בחמישייה הקאמרית לפני 20 שנה מציגים מתנחל עם דובון ו m-16 וגם בפרסומת מהשבוע האחרון הוא לבוש דובון (ההפקה ככל הנראה לא מצאה משהו דמוי 'תבור') אז מה הפלא שהתעצבנו עליה? אני לא יודע אם מי שאישר את הפרסומת הזו צפה את ה'סערה' או עשה אותה בכוונה כדי ליצור כזו, מה שבטוח הוא שלהשתמש בבדיחות בנות 40 שנה שמישהו כבר לעס וירק, לא עושה טוב למוצר שהמוטיב המרכזי שלו הוא: "זה טוב, אז למה לזרוק?"

בפרסומת ל- '360' היה לפחות משהו מרענן. כי רק בשלוש-ארבע שנים האחרונות עושים סוג של סאטירה מהשמאלן הממוצע. אולי 'לאטמה' התחילו את זה, אבל זה עדיין משהו שמעלה בנו חיוך: "סוף סוף מישהו מסתלבט גם עליהם".

הבעיה היחידה היא שגם הפרסומת הזו מפספסת את המוצר שהיא מוכרת: הרי אם מראש האפליקציה הזו מכוונת לקהל יעד ימני, וכותבים ועורכים את אתר החדשות שלה בעיקר אנשים מהימין, אז היא בטח לא '360' היא אולי 270. גג 300.

כשאנחנו צועקים שאין גיוון בכלי התקשורת ורק מרחב גדל ומגוון של אנשים ישפיע על הסיקור, מה אנחנו בעצם אומרים כשבמערכת שלנו לא תמצאו טיפוסים מסוגו של 'און בוגרשוב'? ואל תבינו אותי לא נכון. אין לי בעיה שלכלי תקשורת יש אג'נדה, או קו מערכתי שרוב רובם של הכתבים מתיישרים לפיו. כל מה שאני טוען זה שאי אפשר לצעוק 'גיוון' ולהילחם בשביל שאראל סג"ל יוכל לקבל שעה אחת מסכנה בגל"צ ואז לעשות קריקטורה שעושה את אותו הדבר רק מהצד השני.

(צילום: צילום מסך)

יש פרסומת אחת שעצבנה את כולם. דתיים וחילונים, ימנים ושמאלנים ומזרחים ואשכנזים. הסרטון של 'באמונה'. תילי תילים כבר נכתבו על הסרטון הזה שהורד די מהר וההתנצלות הגיעה כבר באותו יום וטוב שכך. למה היא עצבנה את כולם? יכולות להיות שתי סיבות: הראשונה, כי שמאלנים יכולים לצחוק על ימנים, ימנים על שמאלנים אבל כולם מסכימים שעל מזרחיים - אסור.

הסיבה השנייה היא כי לא היה שם אף אחד שהרגיש שמסתלבטים רק על הצד השני: המזרחים יצאו ברברים ודבילים, הדיירים הדתיים יצאו אשכנזים וגזענים, השמאלנים הצטרפו לחגיגה ומחו בזעם כי מבחינתם זו הייתה ההוכחה שהדתיים הם אשכנזים וגזענים. בקיצור, win-win-win. בשתי הדוגמאות מהשבוע האחרון ה'סערה' הייתה יחסית רגועה כי רק חלק הרגישו נפגעים והחלק השני צחקו ואמרו: 'אוי, זה כל כך נכון'.

אז כל מי שהתעצבן מהפרסומת ליד2 צריך לשאול את עצמו למה מקריקטורה שמציגה את יריבו האידיאולוגי כמטומטם הוא לא התרגז, או במילים אחרות: שתו כוס מים.