Warning: implode(): Invalid arguments passed in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/cpt/maamar/single.php on line 105
רץ בחושך מול כל הקשיים - כיפה

רץ בחושך מול כל הקשיים

הוא עובד בעוד 3 עבודות במקביל כדי לפרנס את משפחתו, לא מחפש הקלות הלכתיות וויתר על תפקיד קפטן כדי לעזור לעיוור אחר. אבי סולומון, האצן הדתי העיוור מספר על הדרך מאתיופיה ועד לאולימפיאדה בריו

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 17/03/16 11:31 ז באדר ב'

רץ בחושך מול כל הקשיים
יחצ, צילום: יחצ

אבי סולומון, בן 32 מבית שמש הוא ספורטאי מצטיין, המתמודד בכבוד עם קשיים לא פשוטים בעליל וגם מייצג את ישראל בזירה הבינלאומית בתחומו.

"אני רוצה להראות לכולם שאפשר להתמודד עם כל קושי ולהגיע גם להישגים ותמיד יש פתרון לכל דבר", אומר סלומון ל'כיפה'. הוא עלה לישראל מאתיופיה כשהיה בן 8 והתעוור בגיל 16 עקב מחלת הגלוקומה, מחלה תורשתית שהתפרצה ללא הודעה מוקדמת. למרות העיוורון הוא התגבר על הקשיים וכיום הוא נשוי ואב לחמישה קטנטנים.

אבי עוסק בספורט כל חייו ולדבריו ממש מאז שהוא זוכר את עצמו. בתור נער הגיע להישגים נאים בריצה למרחקים בינוניים אך מיד לאחר שהתעוור שיחק 11 שנה בנבחרת ישראל לכדור-שער עיוורים. מדובר בעצם בכדור רגל שבתוכו יש פעמון וכך, על פי השמיעה, השחקנים יודעים היכן הכדור. "התפקיד שלי היה החשוב ביותר במגרש, זה שמכוון את שחקני הכנף ובעצם אחראי לכל מהלך המשחק. שנה לאחר שהתחלתי לשחק הפכתי לשחקן נבחרת ונהניתי מכך מאד", מספר סלומון.

לשאלה מדוע אם כן פרש מהענף ומהנבחרת הוא משיב תשובה שאינה אופיינית כלל ומלמדת על אישיותו הייחודית של סלומון: "הגיע לקבוצה שחקן צעיר שסובל מבעית ראיה חמורה ולא היה עבורו מקום בקבוצה. המאמן החליט לפנות לשחקנים ולשאול מי מעוניין לפנות את מקומו. השחקן הזה הזכיר לי את התהליך שאני עברתי כנער שהתעוור והחלטתי כקפטן הקבוצה לפרוש ולתת לו את מקומי", מספר סלומון ומוסיף, "השחקנים האחרים לא רצו לפרוש, בשל המשחקים בחו"ל שמאפשרים להם חוויות וטיולים בעולם. יכולתי לתת למאמן להחליט בעצמו, אך בחרתי בלב שלם להעניק לנער את ההזדמנות לה אני זכיתי. המשחק הזה הוא חלום של כל מי שאוהב ספורט ומתעוור ואני שמח על ההזדמנות שהייתה לי".

סלומון מספר כי בתור בחור דתי ידעו בקבוצה שהוא אינו יכול לשחק בשבתות, כך למרות שהיה השחקן הבכיר בקבוצה הוא נמנע מלשחק בשבתות: "כשיכולתי הייתי הולך ברגל למגרש ומעודד את החברים. השחקנים ידעו שאני איתם בלב, אך לא משחק בשבת בשום פנים ואופן", הוא מצהיר נחרצות, "יכולתי אולי למצוא איזה רב שייתן לי היתר מסוים אבל אני לא מחפש שום הקלות הלכתיות. כך חונכתי בבית הוריי שתמיד שמרו שבת וחגים וכך אני מתנהג בעצמי".

(צילום: יחצ)

עם הפרישה מכדור-שער חיפש סלומון ענף ספורט אחר בו יוכל לעסוק ונעזר בעמותת 'אתגרים' לצורך כך, "ניסיתי שחיה אבל הבנתי מהר ששחייה זה לא לאתיופים", הוא אומר בחיוך. הוא ניסה לעסוק גם בשיט והתחרה בתחום אך גם משם פרש, "הבנתי מהר שזה לא בשבילי".

"האצן הישראלי העיוור, בזה נבבה, שרץ באולימפיאדת ביג'יין והגיע למקום החמישי בעולם הוא חבר ילדות שלי עוד מימי בית חינוך עיוורים והוא הציע לי לחזור לתחום הריצה התחרותי. התחלתי להתאמן בבית שמש עם קבוצה של אצנים חובבנים אנגלו-סקסים שהחליטו לסייע לעיוורים בריצה. הם פשוט רצים מצוין והתאמנתי איתם בהתחלה שנתיים מבלי להתחרות", מספר סלומון.

לאחר מכן חזר להתחרות בריצה באופן מקצועי. בתחילה התחרה בתחרויות ארציות וב-3 שנים האחרונות החל להתחרות בזירה הבינלאומית. בחודש מאי 2015 ייצג סלומון את המדינה באליפות העולם לעיוורים שנערכה בסיאול בליוויו של איילה סטאין, שיאן ישראל במרתון ודורג במקום השישי בעולם. הישג זה הוא הישג השיא של אבי בקריירת הריצה שלו וכל זאת בזכות עמידה בתכנית אימונים קפדנית, נסיעה למחנה אימונים בחו"ל (אתיופיה), והפגנת התמדה ונחישות יוצאות דופן. אבי הינו הרץ העיוור המחונן בארץ למרחקים בינוניים ומחזיק בשיא ישראל למרחק 1,500 מ' וכיום רחוק רק מעט מקביעת הקריטריון למקצה 1,500 מ'.

סלומון ואיילה סטאין(צילום: יחצ)

גם בתחום הריצה סלומון לא מתכוון להתפשר על הנושא הדתי, "הבהרתי היטב לכל מי שקשור לעניין כי אני לא מתכוון לרוץ בשבתות בשום פנים ואופן גם אם זה יעלה לי מבחינת הקריירה. יש לי עקרונות שהם חשובים יותר מהישג כזה או אחר".

הריצה והשאיפה להישגיות הן אלה שנותנות לאבי כוח ומוטיבציה להתמודד עם העיוורון ולחיות חיים עמוסים ומלאים. בד בבד עם עולם הריצה והספורט אבי הינו איש משפחה במשרה מלאה. בכדי לפרנס את משפחתו אבי עובד ב-3 עבודות במקביל: מדריך קבוצות ב"דיאלוג בחשיכה" בחולון, מלצר במסעדת "בלק-אאוט" במרכז "נא לגעת" ביפו ומרצה בפני תלמידים וקבוצות נוספות.

למרות הקושי בשילוב תכנית אימונים מקצועית ומחייבת עם חיי המשפחה והעבודה, חולם סלומון להשתתף באולימפיאדת ריו בחודש ספטמבר 2016, ומתאמן בנחישות ובהתמדה לריצה במקצה 1500 מ' (ואפילו שוקל הוספת מקצה של 5000 מ'). "אני עכשיו בכושר מצוין ואני מקווה להשיג את הקריטריון כדי להשתתף באולימפיאדה כשאני מקווה להשתתף בתחרות הגרנד-פרי, באיטליה, בעוד כחודש שתהווה את החזרה הגנרלית לקראת אליפות אירופה לעיוורים שתתקיים באיטליה בחודש יוני 2016".

בקבוצת הריצה בבית שמש הכיר סלומון את השותף שלו לריצה אסף דגן, איש קבע המשרת בחיל האוויר. בשל העיוורון הרצים העיוורים רצים כשלצדם אצן רגיל שמחובר עליהם ברצועה ומדריך אותם תוך כדי ריצה בתנאי השטח, "צריך שיהיה תיאום טוב מאד בין שני הרצים שבעצם מתחרים ביחד, אני ואסף הפכנו לחברים טובים מאד והקשר בינינו מעולה. מכורח המציאות האצן שאינו עיוור צריך להיות מהיר יותר אפילו מהאצן העיוור כיוון שהוא צריך שתהיה לו יכולת פיזית להצליח לדבר תוך כדי ריצה", מסביר סלומון ומוסיף כי דגן לא חשב כלל להתחרות בצורה מקצועית לולי החיבור ביניהם.

(צילום: יחצ)

כמו ספורטאים רבים אחרים בארץ הקושי הכלכלי הפך למשמעותי במיוחד עבור סלומון שמנסה לתמרן בין העבודה והמשפחה לבין האימונים והעלויות הכרוכות בספורט מקצועני. "בשנה שעברה הגעתי פצוע לאליפות העולם ואני בטוח שאם הייתי במיטבי הייתי משיג אפילו מדליה הפעם אני מקווה שאוכל להגיע עם כל הטיפולים הנדרשים ובצורה טובה הרבה יותר".

שותפו לריצה של סלומון החליט להפעיל פרויקט מימון המונים באתר הדסטרט כדי להשיג את המימון הנדרש כדי שסלומון יוכל להתכונן לתחרות כיאות. עד עתה נאסף סכום נאה של כ-85 אלף שקל 94% מהסכום הנדרש. "זה מרגש מאד החיבוק והתמיכה הזו שאני מקבל מעם ישראל. אין עוד עם כזה בעולם שאנשים שלא מכירים אותי בכלל רוצים לעזור לי ולסייע לי לייצג את ישראל בגאווה. אני מתרגש מאד מכל העניין זה לא מובן מאליו בכלל", אומר סלומון הנרגש.

[embed]

]

"אני רוצה להוכיח שני דברים, האחד שניתן להתמודד עם כל קושי לא משנה איזה. תמיד יש פתרון - טכני, דיגיטלי או כזה שפשוט נמצא בראש שלנו ואנחנו רק צריכים לחשוב עליו. אם בורא עולם נתן לך קושי או משימה הוא גם תמיד נתן לה את הפתרון. הדבר השני הוא שאני רוצה להראות לעולם שבישראל יש עוד דברים חוץ מהטענות עלינו שאנחנו רעים וכובשים, להראות להם את האנושיות שלנו ושאנו טובים בתחומים רבים נוספים", מסיים סלומון.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן