רק מוזיקה ישראלית

ביקורת דיסקים- "מלאכים"- להקת המושב, "לךְ-לךָ"- צמד "העקבות".

חדשות כיפה אלומה לב 20/09/05 00:00 טז באלול התשסה

"מלאכים"- להקת המושב

אם היו מבקשים ממני לסכם את הדיסק החדש של להקת המושב במילה אחת, המילה ללא ספק תהיה- צבעוני.

ניכרת בלהקת המושב הרבה סקרנות לגלות וליישם עוד ועוד סגנונות, ולחקור אותם לעומק ללא היסוס וללא פחד. הם שרים אמנם הרבה שירי קרליבך מוכרים, אך בהחלט לא רק. כמעט בכל שיר בדיסק ניתן למצוא חידוש, מקוריות בצורת ההגשה, להקת המושב משתמשת בסגנונות מוזיקה שמעולם לא העליתי על הדעת שיכולים לשרת מילות קודש, ולשרת אותן בצורה הטובה ביותר. המוזיקה של להקת המושב מפתיעה באיכותה והיתה יכולה להשתלב בקלות בראשי המצעדים בתחנות הרדיו.

הדיסק מקצועי, מעובד ומופק ברמה גבוהה שלא היתה מביישת את טובי המוזיקאים בארץ, כך שאני מרשה לעצמי לומר שאם הדיסק הזה- "מלאכים"- לא הגיע לקהל הרחב שמתהדר בהאזנה למוזיקה ישראלית מקורית, הרי שזה פספוס ותו לא.

הדיסק נפתח ב"ה' שפתי תפתח ופי יגיד תהלתך" (רצועה מס' 1) ברגאיי אפריקני קופצני ומפתיע שלא נותן למאזין להשאר לשבת במקומו. לאחר מכן "עוד יישמע" (רצועה מס' 2) של קרליבך הופכת באמצע השיר ללהיט קאנטרי מתרונן, כזה עם צווחות ברקע. הדיסק ממשיך ברצועה מקורית (מס' 3)- "מלאכים", מילים ולחן: אריה נפתלי, שיר פופ רוק ישראלי לחלוטין, אופטימי וקליט- ""מלאכים שומרים עליך בצאתך ובבואך.. יום לפני שנסעתי, אבא אמר תשמע / תמיד תמיד קשה להגיד.. אני אוהב אותך / אבל אני בדיוק כמוך כולי סקרנות ותשוקה / ויום אחד תהיה כמוני גם, ותגיד לבן שלך / דע לך ש.. מלאכים שומרים עליך בצאתך ובבואך".

הדיסק ממשיך במלודיות מרגשות כגון "קול דודי" (רצועה מס' 4), ברוק-כמעט-כבד כגון "שלום רב" (רצועה מס' 5), בטראנס מסלסל (כן, כן) ברצועה מס' 7- "כל ישראל", ומפתיע למצוא אפילו את השיר של הזמר התימני ציון גולן- "אבָּ שמעון" (רצועה מס' 9), להקת המושב עומדת במשימה בקצב ובכבוד.

צבעוני ומגוון כבר אמרתי?

"לך לך"- הצמד המוזיקלי "העקבות".

העקבות? מי? מה? מי אלה?

אז כן, זהו צמד מוזיקלי חדש, מפתיע כמה שהוא צעיר- שלמה אברמסון ואודי ורצברגר הם שניהם בני 19, משרתים כרגע בצה"ל, שאחראים למוזיקה החדשה והמרעננת הזו. בטקסטים ניתן למצוא, כמובן, מהמקורות אך לא רק. העקבות מגישים גם שירים מקוריים משלהם בשילוב רמזים למקורות, כשמהמילים שלהם נושבת בעיקר רוח של קירוב לבבות בדרך נעימה- "צריכים לקום, לראות, ולהתעורר / דתיים, חילוניים, כל עם ישראל / ה' אתנו בכל עת ובכל שעה / נמצא איתנו כל פעם שיש צרה" (שמע ישראל, רצועה מס' 2, מילים ולחן: שלמה אברמסון). ואופטימיות, הרבה מאוד תקווה ניתן לשמוע אצל העקבות. וטוב שכך, כמובן.

השירים של העקבות נוטים לרוק, לפעמים קצת יותר מדי כבד, ועם זאת יש בהם רוך ועדינות, מקצבי רוק בצד מלודיות שקטות ונעימות. הדיסק משדר מקצועיות ומחשבה על אף גילם הצעיר של הצמד, העיבודים מצויינים ומעניינים. המקצועיות מתבטאת, בין השאר, בנגנים המוכרים בחלקם- אבי סינגולדה על הגיטרות (כמובן..), דניאל אהביאל על הכינור, ובקולות ניתן למצוא גם את נפתלי אברמסון.

הדחסק פותח ב"אור חדש" (רצועה מס' 1)- עיבוד רך מאוד, בתחילתו רגוע עד קסום, לקראת הסוף מתגבר בגיטרות חשמליות רועשות, וזה קצת חבל. ממשיך ב"שמע ישראל"- שיר מקורי של העקבות שנשמע בדיוק כמו שירים אחרים שהייתם נתקלים בהם אם הייתם פותחים עכשיו, הרגע, רשת ג' ואפילו גלגל"צ. זהו שיר ישראלי עם זיקה למקורות, פופ-רוק יהודי. ניתן למצוא, כפי שהזכרנו, מלודיות ושירים שקטים ורכים כגון "השמיעיני" (רצועה מס' 3) שמצטיין בפסנתרים וקולות רקע עדינים, "בכל יום שיבוא" (רצועה מס' 5)- זהו ה"אני מאמין" המסורתי בלבוש שקט אך מלא תקווה, ו"הכח לחיות" (רצועה מס' 8, מילים ולחן: אודי ורצברגר), שוב- שיר מקורי, ישראלי, בעל עומק- "אני מאמין בשמש / גם אם אינה זורחת.. אני מאמין באלוהים / גם אם הוא שותק..".

העקבות חובבים, מסתבר, סגנון כבד של רוק כבד ונשכני גם אם השירים שלהם הם רק גורי פופ קטנים ולא מזיקים. ב"אם אסק שמיים" (רצועה מס' 6) ניתן למצוא את מקצב הפופ בליווי גיטרות ואפילו "האיש עם הטלפון" בעל הקול המוזר שמקוטלג אוטומטית לשיריו של שלמה ארצי, ואם כבר הזכרנו, אז רצועה מס' 9- "שובה" נפתחת בגיטרות כמו שיר אופייני לשלמה ארצי, לא משהו מפתיע כשסינגולדה על הגיטרות. למרות שגם בשיר הזה הם נסחפים ישר לרעש החשמלי.

"לך לך" (רצועה מס' 11)- שיר הנושא, גם הוא מקורי (מילים: שלמה אברמסון ואודי ורצברגר), ומשלב בתוכו מילים מהמקורות, וכפי שכבר הזכרנו- שיר מלא אופטימיות ורצון כן לקירוב לבבות- "לך לך מארצך אל הארץ / אל הארץ אשר אראך / כשכולם נצא מהחושך אל האור / למרות הקשיים, תהיה כאן ברכה- / אלוקים יעזור / לצאת מהדמיון ולחזור למציאות / כי כולנו ביחד מכחים/ רק לכם שנגיע לשלמות".

בעטיפת הדיסק ניתן למצוא ציורים שובי לב של חסידים רוקדים, נער עם גיטרה, רימונים ועוד, פרי עטה של מיכל הורוביץ, וזהו פרט ראוי לציון.

בשורה התחתונה- להקת המושב וצמד העקבות צריכים לשלוח את הדיסקים שלהם לכל תחנות הרדיו בארץ. זו בהחלט לא מוזיקה שהקהל הישראלי יתקשה להתמודד איתה, ושני הדיסקים הללו יכולים לייחצן את המוזיקה היהודית המקורית בארץ בצורה הטובה ביותר, ולשומעים ינעם.

להקת המושב- "מלאכים"

"לךְ לךָ"- אלבום בכורה של צמד "העקבות".

הדיסקים באדיבות פרסומי ניסא.