בעקבות הכתר האבוד - המסע אחר ספר התנ"ך היקר והעתיק בעולם

סרט תיעודי חדש מבקש להתחקות אחר עקבותיו של ספר התנ"ך העתיק 'כתר ארם צובא' שחלק ממנו נעלם וכנראה נגנב

חדשות כיפה נתנאל לייפר, כיפה 07/12/15 17:42 כה בכסלו התשעו

בעקבות הכתר האבוד - המסע אחר ספר התנ"ך היקר והעתיק בעולם
יחצ, צילום: יחצ

כתר ארם צובא, ספר התנ״ך העתיק בעולם, יעמוד במרכזו של סרט תיעודי חדש חדש. קמפיין למימון המונים לצורך הפקת הסרט יצא לדרך ובקרוב יופק הסרט שיגולל את סיפורו של ספר התנ"ך העתיק והיקר בעולם - 'כתר ארם צובא' ושל קהילת יהודי חאלב.

הסרט ״בעקבות הכתר האבוד״ הינו סרט דוקומנטרי המבוסס על עדויות שטרם נשמעו בעניין הברחתו של כתר ארם צובא, הכינוי שניתן לספר התנ״ך העתיק והמיוחד, ששליש ממנו נעלם וכנראה נגנב. הסרט ימחיש את העדויות ויפתח אותן בצורה קולנועית מיוחדת, תוך שימור מסמכים נדירים ושחזור מנהגים האופייניים לקהילת יוצאי חלב.

יוצרי הסרט מספרים כי הסרט יווצר במטרה לחשוף ולספר את האמת מאחורי היעלמותו של הכתר וניכוסו בידי הממסד. ״כשהתחלתי לחקור מחדש את סיפור הכתר גיליתי שמה שמוכר בתור הגרסה הרשמית, אינו בהכרח האמת ובוודאי שלא כל האמת" מספר במאי הסרט אבי דבאח. "כנכדו של עזרא דבאח, שהיה שמש בית הכנסת הגדול בחלב, החלטתי לפתוח מחדש את סיפור היעלמותו של כתר ארם צובא ואת השיח הציבורי סביבו. בימים אלה, כשהעיר חאלב בוערת, וזקני העדה החאלבית הולכים ומתמעטים, אני רוצה לפתוח מחדש את הפצע והשאלה הבלתי פתורה של הקהילה החאלבית בפרט, וקהילות המזרח בכלל, שאוצרות התרבות שלהם נוכסו בידי הממסד. הקהילה החאלבית היא כנראה היחידה ש"הרימה ראש" כנגד הממסד ופתחה במאבק משפטי, שהוסתר מעין הציבור. אנחנו מחזירים את המשפט אל הציבור, במטרה לפצות על העוול ולאחות את הקרע״, טוען דאבח.

כתר ארם צובא הוא כתב היד העברי עתיק ביותר של התנ"ך שנחתם במאה התשיעית בטבריה. הרמב"ם סמך את ידו עליו כעותק המדויק והחשוב ביותר שקיים. הוא נשמר במשך מאות שנים בבית הכנסת הגדול בחאלב שבסוריה. הקהילה האמינה כי הכתר שומר עליה, ושמרה עליו בקפדנות ונחישות בעולם מוסלמי עוין.

הכתר העסיק חוקרי תנ״ך והיסטוריונים, ובהם קאסוטו ובן צבי, שביקשו להביאו ארצה, ונתקלו בהתנגדותם של זקני העדה. בשנות ה-50, לאחר פרעות ביהודי חלב הוברח הכתר לישראל דרך טורקיה. בהגיעו לארץ התברר כי שליש מדפיו נעלמו. קיימות לא מעט גרסאות סותרות לגבי היעלמותם של הדפים החסרים, שערכם מוערך במיליוני דולרים ומתנהל סביבם דיון ער בקרב אספני עתיקות בינלאומיים. הסרט ישחזר התרחשויות הנוגעות להברחת הספר, ויתמקד בעדויות שטרם נשמעו לגבי היעלמות הדפים החסרים.

עם הגעתו לישראל נלקח הכתר מרשות קהילת יהודי חלב, שחלק ניכר ממנה כבר עלה ארצה. ראשי הקהילה לא יכלו לשתוק על גזלת הסמל הרוחני החשוב ביותר שלהם ותבעו את נשיא המדינה דאז, יצחק בן צבי, שהכתר הגיע אליו בדרך שעדיין לא נחשפה. המשפט התנהל בדלתיים סגורות, ובסיומו הוחלט כי הכתר יישאר בשליטת מכון בן צבי, ולא בידי הקהילה. בעליו החדשים של ספר התורה במכון בן צבי, לא דאגו לו לתנאי שימור נאותים, ולמעשה במשך כ-25 שנה אחסנו אותו בארון פשוט בתנאים לקויים. הכתר החל להתפורר. רק בהתערבותם של אנשי הקהילה החאלבית, ובראשם הסופר אמנון שמוש, שוחזרו דפי הקלף והועברו לשמירה בתנאים הולמים.

הסרט ״הכתר האבוד״ מעוניין לעורר דיון ציבורי רחב בדבר החלטת בית המשפט דאז, החלטה שמשמעותה ניכוס סמלים וסממני תרבותיים בידי הממסד, ולתת מקום גם להקשר הרחב יותר של הסיפור, כפי שמשתקף בפרשת ניכוסם והעלמתם של מאות כתבי יד עתיקים וספרי תורה של יהדות תימן.

יוצרי הסרט פונים כעת למימון המונים באתר הדסטרט והם מקווים לאסוף את הסכום הנדרש כדי לקדם את הפרויקט המרתק.