ביקורת מוזיקה: "אל תוך עצמך"

שירה זיידמן, נשואה ואמא לשניים, נדדה ועברה מסעות בארץ ובעולם, ואספה לעצמה זהות משלה עד שהגיעה לתקוע, שם היא מנסה להגדיר במדויק את יחסיה עם אלוהים

חדשות כיפה דביר שרעבי 09/07/15 10:45 כב בתמוז התשעה

ביקורת מוזיקה: "אל תוך עצמך"
shutterstock, צילום: shutterstock

כשמקשיבים לאלבום הקצר "אל תוך עצמך" של הזמרת שירה זיידמן, מבחינים מיד בעולמה העשיר והרחב כמניפה סינית. מפסיפס הסגנונות המוזיקליים שיש באלבום: גרוב וגוספל, ג'אז ורוק'נרול, נגיעות אתניות ובלקניות; דרך קול ייחודי מלא בחן, עמוס ברגש ובהגשה שבוקעת מהלב בדיוק, איפוק, עדינות וכנות; עד הטקסטים מן המקורות ("אבינו מלכנו", "אלוהי נשמה") וכתיבה אישית באנגלית ("Where You Gonna Go", "Love&Live") ששוזרים את האלבום והופכים את האזנה לבית מלון של צבעים.

יש המון אלבומים שטובעים תחת הריבוי והעומס, עד שלבסוף מאבדים את הקו הברור והאישי בתוך הסבך של הסגנונות המוזיקליים. כאן, באלבום הזה - הכל מאוזן וממוקד. יאמר לזכותו של המפיק המוזיקלי דוד ליפשיץ, שארג וסידר את היצירה לכדי תבנית אחידה ששומרת על הפתעות מבוקרות בדינמיקה יוצאת דופן.

שירה זיידמן בת 27, נשואה ואמא לשני ילדים, בעיסוקה מנהלת משפחתון לתינוקות, נדדה ועברה מסעות בארץ ובעולם, ואספה לעצמה זהות משלה מתקופות בניו יורק ובהודו עד שהגיעה לתקוע. שם עם בעלה הדתי, היא מנסה להגדיר במדויק את יחסיה עם אלוהים. זיידמן מספרת לי: "המוזיקה היא משהו מהותי מאוד בנשמה שלי. מגיל מאוד קטן מצאתי את עצמי ברגעים של משבר וסערות - ממציאה שירים ומנגינות בראש שלקחו אותי למקום טוב יותר עם עצמי".

זיידמן מתארת את תהליך העבודה על האלבום: "כארוך ומאתגר" ומוסיפה: "האלבום לקח אותי למסעות חדשים בתוך עצמי, ומכאן גם שמו 'אל תוך עצמך'. הרגשתי שכל שיר הוא נתח משמעותי מהאישיות המגוונת שלי". זיידמן מתארת שדרך היצירה שלה היא מוצאת חיבור וקשר לאלוהים: "היחסים שלי עם אלוהים הם גם ככה דבר לא מוגדר, ואני מרגישה שבשירה שלי אני מבטאת את עבודת ה' שלי. זה המקום שבו אני זועקת וצועקת לו, שרה אליו, עליו, ורוקדת על היופי שיש בעולם הזה.

[embed]

]

בין הטקסטים של האלבום ניתן למצוא קווי נישוק לתהליך האישי שעברה זיידמן בחיים - כך היא מסבירה: "הדברים שאני יוצרת הם מה שעובר עליי בחיים." כאחת שגדלה במסגרת דתית חזקה וברחה ממנה, היא אומרת שתהליכי חייה מורכבים מהרבה עליות וירידות שחוותה באופן אישי, אבל דווקא משם היא הגיעה לאמונה שלה. זיידמן אומרת: "האמונה שלי היום ניזונה בעיקר מהלב והיצירה ולאו דווקא מהדת שביהדות. כיום אני מאוד מחוברת למסורת היהודית לחגים, לשבת, ולפשטות השורשית. ליציאה שלי מה'אני' אל עולם גדול ש'מעבר'. היהדות היא בהחלט דבר חזק ואני מוצאת את הקשר העמוק שלי איתה דווקא דרך היצירה."

ובאמת ניתן לשמוע מבין הצלילים את התנועה של האלבום מההכרה: "אבינו מלכנו חטאנו לפנייך" דרך ההודאה בעצם החיים: "אלוהי נשמה שנתת בי", עד ההתרוממות וההשתדלות למרות הקושי והפחד: "Reality is killing me, But you gotta pick yourself up now from that cold ground".

[embed]

]

................................................

האלבום יצא בהפצה עצמית ניתן לרכוש דרך הפייסבוק - שירה זיידמן; דרך המייל - shirazaydman@gmail.com או דרך הטלפון - 0509474701.

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן