Warning: implode(): Invalid arguments passed in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/cpt/maamar/single.php on line 105
להיות ירושלמי- ביקורת על הסדרה "מעורב ירושלמי" - כיפה

להיות ירושלמי- ביקורת על הסדרה "מעורב ירושלמי"

יותר מעשור לאחר שידור הסדרה במקור, בערוץ 20 משודרת הסדרה מעורב ירושלמי בשידור חוזר. אור קרסנר בביקורת על הסדרה הישנה חדשה

חדשות כיפה אור קרסנר 01/07/15 18:35 יד בתמוז התשעה

להיות ירושלמי- ביקורת על הסדרה "מעורב ירושלמי"
shutterstock, צילום: shutterstock

אין ספק שאין מישהו בעולם שלא אוהב את ירושלים, ולא חולם לגור בה. להסתובב בשוק מחנה יהודה, לגור בשכונת נחלאות, ולנשום את האוויר הנקי של ירושלים מעבר לאבנים העתיקות, ירושלים היא הבחירה הטבעית לעשות סרטים, וזה מה שחשבו ג'קי לוי, ואודי לאון היוצרים של מעורב ירושלמי.

אומנם הסדרה אינה חדשה, אך היא משודרת שוב לאותם שאנשים שלא הספיקו לטעום מהיצירה הדתית הראשונה, לפני ''סרוגים'' או אורים ותומים, אלא ממש בתחילתו של העידן התקשורת בחברה הדתית, אז התחילו לבלוט יוצרים רבים מהחברה הדתית, וביה"ס 'מעלה' כבר התחיל להיות מקום די ידוע בעיר. למרות הכול יוצרי הסדרה רובם בוגרים של 'ביה''ס שפיגל' שגם הוא ביה''ס ידוע לקולנוע בירושלים. ניתן לראות בכתוביות בסוף את שמה של אחת התסריטאיות הידועות של ''סרוגים'' בשם ''חווה דיבון'' שגם הייתה שותפה בפיתוח הסידרה.

הסדרה החלה את שידוריה המקוריים בשנת 2004 בערוץ 10. לאחר מכן לאור בעיות כלכליות הסדרה עברה לערוץ 2 (קשת) בין השנים 2006-2009, והסתיימה בתחילת 2010. הסדרה מגוללת את סיפורה של משפחה ירושלמית בשם ''סעדה'' שמשנה את שמה ל''שדה'' בעקבות אב המשפחה שמעון שדה (שמיל בן ארי) שמחליט בעל כורחו כשונה מאביו להתחבר לתרבות האשכנזית, משום מה הוא מזניח את קורותיו התוניסאיים ועובר לבית כנסת אשכנזי למרות שאביו אליהו ( אריה אליאס ז''ל) דוגל בכך שיחזור לבית הכנסת המקורי ויתפלל עימו, אך הבן ממשיך למרוד באביו ובמקום ללמוד בישיבה הוא מחליט לעבוד בתור קבלן, והוא נעשה קבלן ידוע מאוד בירושלים. לאחר מכן מקים בית עם אשתו רחל ושניהם גרים בנחלאות, באותו הזמן נולדים לו ילדים, אשתו נפטרת בטרם עת והוא מחליט להתחתן עם אישה חדשה בשם לאה (שרה פון שוורצה) שהיא מורה לפסנתר של ביתו אריאלה (רותם אבוהב) ושניהם מתחתנים.

במקביל לסיפורו של האב אנחנו זוכים לראות את סיפוריהם של כל אנשי המשפחה: אריאלה שמחליטה בניגוד לרצונו של אביה להתגייס לצבא, ובמקביל מנהלת רומן עם בחור חילוני מהצבא. בנו האמצעי איציק (ירון מוטולהֹ) יוצא בשאלה ללא ידיעת אביו ויוצא מהעסק המשפחתי של אביו, מצטרף לתעשיית המוסיקה ומתאהב בבחורה חילונית בשם נעה (אורלי פרל) לעומת זאת אחיו, הבן הבכור במשפחה, אפרים (נבו קמחי) הולך לכיוון השני ומתחרד בישיבה חרדית בירושלים, נשא לאישה את מיכל (אמונה צבי לשם) שעוסקת בעריכת דין ומתמנה לתפקיד טוענת רבנית, מעודדת את בעלה לעמול בתורה בנוסף לכך מגדלת את ילדיהם, אך בצד השני צפויים מדי פעם חיכוכים בינהם בגלל עבודתו של בעלה לצד אביו, לעומת לימוד התורה ודרכה הליברלית של אשתו.

באמצע העונה מצטרף תוספת למשפחה ילד מאומץ בשם יוסי (דניאל-פרי נדב), נער נכה בעל כיסא גלגלים שמצטרף יחד עם אשתו החדשה של שמעון, לאה. גם ביניהם צפויים דילמות לא קלות: התיסכול בשל נכותו של יוסי, ותפנית מעניינת בעונה השנייה כאשר הוא מצטרף לבני עקיבא, ונאלץ להשתלב בחברת הנערים בני גילו למרות קשיו בשל נכותו, ואהבתו הראשונה לחניכה בסניף.

מדובר בסדרה ישנה שהדילמות בה דומות לחלוטין להווה של השנים האחרונות. גם היום אנחנו לא פעם נתקלים במצבים בהם נערה דתייה מתלבטת האם להתגייס לצבא או האם להקדיש זמנה ללימוד תורה או לפרנסת המשפחה? או לחזור בשאלה, או בתשובה. מסתבר שהיין הנושן עדיין שוהה בקרבנו.

התחברתי מאוד לסדרה מפני שהיא מתעסקת בדילמות משפחתיות, לא רק ברווקים וברווקות שמחפשים אהבה בדומה לסדרות אחרות שראינו על המסך. אנחנו רואים משהו אותנטי, וחזרה למקומות שבאנו מהם, ויש בה גם צד פלורליסטי. אנחנו זוכים גם לראות את הצד השני של המתרס, את החברה החילונית, שבמקומות אחרים לא ממש ראינו, והדמות מיוחדת של הסבא אשר משפיעה באופן מיוחד על הדמויות וקוראת להם לשוב למקורות. בנוסף לכך מאיר את הסדרה שיר הפתיחה המקסים ''רואים רחוק רואים שקוף'' של מאיר בנאי, אין פלא שהסדרה הזאת זכתה באותם שנים בכמה וכמה פרסי אקדמיה.

למרות שהסדרה ישנה במקצת, היא שווה ציפייה, היא מחזירה אותנו לשורשים של בית אבא.

הסדרה משודרת בערוץ 20, בימים א'-ה' בשעה 23:00 , ובש.ח בשעה 20:00

אורכה של הסדרה היא 3 עונות, ו38 פרקים.

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן