ביקורת יין: לובשים ושותים לבן

שבועות הוא החג המבשר הרשמי על תחילת הקיץ, וככזה – חייב החג לקחת לעצמו את הסמלים המאפיינים תרבות של קיץ. אילו יינות יתאימו לחג? ראובן כהן ממליץ

חדשות כיפה ראובן כהן 20/05/15 18:44 ב בסיון התשעה

ביקורת יין: לובשים ושותים לבן
shutterstock, צילום: shutterstock

שבועות הוא החג המבשר הרשמי על תחילת הקיץ עם הגעת הענבים והתאנים הטריות לשוק, וככזה - חייב חג השבועות לקחת לעצמו את הסמלים המאפיינים תרבות של קיץ. אני מניח שכאשר חז"ל דרשו את הפסוק "דבש וחלב תחת לשונך" והמשילו את העניין לחג השבועות, ומשם נולד המנהג לאכילת מאכלי חלב, הם לקחו בחשבון שלהשריש מנהג כזה לא אפשרי לעשות בחורף ובשל התאמתו לקיץ הוסבה הדרשה לחג השבועות.

חלק אחר המלווה את מנהג אכילת מאכלי החלב הוא שתיית היין הלבן. זו טעות לחשוב שיין לבן בהכרח חייב ללוות מאכלי גבינה, אך בשורת תחילת הקיץ היא הזדמנות מעולה לרענן את מדפי היין ולהתחיל לשתות יינות קלים ומאווררים שיאפשרו לנו ליהנות בלי להזיע מכמה כוסות יין.

השנה בחרתי לנו חמישה יינות לחג:

יקב MATAR, שנין בלאן 2013

יקב מטר הוא למעשה האח הכשר של יקב פלטר השוכן בקיבוץ עין זיוון. זהו יקב בוטיק המייצר יינות עילית, ומנוהל ביד רמה של טל וניר פלטר- אנשים מן הסוג שתרצו תמיד להיות לידם, אנשי עבודה נטולי פוזה, מלאי קסם אישי, ושקועים ברצון להכין יין טוב ללא פשרות. אם אתם ברמת הגולן ויש לכם זמן פנוי- תאמו לעצמכם סיור וטעימות ביקב, שווה כל רגע.

אופי היין: מקור הזן בעמק הלואר שבצרפת. זהוזן אשר מאופיין בארומות של חמאה, דבש, חציר ומינרלים. שנין בלאן הוא ענב בעל חומציות טבעית גבוהה, שמאפשרת להפיק ממנו יינות מגוונים.

בטעימת היין ניתן היה להרגיש בטעמי הדרים, חמוציות, יין עדין אך לא מתחנף, בעל סיומת בינונית ונעימה. בהחלט יין נפלא לארוחת החג, ועכשיו כשהוא כשר- הזדמנות מצוינת לשים על שלחן החג.

מחיר 110 ש"ח, כשר.

(צילום: יחצ)

יקב דלתון, פינו גרי 2014.

פינו גרי (Pinot Gris) הוא זן שמקורו בבורגון. משם נדד לאזורי יין אחרים בצרפת ומחוצה לה - בעיקר אלזס, צפון איטליה וגרמניה; אך ניתן למצוא אותו גם בהונגריה, שוויץ, ניו זילנד ועוד.
הכרם ליצירת היין נטוע באצבע הגליל בגובה של כ-750 מטר מעל פני הים, נתון המשפר משמעותית את איכות הענבים ובהתאמה את איכות היין. הכרם ניטע ב2010 וזהו הבציר הראשון ליין מכרם זה.

אופי היין: יין לבן כמו יין לבן צריך שיהיה קל ומרענן, בדיוק מה שמצאתי ביין הזה, פינו גרי בעל צבע בהיר, עם ארומות חזקות של פריחת הדרים ומשמש. בעיני נראה כמו יין מצוין לשתיה בחיק הטבע בפיקניק עם גבינות וירקות טריים.

מחיר 59 ש"ח, כשר.

יקב טוליפ, וויט פרנק 2014.

ווייט פרנק 2014 הינו בלנד מקורי המשלב 65% קברנה פרנק (אדום) ו- 35% סוביניון בלאן רענן וחמצמץ. מקור ענבי הקברנה פרנק הוא מכרם ניר שבמושב מטע (גובה 700 מ'). הענבים נסחטו באופן שרק מיץ בהיר ועדין הופק מהענבים. התירוש הותסס בטמפרטורה נמוכה ע"י שמרים המותאמים לזנים לבנים, ותסיסתו הופסקה ע"י קירור עמוק של המיכל. זו שיטה מקובלת להפיק יין לבן מזן אדום אך אינה נפוצה ביקבים בישראל, בהחלט חידוש מרענן של יקב טוליפ.

אופי היין: יין לבן חצי יבש בגוון ברונזה, ניחוח של פריחת הדרים, תפוח ומעט חמוציות. בפה היין מתקתק ורענן, וניתן ליהנות ממנו כאפריטיף או לליווי מנות מגוונות מן המטבח הים תיכוני. שווה לנסות.

מחיר 79 ₪, כשר

(צילום: יחצ)

יקב עמק האלה, 2014blancEverRed .

עמק האלה מפיקים ייינות טובים לאורך שנים, וגם השנה עם הצגת היין החדש- עמדו עמק האלה בסטנדרט הגבוה המאפיין אותם. זהו בלנד של סוביניון בלאן, ויוניה, ושרדונה- לכל הדעות אלו שלושה זנים שנוח מאוד להפיק מהם יינות איכותיים.

אופי היין: היין מכיל 13% אלכוהול צבע קש זהב זהוב, ארומה פרחונית, הדרים. היין מאוזן בחך, שופע פרי, חמיצות נדיבה וסיומת מרעננת. יין קל ונעים לשתיה, ובמחיר שפוי מאוד.

מחיר 55 ₪, כשר.

יקב רמת נגב, רוזה 2014 סדרת קדש ברנע

באופן מסורתי נהוג להכין רוזה מענבי גראנש, אך גבולות המסורת נפרצו מזמן והיום אנחנו עדים לתקופה מרתקת של ניסיונות שימוש ועירוב זנים שונים של ענבים. גם כאן בחר יקב רמת נגב ליצור רוזה מ-100% קברנה פרנק, כרם הגדל על קרקע לס חול וגיר בגובה 300 מטר ונהנה מהפרשי טמפרטורות קיצוניים ויובש המאפיינים את האזור המדברי.

היין מיוצר בשיטת "בלאן דה נואר". הענבים עוברים מעיכה ומיד לאחר מכן הפרדה מהקליפות, לשימור הצבע הבהיר של הנוזל הראשוני. לאחר מכן התירוש עובר תסיסה קרה במכלי נירוסטה לשימור מיטבי של ניחוחות וטעמי הפרי. לאחר יצוב, היין עובר סינון וביקבוק.

ליין צבע ורוד סלמון, נושא בתוכו ריחות של פרי הדר, אשכולויות ומעט אפרסק או משמש. יין קל, נעים לשתיה רק כאשר הוא צונן מאוד. חמוד.

מחיר 49 ₪, כשר.