"יש תקווה בתוכי": על השיר "ניגון" לענת מלמוד

השיר "ניגון" מאמין בתקווה, ביש, באפשרות, בקיום יציב ונכון. המילים הם נחמה לאחר טלטלת החיים

חדשות כיפה דביר שרעבי 19/04/15 18:17 ל בניסן התשעה

"יש תקווה בתוכי": על השיר "ניגון" לענת מלמוד
Shutterstock, צילום: Shutterstock

במהלך השבוע הארוך של חג הפסח האחרון, יצאתי לטיול בין הדרי התפוזים בחולות ניצנה. הריח היה ממכר, היתושים עקצו כהוגן והשמש ליטפה בעדינות. בין השבילים של דיונות החול החומות, כשבאופק הים פרוש ומחובר לשמיים אינסופיים - נשמתי אוויר בריא. היה רגוע ומתון. רגעים של חסד כמוס. ובאותו הזמן של שקט המדבר, רחש הגלים וצווחות העורבים, התנגן לי ניגון בפה שרצה את היש.

וכך שרתי את "ניגון" לענת מלמוד:

יש שדיבור ישנה את כיוון הניגון

יש שניגון יהיה למים

יש שהמים ירצו לנחם את הלב

וכנגדם יעמדו השמיים

יש שמילה תרפא את מכאוב השגיאות

יש שסליחה תשלם את מחיר הדמעות

וכנגדן יעמדו הסיבות

יש עיניים בעולם / שרואות אותי

יש תקווה בתוכי / יש שם מים.

יש שהזמן יעצור ויוציא כאבים לאור

יש שהאור יתגבר ויפשיר את הקור

וכנגדו ישרקו הרוחות.

[embed]

]

כששומעים את השיר הקצר והיפה "ניגון", הקונוטציה הראשונית של האוזן היא להדביק את יצירתה של ענת מלמוד ליצירתם של מתי כספי, אביתר בנאי ומארינה מקסימיליאן בלומין. זה יכול להחמיא, אבל לבטח זה מעייף. ענת מלמוד בת 26 היא יוצרת עצמאית, מוכשרת, ייחודית, מורכבת, חד-פעמית, מפתיעה, אינטימית, מרגשת ונגנית פסנתר מחוננת שיודעת לפרק הרמוניות, לנגן בסולם כרומטי, ללהטט, לשחק עם המקצבים ולשבור קונבנציות מוזיקליות. כשתאזינו לשיר אחר שלה "שיר דמיוני" תבינו את החכמה.

בכל אופן, הלחן של "ניגון" מאופיין בהיררכיה מוזיקלית, שימוש במודולציות, מעברים וחזרה על אותם מבנים שמוציאים את התוכן המובע בשיר. כלומר, הלחן הוא משרתם של המילים; רוקד יחד איתם ומלווה אותם במסע החיפוש הסבוך לגילוי הרקמה העדינה של היקום.

השיר "ניגון" מאמין בתקווה, ביש, באפשרות, בקיום יציב ונכון. המילים הם נחמה לאחר טלטלת החיים: "יש שמילה תרפא את מכאוב השגיאות", והדוברת מתייחסת אל הקושי והמועקה בסלחנות ריאליסטית: "יש שסליחה תשלם את מחיר הדמעות / וכנגדן יעמדו הסיבות".

כמובן שלא ניתן להתעלם מהאופטימיות הנסוכה בשורה: "יש תקווה בתוכי / יש שם מים" וכשענת מלמוד שרה נוצרת לנו הרמוניה מילולית בין המים לשמים - חיבור בין כל העולמות. ומתוך כך, יכולים להתמודד עם הכאב בלי לפחד: "יש שהזמן יעצור ויוציא כאבים לאור" כי בסוף התהליך: "האור יתגבר ויפשיר את הקור".

בינתיים בעודי ממלמל את השיר, נשענתי על דיונת החול כששרקה הרוח ונכנעתי לניקיון. למרות הקול הקטן של ענת מלמוד, ביצירה שלה יש חלקיקי אור, ערך מוסף גדול ללב וגאולה. צריך להקשיב טוב טוב לדיוק, להשעין את הראש על כרית נוחה, להרפות את אברי הגוף, לעצום עיניים ולנוע לצלילי הפסנתר. זה כל מה שצריך לעשות, ודי.

...

בחודשים הקרובים יראה אור אלבום הבכורה של ענת מלמוד "לפני השינה", בהפקתו המוזיקלית של צח דרורי.