לא הכל מרלו

לכבוד ראש השנה החלטנו לחשוף בפניכם את האחים הלא חורגים של המרלו והקברנה. מסתבר שיש לא מעט זנים של ענבים שלא הכרתם וחבל. וכמובן איך אפשר בלי המלצות מתאימות לשולחן החג

חדשות כיפה ראובן כהן, כיפה 14/09/14 15:34 יט באלול התשעד

לא הכל מרלו

חובבי יין מכירים בעיקר את הקברנה סובניון ואת המרלו, זנים מאוד מפורסמים והאחראים לרבים מהיינות הטובים בעולם. לעומתם, קברנה פרנק, שיראז או כשמו המקצועי סירה, ופטיט סירה - לא הצליחו לכבוש את פסגת הפופולריות בקרב צרכני היין, וודאי לא בישראל למרות שהם לא פחות איכותיים.

השבוע, לקראת ראש השנה המתקרב, בחרתי לשלב מעט רקע על הזנים וכמובן כמה המלצות ליינות מזנים אלו לשולחן החג, שווה לנסות- תופתעו לטובה.

סירה

במרבית מדינות העולם המערבי נקרא הזן בשם "סירה", אך במקומות אוסטרליה, דרום אפריקה, הוא קרוי "שיראז" כאשר השוני בשמות נובע בעיקר משיטת השימוש בענב ומאופי המוצר. בעוד שהשיראז האוסטרלי -עוצמתי, אלכוהולי ומשופע בניחוחות עץ, הסירה הצרפתי יותר אלגנטי, עדין ופחות אלכוהולי. הסירה הצרפתי בדרך כלל מיושן פחות זמן בחביות עץ אלון, ובקיצור אם ראיתם בסופר תווית עם הכיתוב שיראז- הרי לכם יין במתכונת מעט מחוספסת של הזן, ואם כתוב סירה- זהו סגנון מעודן יותר של שימוש בענב.

קיימות אגדות שונות בנוגע למקור השם, חלק טוענים כי הזן נקרא על שם העיר שיראז שהיוותה מקור לענבים אלו, וגרסה אחרת עוסקת בשמו הנוסף של היין הרמיטא'ג שמשמעו "נזיר" ומתבסס על אביר שהפך לנזיר והביא את הזן למחוז הרון בצרפת.

ענבי הסירה מתייחדים בכמות גדולה של אנתוצינאנינים- חומרי צבע המעניקים ליינות צבע עמוק, ופירותיות מורכבת, שמתגברת על ארומות החבית והעץ. מסיבה זאת מתאים זן זה לאקלים הישראלי ולאופי היין והצרכן הישראלי.

יין הסירה הוא בעל גוף מלא, מוגש בטמפרטורה גבוהה יחסית של 18 מעלות על פי הספר, אם כי אני מעדיף את כל היינות שלי לא יותר מ-12 מעלות.

המלצת הבית:

מונטיפיורי סירה 2011- את היין טעמתי במסגרת פסטיבל היין האחרון בירושלים, והוא הותיר עליי רושם מצוין של יין כבד ומלא אופי. יין סירה אלגנטי ומורכב בעל ארומות אוכמניות ופטל שחור עם טון מתובל וסיומת ארוכה ומתמשכת. מעט יקר, אך בהחלט יכול להיות כוכב הערב. כשר, מחיר 140 ₪

(אין שמחה אלא בבשר ויין, צילום: יחצ)

פטיט סירה

לא, זה לא אותו זן כמו הסירה, אלא הכלאה של סירה עם פלורסין. שם הזן בצרפתית הוא בכלל דוריף, ומאפייני הזן הם טעם חזק ומרוכז, בעיקר של שזיף, ופטל שחור, עשבי תיבול, עומס טאניני רב וריכוז חומצה גבוה יחסית. ליינות פטיט סירה יכולת התיישנות גבוהה בשל הגוף החזק והמודגש, ועל פי רוב צבע היין כהה מאוד כמעט שחור. בישראל החלו להפיק יינות 100% זני מפטיט סירה ביקב מרגליות, ופריצת הזן החלה בשנות האלפיים ע"י אסף פז, יינן יקבי כרמל.

המלצת הבית:

רקנאטי פטיט סירה רזרב 2012- יין עסיסי ועז טעם, עשיר בצבע סגול עמוק, טעמים וניחוחות בגוני פירות יער ושוקולד, תבלינים ואגוזי מלך. מקור היין בכרם פטיט סירה בוגר מעמק יזרעאל. היין התיישן במשך שנה בחביות חדשות מעץ אלון צרפתי, ובוקבק ללא כל תהליכי הצללה ולאחר סינון גס בלבד. את הטעימה שלו אני זוכר עוד מטעימת יינות עתידיים של היקב, יין עוצמתי במחיר ראוי. כשר, מחיר 119 ₪


קברנה פרנק

אם אספר לכם שקברנה פרנק התגלה כאחד מאבותיו הגנטיים של הקברנה סובניון אני משוכנע שתרימו גבה בהתפלאות ותספקו כפיכם בפליאה על המידע החדש וההכרחי שלא הכרתם... כיוון שכך אסתפק בכמה משפטים מתומצתים הנדרשים לביקורכם בחנות היין הסמוכה לביתכם, רגע לפני שאתם שוב מבקשים יין עד 50 ₪ ובכלל לא מסתכלים ממה הוא מורכב.

קברנה פרנק (המוכר גם בשם בושה) מפיק יין בהיר בצבעו ובעל טאנינים עדינים יותר מהקברנה סובניון. יינות המופקים מקברנה פרנק נוחים לשתיה ונגישים יותר בשלבים מוקדמים יחסית להתפתחותם, לכן ייתכן קברנה פרנק צעיר ואיכותי להפליא. לזן טעמי פרי שחור, שזיף והריח המאוד מפורסם בכינויו: "רמז ירוק". דניאל רוגוב הגדיר את זה כך: "זו תערובת של עלים טריים ומיובשים, פלפלים ירוקים, סבך שיחים, עשבי תיבול טריים וטבק". טעמו של הזן אינו טבעי לכל לוגם, אני ממליץ לנסות- אם תאהבו לא תוכלו להפסיק לשתות יינות מהזן הזה, כמוני.

המלצות הבית:

פסגות קברנה פרנק 2011 - ליקב יצא שם בזכות היינות ומרכז המבקרים הנעים. מבין יינות היקב אני מעדיף דווקא את הקברנה פרנק, שלטעמי הוא בעל האופי המובהק ביותר ביינות הכשרים הישראלים כיום. היין- 100% זני, יושן בחביות עץ אלון צרפתיות למשך 13 חודשים ומתאפיין ברמיזות פלפל בתיבול עדין ובארומות ירוקות ובוסריות האופייניות לזן זה. יין קל יחסית לשתייה ומלא חן. כשר. מחיר: 100 ₪

רמת נגב קברנה פרנק סדרת רמון 2011- אם כבר בקברנה פרנק עסקינן, זה המקום להוסיף עוד אחד טוב וחביב. יין סינגל ויניארד אדום יבש מבציר סלקטיבי, מאוחר. היין בעל גוף מלא וטאנינים רכים. צבע- סגול ועמוק, ריחות ירקרקים האופייניים לזן, לצד ריחות של פרי אדום טרי ושוקולד. יין עם טעמי עץ מעט חזקים מדי, נראה שיישון במקרר היין יעשה לו טוב. תנו לו צ'אנס- יין מעניין. כשר. מחיר: 129 ₪

טוליפ ווייט פרנק 2013- יין לבן חצי יבש בעל גוון ברונזה, ארומה של תותי שדה, תפוחים, ופריחת הדרים. בטעימה היין משחק בין חמצמצות למתיקות עדינה, יין מרענן שילווה בכיף כל ארוחות טאפסים או סגנון ים תיכוני. הרכב זני: 65% קברנה פרנק, בתוספת 35% סוביניון בלאן. כשר. מחיר: 79 ₪