פייסבוק – הדברים שלא רציתם לדעת

ההשפעה הרעה של הפייסבוק עצובה אף יותר במקרה של הנוער הדתי. התורה והערכים שלהם מאפשרים להם עתיד מזהיר ובמקום לממש את הפוטנציאל שלהם הנוער הדתי עסוק בהבלים

חדשות כיפה אביה גאות 07/01/14 18:08 ו בשבט התשעד

פייסבוק – הדברים שלא רציתם לדעת
Franco Bouly-cc-by-nd, צילום: Franco Bouly-cc-by-nd

פייסבוק- כשמו כן הוא: ספר הפרצופים. בפייסבוק, כפי שכל אדם ממוצע יודע, מדברים עם חברים, פותחים קבוצות, יש משחקים ומעלים תמונות.

האם שאלתם את עצמכם מדוע לרובם המוחלט של האנשים בעולם יש פייסבוק? שאלה זו כבר נשאלה רבות, ויש לה מספר תשובות:

ראשית, אנשים בודדים רבים מוצאים את תשומת הלב לה הם זקוקים דרך הפייסבוק. פעמים רבות דבר זה קורה בדרכים שליליות, לדוגמא הפצת מידע שקרי או משפיל על אנשים אחרים שלא עוללו דבר. אנשים בודדים אלה חווים על בשרם את ההשלכות. הם סובלים ממצוקות נפשיות, ולעתים מגיעים לאלימות. המקרים הקיצוניים עלולים להסתיים במוות.

יש אנשים הטוענים כי הפייסבוק הוא אתר תמים העוזר לאנשים לשמור על קשר עם חבריהם ולהעביר את זמנם בנעימים. אך טענה זו אינה נכונה. הפייסבוק במקרים רבים הוא אתר מסוכן שיכול לפגוע בדרכים רבות באוכלוסייה, והוא נמצא בראש האתרים המסוכנים ביותר באינטרנט.

דוגמאות רבות בנושא הן התאבדויות של בני- עשרה ואף ילדים שהושפעו מהפייסבוק ומהלחץ החברתי הנודף ממנו. וכבר קרו מקרים מעולם: מדי שנה, שמונים בני נוער ישראלים בממוצע מתאבדים בעקבות הטרדות בפייסבוק. לא רק שהפייסבוק לא מועיל להם בחייהם- אלא גורם מרכזי למותם.

כואב לשמוע שאפילו ילדים צעירים בני 9 נחשפים לכל הפריצות שיש באתרים כאלו ואחרים, ואינם מודעים לכל הקורות אותם באתר הזה; הילדים נחשפים לתרבויות שונות, שרק מזיקות ומקלקלות אותם. יש אנשים שמפרסמים תמונות לא צנועות בפייסבוק, ומראות אלו גלויים לעיני כל.

בפייסבוק אין הגבלות, אין חסימות ואין סייגים. אף אחד לא שוקל לפני שמתכוון להעלות משהו לא מתאים לפייסבוק, והאתר לא מסנן את רוב התכנים השליליים שיש בדבר. ושלא נדבר על הרכילויות ועל שפיכות הדמים המזעזעת שיש שם. אנשים מפרסמים שמועות שקריות וכוזבות על אנשים אחרים, ויש מי שנפגע מכך: כתוצאה מזה נגרמות מריבות ורכילויות בלתי פוסקות על אותם אנשים.

מעבר לכך, כל הפרסומות הזולות והלא- צנועות, לא מוסיפות טעם טוב לחיינו. אלא בדיוק ההפך.

בנוסף, יש אנשים רעים בעולם, שמוצאים בפייסבוק דרך להזיק לילדים תמימים. בפייסבוק קיימים מאות ואלפי מתחזים. אדם יכול לפתוח חשבון פייסבוק, לקרוא לעצמו בשם מסויים ולתייג את עצמו בתמונה של מישהו אחר. למשתמשים אחרים אין דרך לדעת כי אדם זה הוא מתחזה. אי אפשר לדעת מה טבעו של האדם ומה יעשה מחר. בני נוער תמימים מתיידדים עם טיפוסים כאלו ואחרים דרך הפייסבוק, ולעתים אנשים אלה הם מתחזים המנצלים את אותם בני נוער. משתמשי פייסבוק רבים סבלו רבות מהטרדות ומגידופים של מתחזים כאלו ואחרים.

שפת הפייסבוק היא שפה זולה ורחובית. ילדים קטנים לומדים עד מהרה לדבר כמו נערי רחוב, בקללות ובשפה בלתי הולמת, והם ממשיכים לדבר בשפה כזו גם בגיל מבוגר יותר.

גם בני- עשרה דתיים משתמשים פעמים רבות בפייסבוק. דווקא בציבור הדתי, ההשפעה הרעה מהפייסבוק עצובה אף יותר, מכיוון שהתורה והערכים שיש לנערים אלה גורמת לכך שהם יכולים לצאת אנשים טובים עם עתיד מזהיר. פעמים רבות הפייסבוק הופך את הנוער הזה לזול ורחובי, ובמקום לממש את הפוטנציאל שלו בדברים חשובים, הנוער הדתי עסוק בהבלים.

שמרו על עצמכם ואל תיחשפו לפריצות ולזולות שיש בדבר הממכר הזה. תהיו אתם השולטים ולא הנשלטים. אל תכניסו את עצמכם ללוע הארי, אל תבשלו לעצמכם את הבעיה הזו. כי כשמדובר בפייסבוק, התבשיל הוא פעמים רבות רעיל.

כותבת המאמר היא חניכת שבט הרא"ה של סניף אלעד​ בתנועת אריאל