תורה, נביאים ורוקנרול

פרויקט "מקורוק" מבקש לחבר יוצרים צעירים, חברי להקות רוק, למקורות היהודיים. "היוצרים לומדים תנ"ך בשביל עצמם, לא בשביל ’להקיא‘ אותו לבגרות ולשכוח אותו מיד לאחר מכן", מספרת רכזת הפרויקט

חדשות כיפה נטעאל בנדל, כיפה 26/12/12 13:11 יג בטבת התשעג

תורה, נביאים ורוקנרול
יחצ, צילום: יחצ

יש לנו את נוסח אשכנז, ספרד, תימן ואפילו את קרליבך אך האם דמיינתם לעצמכם תפילה רוקיסטית? במועדון הירושלמי ”הצוללת הצהובה“ התקיים השבוע מופע מיוחד במינו בו שש להקות רוק של בני נוער בגילאי 15-18, דתיים וחילוניים, כתבו, הלחינו וביצעו שירים שיצרו בהשראת מקורות המקרא.

"מקורוק", שם המופע, הוא פרויקט קהילתי ארצי, מוזיקאלי פורץ דרך שיזמו ארגון "פנים" ובית המדרש "אלול" - במסגרתו חברי להקות רוק צעירים מקיימים באמצעות מוסיקה וטקסטים מהמקורות היהודיים, דיאלוג עם התרבות היהודית- ישראלית.

"המטרה שלנו הייתה לחפש את הדרכים המיטביות להגיע לקהלים שונים כדי להביאם אל מקורות יהודיים קלאסיים ולהביא לידי דיאלוג חילוני-דתי ולהנכיח את המשותף", מסבירה רוני יבין מנכ"לית "אלול". לדבריה, "בני נוער שמכירים תנ"ך רק משיעורי תנ"ך במקרה הטוב ובמקרה הפחות טוב גם לא מתחברים ולא תמיד רואים את הרלוונטיות של המקרא לחייהם ולסיפורי המקרא לומדים לפתע להכיר את הנושאים הקומיים והאוניברסליים שבו כמו מלחמה ושלום, אהבה ושנא וכל זאת בכלים מוסיקאליים".

("התנ"ך הפך להיות שלהם". היוצרים בכיתת אמן. צילום: יחצ)

במסגרת הפרויקט, קיימו התלמידים סדנאות יצירה ולימוד המשלבות מוזיקה וטקסטים מהמקורות היהודים בהנחייתם של המוזיקאים אריאל הורוביץ, עלמה זהר, דוד לביא ועידן חביב. זאת לאחר שבמשך ארבעה חודשים הם קיימו בית מדרש שלומד, דן, ומפרש את פסוקי וסיפורי המקרא לכדי חווי אישית, ממנה ייצרו לאחר מכן את השירים. במקרה או שלא, הספר הפופולארי ביותר הוא קהלת.

"התנ"ך הפך להיות שלהם", מגדירה זאת נועה דאוק, רכזת הפרויקט. "זה דבר נהדר, הם פותחים תנ"ך בשביל עצמם ועל מנת ליהנות ולא כדי להקיא אותו לבגרות ולשכוח יום אחר כך. מקורוק, מייצג חינוך של סובלנות, סבלנות ואמונה אמיתית בנוער הישראלי. אין דבר יותר נעים מלדעת שהפרויקט מצליח בסובלנות אין קץ ובעזרת האמנים המדהימים ששיתפו פעולה , לפרוט על המיתרים שלהם ולגרום להם באמת ובתמים להתחבר לפרויקט מהמקום שלהם. החינוך הוא מה שנשאר אחרי ששכחנו את כל מה שלמדנו".

בבית מדרש ”אלול“ מקווים שהפרויקט, שהחל בעמק חפר והתפתח לירוחם ולירושלים - ימשיך להתפתח הלאה. היוצרים הצעירים ניסו השבוע להביע על הבמה את שעל ליבם, על מנת לאפשר לקהל לטעום מהדבר שהפך להיות חלק מהם בחודשים האחרונים, או כפי שאולי חז"ל יכנו זאת "תורה דיליה".