לראשונה: "תחום שבת" בעברית מהתקופה הביזנטית

הכתובת התגלתה ביישוב תמרת שבמרכז הגליל התחתון והיא מהווה עדות נוספת למיקומם של הכפרים היהודיים הקדומים שישבו באזור מהתקופה הרומית והביזנטית

חדשות כיפה אורי פולק 12/07/11 19:34 י בתמוז התשעא

לראשונה: "תחום שבת" בעברית מהתקופה הביזנטית
המכללה האקדמית כנרת, צילום: המכללה האקדמית כנרת

כתובת בעברית המציינת את "תחום שבת" מהתקופה הרומית והביזנטית התגלתה ביישוב תמרת שבמרכז הגליל התחתון, כעדות למיקומם של הכפרים היהודיים הקדומים שישבו באזור במהלך התקופות הללו. הכתובת התגלתה על ידי הארכיאולוג, ד"ר מוטי אביעם, מנהל המכון לארכיאולוגיה גלילית במכללה האקדמית כנרת, אשר אישר את הממצאים.

על פי ההערכות, בתקופות אלו היה מרכז הגליל התחתון מיושב בצפיפות בכפרים יהודיים המוכרים לנו בחלקם מן המקורות התלמודיים, שם הם נזכרים בשמות חכמים שישבו בהם. ההערכה היא כי הכתובת שנמצאה היא אחת מכמה כתובות שהקיפו את אחד הכפרים היהודיים במקום.

כתובות מהסוג הזה מוכרות עד היום רק סביב הישוב היהודי הקדום באושה, הממוקם בגליל התחתון המערבי - אלא ששם מצאו הארכיאולוגים כתובת בשפה היוונית. כיוון שכך, החוקרים נחלקו אם אכן מדובר בכתובת שציינה את תחום השבת, או שהייתה מיועדת לשימוש אחר. למעשה, הכתובת שנמצאה באחרונה בתמרת היא הראשונה המוכרת בעברית - וקיומה מחזק את ההנחה כי גם הכתובת ביוונית שנמצאה בבאושה נועדה לסימון תחום השבת.


👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן