Warning: implode(): Invalid arguments passed in /srv/sites/kipa.co.il/public_html/cpt/maamar/single.php on line 105
אישי, משפחתי - ונוגע - כיפה

אישי, משפחתי - ונוגע

מבקרי הבית של כיפה צפו בסרטי הבוגרים החדשים של "מעלה" וחזרו עם טעם של עוד

חדשות כיפה ציפי קלר וחננאל רוזנברג, מכללת הרצוג 26/12/10 00:00 יט בטבת התשעא

אישי, משפחתי - ונוגע
מתוך הסרט בחור טוב, צילום: מתוך הסרט בחור טוב

יבול הסרטים השנתי של בית הספר לקולנוע "מעלה", מציג מגוון סרטים מוצלחים ומעוררי עניין. נדמה כי סוגרי בית הספר מרגילים אותנו בכל שנה לעליית רף נוספת מבחינת הבגרות הקולנועית, ולכן, אף אם פה ושם מציג אחד הסרטים קונפליקט צפוי או תבנית מוכרת-מדי (שהופכים כבר לסימן היכר של "סרטי מעלה"), הרי שקשה שלא להתלהב מהרמה הכללית יוצאת הדופן. הסרטים אינם סרטי "מטעם" ונראה כי דור הבוגרים הנוכחי מרגיש חופש יצירתי ליצור מתוך עולמו הפנימי ללא צורך להגשים ציפיות חברתיות, תוך שימוש מקורי בשפה הקולנועית הבוגרת.

 

רובם המוחלט של הסרטים - העלילתיים והתיעודיים - עוסקים בתא המשפחתי, דרך נקודת מבטו האישית של היוצר המכניס אותנו אל תוך עולמו המציאותי או המדומיין, תוך הצגת צדדים שונים בסוגיה זו: קשרים בין מתבגרים, מבוגרים ומשפחתם על רקע אירועים וטראומות אישיות ומשפחתיות, חוויות אישיות של חייל מצטיין על רקע הודעת פינוי לבית משפחתו, שידוכים וגירושין במגזר החרדי, התמודדות במחלה קשה על רקע קשרים אישיים ועוד.


סרטי הדייטים חלפו מן העולם (מי בא לאבא)


"סרטי הדייטים", שאפיינו שנים רבות  את סרטי הבוגרים, חלפו מהעולם. את מקומם תופסים אירועים וחוויות אישיות של היוצרים ממערבולות החיים. בחלק מהסרטים בולט התסריט המקורי, בחלקם הדגש הוא על עריכה מוקפדת ואחרים מצולמים בכשרון יוצא דופן. ניתן להצביע על מספר קטן של נקודות תורפה, רובן המוחלט ברמת העלילה והתסריט, אולם עם זאת מלהיב לראות יצירה חדשה ובוגרת שהולכת ומתפתחת ומצליחה לרתק צופים מסוגים שונים.


העיסוק במיניות מהיבטיו השונים הולך ומתעצם בסרטי בית הספר בשנתיים האחרונות. היוצרים מעיזים לעסוק בעניין עדין זה גם מהצד האישי, תוך מבט ביקורתי כלפי הנורמות החברתיות הקשורות במיניות בחברה הדתית. מעניין לראות את ההבדל באופן בו מכריעים הבמאים השונים לייצג תחום זה, החל מסצנות המקווה המוכרות מסרטים קודמים, דרך רמיזות עדינות ועד ייצוגים בוטים וישירים הרבה יותר.





נקודה מעניינת נוספת, החורזת כמעט את כל הסרטים, קשורה לדמותו של הגבר. כך בשני הסרטים המפנים את המצלמה החוצה אל החברה החרדית, ובאופן דומה גם בסרטים הרבים העוסקים בציבור הדתי פנימה - "כל הגברים זבל..." כפי שאומרת גיבורת הסרט "לבד". ובנימה קצת יותר רצינית, מעניין להשוות את העומק והמורכבות של הדמויות הנשיות המהוות את רובן של גיבורי הסרטים, לבין הביקורתיות הסמויה החורזת כמעט את כל הדמויות הגבריות העומדות ברקע.

 

מעט מאוד סרטים תיעודיים (אם כי מוצלחים מאד!) נוצרו השנה, ואולי זהו ביטוי לרוח היצירה הכללית של עיסוק ב'לספר סיפורים' במקום ב'לעסוק ברעיונות'. בהקשר זה בולט במיוחד הסרט "לבד" של שמואל מיניקוב שבחר ללוות גרושות חרדיות אשר ברחו ממערכות נישואין כושלות. אי אפשר שלא להתפעל מהכנות יוצאת הדופן של הנשים המשתתפות בסרט ומהצלחתו הנדירה של הבמאי להביא בפנינו עולם מורכב זה, הסמוי לרוב מן העין.

 

בין הסרטים העלילתיים בולט במיוחד סרטה של תם דדון משאלי "נאלמת" המעביר אותנו חוויה של אירוע טראומטי במשפחה ציונית-דתית נורמטיבית. התנהלות החיים על רקע הסתרת האירוע על ידי הבת המתבגרת, מחייב את הצופה להתבוננות מעמיקה כלפי יכולותינו לאתר, להקשיב ולתת מענה למצוקות הילדים. ניתן להעריך כי יוצרת הסרט עברה בעצמה חוויה קשה שגרמה לה ליצור סרט חשוב זה, ואולי בכך טמונה העוצמה הרגשית של הסרט. הבימוי, המשחק ובייחוד העריכה המקורית (בסגנון פוסט-מודרני) אשר מקפיצה את הצופה בין מרחבי זמן ההתרחשות, מגישים בפני הצופה יצירה איכותית ויוצאת דופן בעוצמתה.



פרוייקט מיוחד במדור הסרטים:סרטי מעלה 2010


ציפי קלר וחננאל רוזנברג מרצים לחינוך ולתקשורת במכללת הרצוג - גוש עציון

👈 אומץ הוא לא רק בשדה הקרב - הכנס שישבור לכם את הקונספציה. יום ראשון הקרוב 31.3 מלון VERT ירושלים לפרטים נוספים לחצו כאן