חזון העצמות המפזזות

בפסטיבל המחול היהודי, השתתפו לצד הרקדנים הותיקים גם תלמידים חדשים מבית הספר הדתי למחול. פנינה גפן התפעלה דוקא מהאחרונים

חדשות כיפה פנינה גפן 15/11/10 00:00 ח בכסלו התשעא

חזון העצמות המפזזות
תומר אפלבאום, צילום: תומר אפלבאום

פסטיבל המחול היהודי-עכשווי 'בין שמים לארץ' חתם סדרת מופעים מוצלחת בשבוע שעבר והותיר טעם טוב של עוד. בארבעת ימי הפסטיבל הירושלמי נכחו 500 איש, ואפשר לומר שזה רק בגלל גודלו של האולם שלא הכיל בכל ערב יותר מ-120 איש, חלקם מצטופפים ישובים על הרצפה. ב'כל עצמותי תאמרנה', בית הספר למחול שעמד מאחורי יוזמת הפסטיבל, שמחו לגלות את הצורך והסקרנות של הציבור החילוני בתרבות יהודית ולערוך היכרות כמעט ראשונה לציבור הדתי, בעיקר הגברי, עם עולם המחול. הקהל היה מורכב מגברים ונשים באופן שווה למדי, מלבד הערב בו רקדו גם נשים שאז הקהל הגברי שנכח באולם היה ברובו חילוני.

עם קהל ש-70% ממנו היה דתי, הערב הראשון נפתח בפאנל חגיגי בהשתתפות רבנים ואנשי מחול ביניהם הרב יאיר דרייפוס, הרב ינון מדר והרב יוסי פרומן והכוריאוגרפים נמרוד פריד ונעה ורטהיים.

 

קטעי המחול שנבחרו עבור הפסטיבל התכתבו עם חוויות, אירועים ונרטיבים מהעולם היהודי - החל מיחסי הכוחות של קין והבל, דרך מעשיות רבי נחמן, חקירתה של התפילה בכלל וחקירת שמע ישראל בפרט, ועד לבחינת השונה והשווה של שלוש דתות שונות המאמינות באל אחד.


 התכתבו עם נרטיבים מהעולם היהודי  (צילום: תומר אפלבאום)


בפסטיבל עלו חומרים אישיים מעולמם הדתי ועולמם הצבאי של הרקדנים, שהעניקו ביצועים תנועתיים מדוייקים ורעננים. מי שלא מכיר או מורגל בשפת המחול המודרני היה עלול למצוא את עצמו נבוך מול החושפנות והכנות של הגוף אך לזכות במופע מרתק שלא עשה לעצמו הנחות ושאף להכניס את הגופניות המיוזעת יחד עם דרשות רוחניות בסל אחד.

 

הבדלים בולטים ניכרו בין מופעים בהם לקחו חלק רקדנים מחוץ לבית הספר לבין קטעים שנוצרו על ידי תלמידי בית הספר עצמם. בעבודותיהם של האחרונים ניכרה שפה אישית, חדשה, מתפתחת ומגששת, בעוד שהרקדנים המנוסים שמבחוץ, כולם חילונים, שלטו היטב בטכניקה ובביצוע אך חסרו את המקום האישי והנסיוני שהתלמידים הביאו, ויותר מכל - את החוויה הדתית האישית והקבוצתית המוכרת לתלמידים היטב.

 


"יש לנו עניין להמשיך בפעילות לאורך השנה וגם להגדיל את מספר המקומות לפסטיבל בשנה הבאה" אומר רונן יצחקי, מנהל בית הספר.  "אנו עובדים בשיתוף עם עמותת הכוריאוגרפים וחושבים כיצד ניתן להציע את זה לציבור באופן טוב ומשופר יותר. נפעל על מנת להריץ את העבודות ברחבי הארץ וליצור עבודות חדשות ומצע עליו גם יוצרים אחרים יוכלו ליצור עבודות מחול המתכתבות ישירות ובעקיפין עם נושאים יהודיים".

'כל עצמותי' עורר הרבה סקרנות מאז הקמתו, ובימים אלו עובדת חברת הפקות על סרט תיעודי סביב בית הספר, שעבור הקהל החילוני שמו מוזר לא פחות מאשר הרקדנים שבו. הסרט עתיד לעלות בערוץ 2 ולעקוב אחר הסיפור ששמו רקדנים שומרי תורה ומצוות. יש למה לצפות.