יוצאות במחול

בוגורת המגמה למחול במכללת אורות העלו מופע בכורה. לא פשוטים חיהן של רקדניות דתיות

חדשות כיפה אביגיל ארד 09/08/10 00:00 כט באב התשע

יוצאות במחול
יחצ, צילום: יחצ

לא פשוט לסיים לימודי מחול ולצאת לחיים. האופציות להמשך הן שתיים, לרקוד או ללמד. אולם אפילו כרקדנית חילונית, הסיכוי למצוא מקום לרקוד בו מבלי לשלם על כך, שלא לדבר על לקבל תשלום, הוא קטן מאוד. על אחת כמה וכמה כאשר מדובר ברקדניות דתיות, שנאלצות להתמודד, נוסף למורכבויות הטמונות ברצון לרקוד כדרך חיים (שלא לומר מקצוע), גם עם הצורך להופיע עם ומול נשים בלבד.

בוגרות המגמה למחול במכללת אורות ישראל ניסו לא פעם להקים להקות ולרקוד במסגרתן. הקשיים הכלכליים והצורך במימון כל העלויות הנלוות גרמו לסגירתן, פעם אחר פעם. עד שהתאספה קבוצת בוגרות, וביקשה מהמכללה להוות להן בית ללהקה. המגמה למחול במכללה נעתרה, ואף השיגה תקציב, וכך הוקמה הלהקה. תשע בנות, המתאספות להן יומיים בשבוע (בלי שכר, כמובן) ורוקדות-רוקדות-רוקדות.


לא פשוט לסיים לימודי מחול ולצאת לחיים (צילומים: יחצ)



בשבוע שעבר, אחרי תקופה ארוכה, הן התאספו ב"מעבדה" בירושלים והעלו מופע בכורה (לנשים בלבד) לשלוש יצירות מחול מעולם היצירה של נשים דתיות בזמן הזה. המופע כלל שלושה קטעים שונים, שנוצרו על ידי חברות הלהקה. הקטעים שאובים כולם מעולם של הרקדניות ומציגים תהליכים נפשיים שרבים מבני המגזר יוכלו להזדהות עמם. כך ניתן למצוא בין היצירות את המתח בתהליך החיפוש הזוגי, כמו גם את המתח האישי של חברות הלהקה הנקרעות בין הרצון לרקוד לבין היחס המורכב לגוף בעולם הדתי.

תוך כדי המופע הרהרתי לעצמי כי צפיה במחול היא אהבה נרכשת. לא קל להתחבר באופן מיידי, להנות, לתפוס את שלל הגוונים בתוך המחול- לרגעים התקשיתי להצליח לעקוב אחרי כל אחת, וכל אחת היתה עולם ומלואו. התופעה עוד יותר רחבה, אמרה לי אפרת, חברת הלהקה, בשיחתנו, ישנה בשלות אצל מי שצופה במחול לאורך זמן. והציבור הדתי צריך עוד יותר ללמוד אותה. צופים מתחילים נוטים לנסות להבין למה התכוונו היוצרות. קהל בשל מנסה למצוא איפה היצירה מדברת אליו, פחות חשוב לו מה ניסתה היוצרת או הרקדניות להביע. השאלה המעניינת יותר היא איפה הצופה פגשה את מה שראתה.


צפיה במחול היא אהבה נרכשת


אין ספק שיש לי, ולקהל הדתי שאינו מורגל בכזה סוג של בילוי תרבותי, עוד מה ללמוד בנושא. עם זאת, להקת נגה עשתה עבודה מצויינת בנקודה הזאת, הערב בנוי היה היטב, ואפשר גם למי שלא מצוי בעולם המחול להנות ולהתחבר. מעבר לכך, הריקודים עצמם עשויים במקצועיות, התלבושות מביעות ומרשימות. המסגרת הכללית של הערב (המעבר בין הקטעים, סיום הערב) עוד לוקה בחובבנות קלה, אולם בסך הכל יש במופע ובלהקה עצמה הבטחה גדולה, פריצה שמספקת מופע איכותי, שלמרות הפוטנציאל- לא בא על חשבון פגיעה בהלכה.