כנר על הגג

חדשות כיפה עדי שרצר 16/03/09 00:00 כ באדר התשסט

Fiddler on the Roof
ארץ: ארה"ב
שפה: אנגלית, תרגום :עברית ושפות נוספות
שנה: 1971
במאי: נורמן ג'ואסון , Norman Jewison
אורך הסרט: 181 דקות
מתאים לגילאים: כל המשפחה,

תקציר עלילת הסרט
"כנר על הגג" הוא אפוס קולנועי מרשים ביותר שנעשה על-ידי הבמאי האמריקני נורמן ג'ואסון בתחילת שנות השבעים. הסרט עוקב אחרי פרק זמן בחייו של טוביה החולב, אחת הדמויות המצחיקות והמרתקות של הסופר היידי הידוע שלום עליכם. התסריט עצמו מבוסס על מחזמר מצליח שרץ זמן רב בברודווי ולאחר מכן גם פעמים מספר בישראל. הסרט היה מועמד וזכה בפרסים רבים ונחשבים ומהווה את אחת הקלאסיקות הקולנועיות של כל הזמנים. לפני מספר שנים יצאה מהדורת D.V.D חדשה (ומורחבת) עם איכות תמונה ושמע טובות לאין ערוך.

טוביה הוא יהודי טיפוסי מתחום המושב בממלכה הרוסית. העיירה בה הוא חי- אנטבקה היא תרגום קולנועי לעיירה המיתולוגית של שלום עליכם ומהווה העתק מדויק כמעט לשטייטל הקלאסי. במרכז העלילה עומדת דמותו יוצאת הדופן של יהודי פשוט זה המבקש לשמור על המסורת בעולם בו היא נכחדת לאיטה. את העולם המסורתי מייצגת השדכנית ומוסד השידוכין, אלא שבנותיו של טוביה מסרבות בזו אחר זו לציית לכללים ונישאות למי שבו חפץ לבם- הראשונה לחייט עני, השנייה למהפכן קומוניסט והשלישית לגוי. על הערעור מבפנים נוסף האיום החיצוני- העוני הפוגרומים וחמור מכל גזירת הגירוש. גזירה זו שהוטלה במציאות באופן גורף על כל יהודי תחום המושב, אך ממושה רק באופן חלקי* ביקשה למנוע את "השפעתם המזיקה" של היהודים על יושבי הכפרים ואסרה את ישיבתם בהם, היא שינתה כמעט בן לילה את חייהם של מאות אלפים. טוביה ומשפחתו נאלצים על כן לעזוב את הכפר ואת כל המוכר והטוב ולהגר לארצות הברית.

בכל קנה מידה מדובר בסיפור טראגי אלא שהתכונות שהוטבעו בטוביה הופכות אותו לקומדיה. טוביה הוא מופת להסתפקות במועט, שמחת החיים שלו יוצאת דופן (זהו אולי המודל האותנטי ביותר ל"שמחה יהודית"), טוב הלב שלו נוגע ודו-השיח המתמיד שהוא מנהל עם בוראו פשוט מרתק.

הגיבור הסמוי של הסרט הוא יצר החיים היהודי שטוביה הוא הביטוי האנושי שלו ואת ביטוי המופשט ניתן למצוא אצל דמות הכנר עצמה, שמופיעה כאילו משום מקום בכל פעם שהמצב נראה רע.
http://www.youtube.com/v/59Hj7bp38f8&hl=en&fs=1

ההמלצה שלי:
באופן מעניין וראוי לציון הצליחו יוצרי הסרט להתחמק מהמלאכותיות והקיטש שהם מנת חלקם של מחזות זמר. השירים מוקמו במהלך הסרט בתבונה, הם משתלבים באופן הגיוני בעלילה והאימפרוביזציה שלהם טבעית. עוד הישג אמנותי ראוי לציון הוא הביטוי האמנותי המוצלח של דו השיח המתמשך שמנהל טוביה עם בוראו לשמו השתמש ג'ואנסון ב"סולילוקווי" טכניקה מהתיאטרון השייקספירי שמשיגה היטב את המטרה, יוצרת אינטימיות בין הקהל וטוביה והופכת את דו-השיח לאמין. זוויות הצילום מוצלחות ביותר ועל הפסקול בכלל אין מה לדבר.

בעיני מדובר ביצירת מופת לא פחות, זו חגיגה ללב לעין ולאוזן וקשה להישאר אליה אדיש. דמותו של טוביה ודמותה של העיירה מרתקים, מצחיקים ומעוררי מחשבה. חיים טופול בתפקיד חייו משחק את טוביה היטב, הזדהותו עם הדמות כמו גם התאמתו למאפייניה הופכים את המשחק לאמין גם בסצנות הקשות ביותר. נקודת החולשה של הסרט היא אורכו יוצא הדופן- כשלוש שעות, אמנם שלוש שעות מלאות בהנאה אבל בכל זאת שלוש שעות שלמות.


מידע חינוכי:
-

"כנר על הגג" יכול להוות פלטפורמה לדיון חינוכי-לימודי בכיוונים שונים. הסרט מומלץ מאוד בהקשר של המסע לפולין ואף במהלכו. הוא יכול להוות "הפוגה" מועילה וערכית ויש לו אף ערך בפני עצמו- מדובר בעדות נאמנה ואמנותית לאותו עולם שהיה ואיננו עוד. בהקשר זה יכול הסרט ללוות גם סתם שיעור היסטוריה. כמו כן ראוי לציין כי הסרט מהווה ביטוי אמנותי משוכלל לדרכו ולאמצעים האמנותיים האופיניים לשלום עליכם ולספרות היידיש בכלל.

נקודות חינוכיות

להלן מספר נקודות אפשריות לדיון:

1. כיצד ניתן לשמר את המסורת בתקופה בה הכל משתנה- מה עושים כאשר המסורת מתנגשת עם ערכים אוניברסאליים שלא ניתן להתעלם מהם? מה עושים כשהמסורת מתנגשת עם האהבה? לחלופין- מהו יחסו של הבמאי למסורת? או- כיצד מתמודד הפרט (בנותיו של טוביה) עם התמוטטות המסורת?

2. מיהו מאושר- השוואה בין דמותו של טוביה לדמותו של הקצב, האם כסף יכול לקנות אושר? האם אושר הוא עניין אובייקטיבי?

3. מהם השינויים שהתרחשו בעולם האמונה היהודית- האם האמונה הפשוטה (ואולי אף פשטנית) של טוביה, מקבילה למערכת האמונות שלנו? מה השתנה והאם האמונה המורכבת יותר שהיא מנת חלקנו בעולם המערבי עדיפה?

4. כיצד לקבל ולהתייחס לאסונות (אקטיביות מול פסיביות), מהי דרכו של טוביה ושל אנשי הכפר? מה יחסנו אל דרך זו?

5. יחסים בין גויים ליהודים- מהי עמדתו של הבמאי? מי מונע את היחסים התקינים בסרט? האם ההפרדה בין גויים ליהודים פועלת לרעתם או לטובתם? מה מקומה של שאלת נישואי התערובת בדיון?

6. מהו היחס הראוי למי שיוצא ממסגרת ההלכה- כיצד מתייחס טוביה לביתו השנייה הנישאת למהפכן חילוני וכיצד הוא מתייחס לביתו השלישית הנישאת לגוי? מהו הקרע איתו מתמודד טוביה באשר לביתו השלישית, מהי עמדתה של אישתו ומהי עמדת הבמאי?


הדרוג שלנו
שווה צפיה
די לאלימות
ערכים
צניעות
התנהגות שפה
איכות קולנועית