המפתח של שרה

חדשות כיפה ציפי קלר 25/01/14 00:00 כד בשבט התשעד

Sarah's kea
ארץ: צרפת
שפה: צרפתית, אנגלית , תרגום :עברית
שנה: 2010
במאי: פאקו-ברנר ג'יל , Gilles Paquet-Brenner
אורך הסרט: 111 ד'
מתאים לגילאים: נוער, מבוגרים,

תקציר עלילת הסרט
הסרט מספר את סיפור חייה של שרה, ילדה יהודיה כבת 10 אשר מגורשת עם משפחתה מביתה על ידי המשטרה הצרפתית בתקופת משטר וישי, במה שכונה בשם "מצוד ולודרום דה היב". לצד סיפור העלילה מתנהלת לסרוגין עלילה נוספת של סיפור מסעה של עיתונאית אמריקאית אשר עורכת תחקיר מקיף אודות גירוש היהודים מפריס.
http://www.youtube.com/v/Tc2Kn4mJR-g&hl=en&fs=1

ההמלצה שלי:
הסרט מציג את העבר וההווה במקביל. בהווה, סיפורה של עיתונאית אמריקאית לא יהודייה , שכותבת על אודות גירוש יהודי צרפת בקיץ 1942. היא נשואה לאיש עסקים צרפתי, שמשפץ את הדירה שהיתה שייכת למשפחתו באזור המארה שבפאריס, אזור שהיה מאוכלס ביהודים.

בצורה מאוד מיומנת נחשפת העובדה שהדירה היתה אמנם שייכת למשפחה יהודית שגורשה ב-1942. היא מתחילה לתהות אם הדירה הנאה הגיעה לידי משפחת בעלה בצורה כשרה. הספק שמתעורר אצלה מעיב על יחסה לדירה שהיא, בעלה ובתה, בת 11, עומדים לעבור אליה - וגם על יחסה לבעלה ולמשפחתו.

הפן הזה של הסרט מתעסק בשאלות ההיסטוריות המוסריות שהגבורה בהווה נאלצת להתמודד עמן בעקבות הגילוי המשפחתי. הוא מעמיד את הדילמות שהגיבורה נאלצת להתמודד עמן במידה של אמביוולנטיות מוסרית, שמוסיפה נפח לסרט.

העבר מוצג בסרט על ידי סיפורה של שרה , ילדה בת 10 , שרגע לפני שהמשטרה הצרפתית גירשה אותה ואת הוריה מהדירה שהמפחה משפצת כעת ,דחפה את אחיה בן הארבע, לארון בחדר השינה, נעלה אותו בתוכו, והחביאה את המפתח על גופה. כוונתה היתה לחזור במהירות האפשרית לדירה כדי לשחרר את אחיה מהארון שהוא נעול בו, אך מובן שהדברים לא מתגלגלים באופן שהילדה ציפתה. ההתייחסות שלנו הצופים להחלטה של הילדה בת ה10 מקשרת בין שני חלקי הסרט.

שני חלקי הסרט עוסקים בשאלה מהו המעשה הנכון והדילמה אינה פשוטה.

הסרט מורכב מגוונים שמציגים גיבורים מורכבים. הסרט מראה לנו את ההתרחשויות דרך עיניה של ילדה בת 10 ובהשלכותיו המוסריות של האירוע . בשני הסיפורים שמרכיבים את הסרט מתוארת מציאות אמביוולנטית מבחינה מוסרית, ומציאות שכזאת היא לעולם לא שחורה-לבנה.

סרטים העוסקים בשואה כיום מוצגים תמיד מנקודת מבט אישית וזה מאפשר לא להפסיק להתעסק בשאלות שהתקופה הזו מעלה אצלנו בהווה.
מידע חינוכי:

הדרוג שלנו
שווה צפיה
די לאלימות
ערכים
צניעות
התנהגות שפה
איכות קולנועית

👈 ביום ראשון כ"א אדר ב (31.3.24) תחת הכותרת "האומץ לדבר על זה" יתקיים כנס מיוחד בנושא מתמודדי נפש בצל המלחמה. לפרטים נוספים לחצו כאן